BEOGRAD, Prijedlog za povećanjem akcize na tečni naftni gas za 10 odsto i jednako smanjivanje tog nameta na benzine apsolutno je neopravdano – smatraju članovi Nacionalne asocijacije za TNG.
U ovoj asocijaciji predlažu da država ukine akcizu za TNG i uvede ekološke poreze prema evropskim direktivama.
– Država treba da definiše strategiju za alternativna goriva i akcizu ne bi trebalo selektivno primenjivati – objasnio nam je Momčilo Kostić, predsjednik ove asocijacije. – U maloprodajnoj cijeni TNG država kroz akcizu i PDV uzima 27 odsto, nabavna cijena, transport i drugi troškovi su 70 odsto, dok je marža privatnih distributera tri odsto. Povećanjem akcize država će ugasiti mala i srednja preduzeća i uticaće na stvaranje monopola velikih kompanija kao što su NIS, Omv i Lukoil.
Naš sagovornik ukazuje da je broj vozila sa pogonom na TNG u svijetu i Evropi u velikom porastu, pa su vlade tih zemalja uvele podsticaje. Procjena je da u Evropi ima više od 10 miliona automobila koji mogu da koriste TNG, a godišnji rast je od 12 do 15 odsto.
– Procenjuje se da u Srbiji ima oko 150.000 automobila koji koriste TNG, što je oko 1,5 odsto od ukupnog evropskog broja vozila sa TNG sistemima – kaže Kostić. – I u Njemačkoj je država uvela subvencije za gas u vozilima. Nije ih opteretila dodatnim nametima. Australija dotira novi TNG uređaj sa 1.000 australijskih dolara, što je oko 50 odsto troškova ugradnje.
Prema riječima Kostića, Italija pomaže TNG uređaje sa 650 evra, a ovim vozilima dozvoljeno je kretanje u 18 područja gdje je zabranjeno vozilima na benzin ili dizel.
– Država koja razmišlja samo o tome kako da popuni kasu, a nema dovoljnu kontrolu nad rashodima, niti povećava prihode povećanjem proizvodnje i izvoza, neće ništa dobiti predloženom politikom. Naprotiv, kazniće građane koji pažljivo brinu o budžetima – tvrdi Kostić.
Podrška
Prijedlog asocijacije za gas podržali su beogradski taksisti, jer samo u prijestonici ima 10.100 taksi vozila koja koriste TNG. Kako kaže Kostić, korišćenje TNG promoviše Evropska unija, kroz povoljnu poresku politiku. To je važno u velikim gradovima kao što je Beograd, jer smanjuje zagađenja vode i vazduha. Novosti