BEOGRAD, Drastičan pad prometa od 16,5 odsto u decembru, u odnosu na isti mjesec 2010. godine, a koji potvrđuje zvanična statistika, ukazuje da je dramatično opala kupovna moć građana Srbije.
Sve manje hrane je u korpama potrošača, čak i u sezoni brojnih slava i praznika.
Tako alarmantni podaci o potrošnji uslovili su da potrošači sada najčešće biraju samo najjeftinije proizvode, jer za skuplje i kvalitetnije para nema. Nekada su se trgovci radovali decembru, jer su im uobičajeno u tom mjesecu kase – prepune. Iz godine u godinu, promet je i uoči novogodišnjih praznika, u padu.
– Podatak o prometu pratim, ali mu ne vjerujem – kaže Miroslav Zdravković, ekonomista. – Na osnovu kretanja fonda isplaćenih zarada i penzija, a pod pretpostavkom većih izdvajanja bankama na ime servisiranja dugovanja, pad prometa mogao je da iznosi pet do osam odsto. Prije pet godina Institut ekonomskih nauka procjenjivao je položaj velikih trgovinskih lanaca na srpskom tržištu i tada je Republički zavod za statistiku registrovao mnogo veće stope rasta prometa u odnosu na bilansne podatke trgovaca. Ispalo je da se pri njihovom rastu i širenju na tržištu zapravo smanjuje njihov tržišni udio.
Zdravković ukazuje da su tako, prije krize podaci o prometu bili precjenjeni, a sad misli da su potcjenjeni. Trgovci su se prije početka ekonomske krize hvalili kako su im pazari na mjesečnom nivou bili u decembru i do 30 odsto veći. Proteklog decembra je promet opao za 16,5 odsto na godišnjem nivou, dok je prodaja u decembru 2010. bila za 18,3 odsto veća nego u istom mjesecu 2009. godine.
Istraživanja pokazuju da je svaka druga porodica u Srbiji prošle godine bila u lošijoj finansijskoj situaciji, nego 2010. godine. Podaci evropskog statističkog zavoda o bruto domaćem proizvodu po stanovniku potvrđuju da je Srbija čak tri puta siromašnija od prosjeka Evropske unije. Realna potrošnja po stanovniku, koja govori o kvalitetu života, u Srbiji je dva i po puta niža od prosjeka Starog kontinenta.
Poskupljuje ugalj
Javno preduzeće za podzemnu eksploataciju uglja „Resavica“ zatražilo je od Vlade Srbije povećanje cijene uglja za industriju od 30 do 40 odsto – tvrdi direktor tog preduzeća Goran Bojić.
– „Resavica“ je zatražila i povećanje cijene uglja za građane od devet odsto. Bojić je rekao da je trenutno cijena tone uglja za industriju oko 25 evra po toni i da je povećanje cijene neophodno da bi „Resavica“ stabilizovala poslovanje i investirala u eksploataciju uglja. Novosti