BUDIMPEŠTA, Mađarske medijske kuće ubuduće će, pored redovnog poreza, morati da plaćaju poseban porez na prihod od reklama u rasponu od 10 do 40 odsto u zavisnosti od visine prihoda ostvarenih od reklama.
Šezdeset privatnih televizijskih i radio stanica, dnevnih novina, časopisa i onlajn portala, protestovali su protiv zakona o porezu na reklame za medije, koji je na prijedlog nacionalne-konzervativne vlade mađarskog premijera Viktora Orbana, parlament po hitnom postupku usvojio sredinom prošle sedmice.
Zakonom je, kako prenosi portal Busineš.hr, predviđeno da se prihodi medija od reklama u Mađarskoj, pored redovnog poreza, ubuduće oporezuju progresivno i dijelom drastično. Oslobođeni od poreza su prihodi od reklama ispod 500 miliona forinti (1,6 miliona evra), a slijedi ljestivica sa stopama 10 do 30 odsto. Za prihode od 20 milijardi forinti (65 miliona evra) pa naviše, predviđena je stopa poreza od 40 odsto.
Ovom najvišom poreskom stopom pogođene su dvije najuspješnije privatne tv stanice, uključujući i lidera na tržištu RTL, čiji dnevnik RTL Hirado drži novinarsku distancu prema svim političkim akterima. Druga pogođena stanica je TV2 za koju se zna da je bliska vladi, pa se tu našla i prigodna “rupa” u novom zakonu – TV2 svoje gubitke može da nadomjesti porezom od reklama.
Političari iz vladajuće stranke Fidesz (Saveza mladih demokrata) Viktora Orbana, novim porezom za medije žele, kako kažu, da potisnu “štetne programe” i ovaj porez smatraju “higijenskom kontrolom proizvoda”. Šef Orbanovog kabineta je rekao da će se prihodi od novog poreza koristiti za zdravstvene i obrazovne programe.
Međutim, mađarski mediji novi zakon gotovo jednoglasno smatraju novim napadom na slobodu štampe.
Direktor Odjeljenja za centralnu i istočnu Evropu u RTL Grupi iz Luksemburga, Andreas Rudaš, kaže da će se ta kompanija braniti, zajedno sa drugim nezavisnim medijima, te da “ne može jedna zemlja u sred Evrope da kršiti osnovna demokratska prava, kao što je sloboda medija”.
“Slažem se sa namjerom da se učini nešto protiv šunda i štetnih sadržaja”, kaže Oto Gajdiš, urednik desno-konzervativno-nacionalnog Lanćid Radija, aali dodaje da “porez na reklame uništava fabriku, umjesto da je prisili da stvara bolje proizvode”. Tanjug