SARAJEVO – Kupovina na Temu, popularnoj online prodavnici, nakon Srbije, moguća je i u Bosni i Hercegovini (BiH). Provjerili smo kako sve funkcioniše.
Kada odete na sajt temu.com, u desnom gornjem uglu izaberete iz koje zemlje želite da kupujete. Pored Srbije, Hrvatske i Slovenije, od zemalja iz regiona, ponuđena je i BiH, koja ranije nije bila među zemljama u kojim je moguća kupovina i isporuka proizvoda.
Kada izaberete BiH, dobićete obavještenje da je stranicu moguće koristiti na engleskom jeziku. Zatim je neophodno da se registrujete unosom email adrese i da kreirate šifru.
Nakon što kreirate svoj korisnički profil, možete da unesete adresu isporuke kupljenih proizvoda, broj telefona, kao i podatke o kartici s koje želite da plaćate.
Za razliku od Srbije, gdje se sadržaj prikazuje na srpskom jeziku, a cijene u dinarima, za BiH još nije dostupan lokalni jezik i cijene su u evrima, a ne u konvertibilnim markama (KM).
Trenutno narudžbu proizvoda ne možete završiti ako vrijednost nije 20 ili više evra, to je minimalna vrijednost proizvoda koje morate kupiti.
Za narudžbu sedam proizvoda u vrijednosti od 20,41 evro odmah nam je stigla potvrda o plaćanju i da je vrijeme isporuke od 25. septembra do 9. oktobra. Ako isporuka kasni i bude nakon 9. oktobra, dobijamo nazad dva evra.
Ubrzo je stigla i notifikacija da se proizvodi “prikupljaju” i da je 80 odsto šansa da budu poslani u roku od dva dana.
Moguće je online pratiti status narudžbe, odnosno kada su proizvodi spakovani, a kada poslati. Kupac ima pravo na vraćanje proizvoda ukoliko ima oštećenja ili ako ne odgovaraju onome što je naručeno.Pored plaćanja karticom, možete platiti i putem PayPala ili Google Paya. Platili smo visa karticom, a transakciju morate potvrditi unosom cvv koda/broja na poleđini platne kartice.
Prilikom kupovine nude vam kupone, na primjer, dobijate tri evra za narudžbe u vrijednosti preko 30 evra, sedam evra za narudžbe preko 50 evra, a 10 evra za narudžbe preko 75 evra.
Aplikacija za telefon
Ako želite, možete da instalirate i aplikaciju za telefon, da se ulogujete s podacima, ukoliko ste prethodno kreirali korisnički profil na sajtu, ili da putem aplikacije kreirate profil.
Podsjećamo, kako je Bloomberg Adria pisala, Temu, aplikacija za prodaju raznih proizvoda, od odjeće do stvari za kuću, poslije brojnih evropskih zemalja dostupna je i u Srbiji od ove godine. Po načinu funkcionisanja i ponudi veoma podsjeća na AliExpress, ali je od njega i jeftinija i brža.
U osvajanje srpskog tržišta Temu je krenuo početkom maja, koristeći provjerenu strategiju – agresivni marketing i niske cijene. Zahvaljujući tom receptu, brzo se nametnuo korisnicima širom svijeta.
Na svjetskom tržištu je od septembra 2022. godine. Poslije Amerike, Temu je u martu 2023. godine počeo ekspanziju u Australiji i Novom Zelandu, a u aprilu iste godine stigao je i u Evropu, gdje, bar prema podacima koje su dostavili Evropskoj komisiji, imaju prosječno 45 miliona korisnika mjesečno u zemljama Evropske unije. Najviše korisnika imaju u SAD-u, Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Francuskoj i Italiji.
Prema istraživanju Marketplace Pulse, Temu okuplja oko 5.000 prodavaca i gotovo svi su iz Kine.
Ivan Tanasković, direktor E-commerce Asocijacije Srbija, za Bloomberg Adria TV je ranije rekao da Temu koristi sličnu strategiju kao Aliexpres – niže cijene i širok asortiman proizvoda.
Tanasković dodaje da Temu ne može da parira lokalnim platformama u brzini isporuke i kvalitetu usluga. “Međutim, niska cijena koju nudi Temu može da privuče kupce koji su spremni da sačekaju malo duže na isporuku. Domaće platforme, s druge strane, imaju prednost u bržoj dostavi, boljoj korisničkoj podršci, i generalno sigurnosti kupovine, što su važni faktori za domaće potrošače”.
Tanasković kaže da je pristup Temu da poziva i proizvođače sa zapada da se pridruže platformi jako interesantan s obzirom na to da tu praksu takve platforme ranije nisu imale. Dodaje da je to prilika i za domaće preduzetnike i proizvođače da ponude svoje proizvode na ovoj platformi. Bloomberg Adria