BEOGRAD, Njemački diskonter Lidl već uveliko ispituje lokacije po Srbiji i predstavnici ovog lanca obilaze gradove, potvrđuju nezvanično pojedini gradonačelnici.
I u centrali te kompanije već nekoliko puta identično odgovaraju – da proučavaju uslove i mogućnosti poslovanja u nekoliko zemalja, među kojima je i Srbija.
Lidl je još prije više od godinu dana registrovao firmu u Srbiji, a iskustva drugih zemalja otkrivaju zašto ne žele unaprijed da govore o dolasku na novo tržište.
Strategija te njemačke kompanije jeste da u isto vrijeme pronađe veći broj lokacija i da odjednom otvori veći broj objekata, a ne dva-tri kako to rade drugi trgovci. Na taj način brzo postaju bitan tržišni takmac.
Dolaskom Lidla, lanca koji je dio njemačke Švarc grupe, tržište Srbije dobilo bi oštriju konkurenciju, a potrošači niže cijene. Diskonti uspijevaju da ponude robu koja je jeftinija nego kod konkurencije tako što uglavnom prodaju proizvode svoje trgovačke marke i tako što nabavljaju manje vrsta istog artikla, ali u ogromnim količinama.
Ljiljana Stanković, pomoćnik ministra poljoprivrede i trgovine za trgovinu, cijene i zaštitu potrošača, kaže da “u njima 90 odsto robe čine proizvodi trgovačke marke, a preostalih desetak odsto jesu oni artikli bez kojih se ne može, poput ‘koka-kole'”.
“Diskonti znače znatno niže cijene, a ne po nekoliko procenata, kakav je sada slučaj. Kod njih je i do 30 odsto jeftinije nego kod drugih trgovaca. To uspijevaju tako što, na primjer, ne šire asortiman na 50 vrsta čokolada, već u ponudi imaju samo dvije ili tri i to uglavnom svoju privatnu marku. Nabavljaju ih u velikim količinama, pa im dobavljači daju povoljnije uslove. Tako i potrošači dobiju proizvode po nižim cijenama”, objašnjava ona.
Niže cijene u diskontima se obezbjeđuju i tako što su ulaganja u prodajne objekte manja. Karakteriše ih paletni način izlaganja robe, nerijetko i u kutijama, a površine su od 1.000 do 2.000 kvadratnih metara, što znači da su u rangu supermarketa.
Stanković dodaje da bi korist bila višestruka. Ona navodi da bi dolazak diskontera na tržište Srbije značio u kratkom roku promjenu slike tržišta maloprodaje, njegovu dalju konsolidaciju i snažniju konkurenciju među trgovcima, što je značajno prije svega zbog buduće pozicije potrošača.
Goran Papović, predsjednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da “mi i sada imamo veliku ponudu proizvoda trgovačkih marki kod vodećih trgovaca, ali to nije isto. Dolaskom diskontera dobili bismo zdraviju konkurenciju i jeftiniju robu. Prema našim saznanjima, Lidl će uskoro otvoriti radnje u Srbiji”.
Diskontni lanci su napravili veliki proboj u ovom regionu, ali su Srbiju do sada zaobilazili. Lidl i Aldi su najprije stigli u Sloveniju, a potom je Lidl preko noći u Hrvatskoj otvorio desetak objekata. Diskontni lanci posluju i u Bugarskoj, Mađarskoj, Rumuniji. Politika