BANJALUKA, Premijer Republike Srpske Aleksandar DŽombić izjavio je da je Vlada Srpske od danas, nakon puštanja u saobraćaj Mahovljanske petlje, okrenuta izgradnji autoputa Banjaluka–Doboj i mosta preko rijeke Save, da bi sve ove saobraćajnice imale potpuni smisao i isplativost. Džombić je rekao novinarima da je Mahovljanska petlja najljepši i najzahtjevniji projekat u bivšoj Jugoslaviji.
“Puštanjem u rad Mahovljanske petlje, koja će u budućnosti spajati autoput Banjaluka–Doboj i Banjaluka–Gradiška, dobili smo modernu saobraćajnicu”, rekao je DŽombić, te podsjetio da je Republika Srpska prošle godine dobila prve kilometre autoputa.
Predsjednik Vlade Srpske naglasio je da je u planu da Srpska za tri godine ima 150 kilometara autoputa.
Ministar za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Republike Srpske Srebrenka Golić rekla je da će Mahovljanska petlja predstavljati žilu kucavicu privrednog razvoja Srpske.
Golićeva je konstatovala da su ispunjeni svi urbanističko–tehnički uslovi pri izgradnji Mahovljanske petlje, te da je investitor predao svu neophodnu dokumentaciju da bi se izdalo odobrenje za upotrebu.
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović rekao je da je Mahovljanska petlja najljepši infrastrukturni objekat u Republici Srpskoj koji je izgrađen prema najvišim standardima.
“Pri izgradnji ovog objekta ispoštovani su svi projektni zahtjevi i, osim pojave klizišta koja je produžila rok izvođenja radova, nije bilo posebnih problema”, dodao je Čubrilović.
Mahovljanska petlja, koja je danas puštena u saobraćaj, jedan je od najznačajnijih objekata na autoputu Banjaluka–Gradiška, koji će spajati sa autoputem Banjaluka–Doboj, čija izgradnja bi uskoro trebalo da počne.
Ukupni troškovi izgadnje, u koje su uračunati dodatni i nepredviđeni radovi, kao i razlika u cijeni, iznose 16.731.403 evra.
Petlja je postavljena u tri nivoa – sa autoputem Gradiška–Banjaluka u prvom nivou, zatim krak od Doboja prema Banjaluci u drugom nivou, te krak od Gradiške prema Doboju kao treći, odnosno najviši nivo.
Ukupna dužina petlje po autoputu iznosi 1.578 metara, dužina kraka jedan 1.800 metara, kraka dva 1.358 metara, dok su rampe dužine 1.650 i 940 metara. Na petlji su dva velika vijadukta dužine 580 i 405,75 metara, te šest manjih mostova dužine od 22 do 52 metra.
Prema prvobitnom rješenju, Mahovljanska petlja bila je projektovana u obliku trube i predstavljala je vezu autoputa Banjaluka–Gradiška sa magistralnim putem M-16.
Nakon projektovanja autoputa Banjaluka–Doboj, izmijenjen je projekat Mahovljanske petlje, tako da je projektovana u obliku trougla i predstavlja vezu između dva autoputa.
Do izgradnje autoputa Banjaluka–Doboj urađen je privremeni spoj na postojeći magistarlni put M-16 Banjaluka–Gradiška, u vidu trokrake raskrsnice u nivou.
Izgradnja Mahovljanske petlje finansirana je iz kreditnih sredstava Evropske banke za obnovu i razvoj, kao i grantom Evropske komisije, u iznosu od pet miliona evra.
Ugovor o izvođenju radova, sačinjen na osnovu provedene procedure po pravilima EBRD-a, potpisan je 16. marta 2010. godine između konzorcijuma “OHL ŽS”, Brno, Češka Republika i “Niskogradnja” Laktaši i Javno preduzeće “Autoputevi Republike Srpske”, na iznos od 11.587.090 evra.
Ugovor za konsultantske usluge stručnog nadzora potpisan je 21. aprila 2010. godine, između konzorcijuma “KuK”, NJemačka i “Projekt” Banjaluka i “Autoputevi Republike Srpske” na iznos od 998.038 evra.
Radovi su počeli 14. aprila 2010. godine, sa rokom izgradnje 730 dana, odnosno dvije godine. U toku radova pojavilo se klizište sjeverno od Tunela “Laktaši”, koje je prouzrokovalo dodatne troškove.
Za sanaciju klizišta potpisan je aneks ugovora, u vrijednosti 3.512.764 evra, na koji je saglasnost dala EBRD. Zbog njegove sanacije prolongiran je predviđeni rok za završetak Mahovljanske petlje. Srna