BANJALUKA, Izvještaj Svjetske banke “Duing biznis” za 2014. godinu treba uzeti sa rezervom, jer prati samo stanje u Sarajevu i odnosi se na reforme realizovane do 30. juna ove godine, a ne pokazuje realno stanje i napredak u pojedinim oblastima koji je učinjen u Republici Srpskoj, rečeno je u Ministarstvu za ekonomske odnose i regionalnu saradnju Srpske.
“Referentni grad za praćenje Duing biznisa je glavni grad za svaku zemlju, a u slučaju BiH kao referentni grad uzeto je Sarajevo. Nažalost, ne prate se uslovi poslovanja u prosjeku i ne daju se podaci za druge gradove u BiH, pa se za BiH ne može dobiti realna slika i s toga Izvještaj treba uzeti sa rezervom, jer prati samo stanje u Sarajevu, a ne bilježi napredak u Republici Srpskoj”, ističu u Ministarstvu.
Na pitanje Srne da prokomentarišu Izvještaj Svjetske banke za 2014. godinu, prema kojem je BiH 131. na ljestvici uslova za poslovanje od ukupno 189 zemalja, u ovom ministarstvu navode da su u tom dokumentu obrađeni podaci zaključno sa 1. junom ove godine za sve oblasti, osim indikatora za plaćanje poreza, koji prati period do kraja 2012. godine.
“U Republici Srpskoj je u nekim oblastima, gdje je Duing biznis 2014. za BiH identifikovao lošiju situaciju, ostvaren značajan napredak. Primjer za ovu tvrdnju jeste da je pogoršana pozicija za BiH za 10 mjesta u vezi sa početkom poslovanja, gdje se kao trošak za početak poslovanja uzima iznos od 14.9 odsto prihoda po glavi stanovnika, odnosno 993,4 KM, a trošak osnivačkog kapitala – 29.1 odsto od prihoda po glavi stanovnika, odnosno 1.940,13 KM. U Republici Srpskoj značajno je poboljšano stanje u ovoj oblasti”, ističu u Ministarstvu.
Takođe, u Ministarstvu navode da je, prema izmjenama i dopunama Zakona o privrednim društvima, usvojenom u julu 2013. godine, propisan minimalan novčani kapital za društva sa ograničenom odgovornošću u iznosi jedne KM koji se uplaćuje na privremeni račun do registracije društva.
Osnivačka akta jednočlanih društava sa ograničenom odgovornošću sa propisanim minimalnim kapitalom nije potrebno notarski obrađivati, već se vrši samo notarska ovjera potpisa osnivača /3,5 KM plus PDV/.
Ukinute su i sudske takse za registraciju, odnosno osnivanje privrednog društva /raniji iznos je bio od 500 do 800 KM/, smanjene notarske naknade, kao i broj bodova za notarsku obradu osnivačkih akata privrednih društava, ustanova i ostalih poslovnih subjekata koji se osnivaju, tako što se sa dosadašnjih najmanje 600 bodova propisalo najmanje 400 bodova.
Bitna novina je, ističu u Ministarstvu, što su takse oslobođena privredna društva i drugi subjekti upisa ako moraju izvršiti usklađivanje sa odredbama novih zakonskih propisa, što je takođe bila jedna od mjera ekonomske politike za ovu godinu.
“Izmjenama Zakona o zanatsko-preduzetničkoj djelatnosti, pojednostavljena je i značajno ubrzana procedura registracije fizičkih lica /sa pet na dva dana/, a izmjenama Zakona o administrativnim takasama smanjeni su direktni troškovi ove registracije na najviše 30 KM /visina takse se razlikovala od opštine do opštine i iznosila je i do 150 KM/”, navode se iz Ministarstva.
Takođe, u Ministarstvu naglašavaju da je izmjenama Zakona o trgovini, Zakona o ugostiteljstvu i Zakona o turizmu predviđeno dodatno smanjenje vremena, procedura i troškova za poslovnu zajednicu, prilikom registracije poslovanja.
“Izdvojićemo samo neka pojednostavljenja kojima se takođe smanjuju troškovi početka poslovanja, tako, na primjer, ukida se obaveza trgovca organizovanog kao privredno društvo da za obavljanje trgovinske djelatnosti pribavi poseban akt nadležnog organa jedinice lokalne samouprave kojim se odobrava obavljanje trgovinske djelatnosti, te obaveza ugostitelja organizovanog kao privredno društvo da za obavljanje ugostiteljske djelatnosti pribavi poseban akt nadležnog organa jedinice lokalne samouprave kojim se odobrava obavljanje ugostiteljske djelatnosti i obaveza ugostitelja da nadležnim organima dostavi ovjerenu i potpisanu izjavu kojom garantuje ispunjenost minimalno-tehničkih uslova za obavljanje ugostiteljske djelatnosti”, precizirali su u ovom ministarstvu.
U Ministarstvu ističu da će od 1. decembra ove godine početi da funkcioniše jednošalterski sistem koji će omogućiti zainteresovanom licu da se, nakon što završi potreban korak kod notara, obrati samo APIF-u kao jednošalterskoj instituciji za početak poslovanja. Srna