BEOGRAD, Ministarstvo životne sredine donijelo je preporuku da se ekološki automobili oslobode uvozne dažbine.
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja objavilo je juče direktivu kojom bi uvoz hibridnih automobila trebalo da bude oslobođen od carine. Sada je na ministarstvu finansija da odluči da li će ovaj predlog biti prihvaćen. Takvih preporuka bilo je i ranije, za ukidanje carina na drugu ekološku opremu i do sada se nije dešavalo da budu odbijene, kažu u resornom ministarstvu.
“Direktiva predstavlja mišljenje ili preporuku, a od Uprave carina, koja je deo Ministarstva finansija, zavisi da li će biti usvojena”, kaže pomoćnik ministra životne sredine i prostornog planiranja, Aleksandar Vesić.
On kaže da su do sada preporuke za ukidanje carina davane na opremu i uređaje koji doprinose očuvanju životne sredine i smajenju zagađenje, kao što su filteri za vazduh ili postrojenja za preradu otpadnih voda.
“Uprava carina je te direktive uvek uvažavala i siguran sam da će tako biti i u slučaju hibridnih automobila, koje smo prvi put obuhvatili ovakvim dokumentom. Odluku da i njih uključimo doneli smo s obzirom na činjenicu da hibridni automobili emituju manju količinu ugljen-dioksida u atmosferu i samim tim manje zagađuju životu sredinu”, ističe Vesić i dodaje da se preporuka odnosi samo na nove hibride, a ne i na uvoz polovnih.
Olakšice samo za nove hibride
Na našem tržištu u prodaji je više modela hibridnih automobila – Tojotin „prius“, tri Leksusova modela, Hondin „sivik sedan“ i Mercedesov „s400“. Većina tih modela uvozi se direktno iz Japana i na njih se plaća carina od 12,5 odsto dok je carina na Mercedesov hibrid 8,8 odsto jer se proizvodi u Evropi.
U Tojotinom predstavništvu u Beogradu kažu da podržavaju direktivu resornog ministarstva, ali ističu da krajnju odluku o ukidanju carine donosi Ministarstvo finansija.
“U Ministarstvu životne sredine su nam rekli da u narednih nekoliko nedelja očekuju pozitivan odgovor Ministarstva finansija. Još uvek smo skeptični po pitanju ukidanja carina, sve dok se Ministarstvo finansija ne oglasi”, kaže Boban Radoičić, generalni direktor Tojote Srbija.
On podseća da Tojotin hibridni model „prius“ može da se kupi za 25.500 evra. Nakon ukidanja carine, cijena tog modela bila bi 22.600 evra.
U Mercedesovom predstavništvu kažu za naš list da kupcima nude hibridni model „S400“, čija je cijena 93.633 evra. Nakon eventualnog ukidanja carine, njegova cijena bi mogla da bude i do 10.000 evra niža.
“Ukidanje carine na uvoz hibridnih vozila bila bi apsolutno ispravna odluka. Interes svih proizvođača automobila je da vozila koja su ekološki orijentisana imaju bolje tržišne uslove. Jedan od prioriteta za našu kompaniju je da zaštitimo okolinu u kojoj živimo. Naravno, ovakva odluka omogućila bi i da ponudimo klijentima hibridna vozila po atraktivnijim cenama”, kaže Andreas Binder, generalni direktor Mercedes-Benz Srbija.
U kompaniji Delta Automoto, generalnom uvozniku Hondinih automobila, nisu željeli da komentarišu direktivu Ministarstva životne sredine, sve dok, prema njihovim riječima, ne bude usvojen „cijeli paket“, to jest dok Ministarstvo finansija zvanično ne odobri ukidanje carina na uvoz hibridnih automobila.
Inače, razvijene zemlje daju velike olakšice za kupovinu automobila koji ne zagađuju životnu sredinu. Primjera radi, u pojedinim gradovima, njihovi vlasnici oslobođeni su plaćanja parkinga ili troškova registracije nekoliko godina. Takođe, davane su i novčane olakšice. Tako je u Italiji popust na kupovinu „priusa“ 3.500 evra, a u Holandiji gotovo 7.000 evra. U Irskoj za kupljeni „prius“ dobijaju se poreske olakšice u vrijednosti četvrtine kupljenog automobila. B92