BANJALUKA – Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) BiH platila je dodatne i nepredviđene radove na izgradnji graničnog prelaza (GP) Gradiška više od 318.000 KM suprotno Zakonu o javnim nabavkama, utvrdila je Kancelarija za reviziju institucija BiH.
U izvještaju o obavljenoj finansijskoj reviziji UIO za 2018. godinu, koji je objavila Kancelarija za reviziju institucija BiH, navedeno je da se izgradnja GP Gradiška realizuje na osnovu ranije zaključenih ugovora sa dobavljačima odvojeno po dvije faze.
„U privremenim situacijama o izvršenim radovima sadržani su i dodatni i nepredviđeni radovi koji nisu predviđeni projektnom dokumentacijom i ugovorima sa dobavljačem“, naveli su revizori.
Time su stvoreni uslovi za primjenu pregovaračkog postupka bez objave obavještenja, propisani Zakonom o javnim nabavama, ali UIO nije provela pregovarački postupak.
„Postupci nisu provedeni po fazama utvrđenim u Zakonu – objava o pregovaračkom postupku, provjera kvalifikovanosti ponuđača, dostava početnih ponuda, zaključivanje ugovora, objava obavijesti, dostava izvještaja Agenciji za javne nabavke“, utvrdili su revizori.
Dodali su da su naknadni i nepredviđeni radovi vršeni na osnovu zahtjeva izvođača i saglasnosti projektanta koji je razmatrao opravdanost zahtjeva i analizirao cijene koje je dostavljao izvođač radova, te saglasnosti Uprave.
„Iz dokumentacije se može potvrditi da nijedan zahtjev nije realizovan a da prethodno nisu date saglasnosti svih učesnika na realizaciji ugovora. Ukupan iznos dodatnih i nepredviđenih radova do kraja 2018. iznosi 318.676 KM“, istakli su revizori.
Naveli su i da je u GP Gradiška uloženo 8,1 milion KM budžetskih sredstava, dok je u okviru raspoloživih sredstava za višegodišnja kapitalna ulaganja s krajem 2018. godine neutrošeno ostalo 1,5 miliona KM. Iz sredstva od UMTS dozvola u ovaj GP je lani uloženo 138.874 KM.
Uprava je u 2018. godini zaključila 332 ugovora u ukupnoj vrijednosti 12.740.059 KM.
Revizori su imali zamjerke i za nabavku usluga štampanja i isporuke akciznih markica, kao i kod izbora izvođača radova na izgradnji novog objekta u okviru aerodroma u Tuzli.
Ponovo su uočeni nedostaci i kod postupaka javnih nabavki kod kojih je Uprava planirala zaključivanje okvirnih sporazuma, najviše kod nabavke tonera za štampače.
UIO nije imala komentare na nalaze revizora i u ostavljenom roku nije se oglasila na Nacrt izvještaja o reviziji za 2018. godinu.
U odgovoru za CAPITAL iz UIO su rekli da Tim za implementaciju, koji čini investitor, nadzorni organ i izvođač radova, zahtjeva od izvođača da dostavi ponudu za naknadne radove.
„Dostavljenu ponudu razmatra projektant i nadzorni organ. Nakon njihove saglasnosti, Tim za implementaciju razmatra ponude u tehničkom i finansijskom smislu, te nakon analiza iste usvaja ili odbija, ili zahtjeva dodatne korekcije. Ukoliko su ponude prihvatljive Tim ih dostavlja direktoru UIO na davanje saglasnosti. Naknadni radovi koji su dobili saglasnost mogu se obračunati“, istakli su u UIO.
Dodali su da se nakon završetka radova i tehničkog prijema, te pribavljene upotrebe dozvole, pravi okončana situacija.
„Obzirom da je vrijednost izvršenih radova veća od ugovorene vrijednosti, pravi se prijedlog Aneksa ugovora, koji se dostavlja, sa svim prilozim i pratećom dokumentacijom, na mišljenje Pravobranilaštvu BiH. Nakon pribavljenog pozitivnog mišljenja Pravobranilaštva BiH, pristupa se potpisivanju Aneksa ugovora. Navedena procedura primjenjena je na izgradnji GP Gradiška faza I i faza II“, istakli su u UIO.
Dodali su da su se tokom izgradnje GP Gradiška pojavili naknadni radovi koji su se morali uraditi zbog poboljšanja efikasnosti funkcionisanja ugrađene opreme i sistema, a posebno sistema informacionih tehnologija.
„UIO nije bila u mogućnosti obustaviti započete aktivnosti na izgradnji GP, te za svaku operaciju i naknadnu aktivnost sprovoditi proceduru pregovaračkog postupka. Najveći broj zahtjeva o naknadnim radovima išao je od Tima za implementaciju projekta, nadzornog organa i jedan dio od izvođača, a sve u cilju poboljšanja funkcionalnosti GP te instaliranja savremene opreme“, naglasili su u UIO.
Ističu da je projekat rađen 2013. godine, a da je IT oprema uznapredovala toliko da se moralo pristupiti izmjeni određenih rješenja.
„Izmjene su se rješavale u hodu, jer ukoliko bi se obustavila neka faza rada, UIO je bila svjesna da bi to negativno uticalo na tok gradnje sa aspekta usvojene dinamike gradnje i plaćanja penala izvođaču radova za izgubljenju dobit po osnovu neangažovanja radne snage i nastalih troškova izvođača, koji nisu zanemarljivi. UIO je pristupila metodi pregovora, koji se primjenjuje u zemljama Evrope, to jest primjenjena su određena pravila o građenju“, naveli su u UIO.
CAPITAL: S. Šurlan