ZAGREB – PR treba pokazivati ne samo riječima, nego i djelima. Što više povjerenja možemo steći, to više vrijede stvari koje možemo riješiti, kažu dobitinici PRO PR nagrada odgovarajući na pitanje koliki je značaj odnosa s javnošću i kako vide njihovu poziciju u budućnosti.
Mai Anh Le, Regionalna menadžerica u Global PR Hub-u, Vijetnam:
PR za mene znači odgovorna komunikacija. Kao profesionalni komunikator moramo znati i priznati misiju isporučiti/prenijeti pravu poruku za poticanje prave akcije od prave ciljne publike. To će donijeti održivi razvoj ne samo za preduzeća nego i za zajednice, društvo. PR će imati važnu ulogu u edukaciji ljudi, povezivanju ljudi i izgradnji boljeg građanstva. Takođe, ne samo da se bavimo PR-om ispričati priču, nego moramo igrati ulogu u izgradnji priče, uključiti se u priče. Šta ako isporučimo samo lijepu i promišljenu poruku, ali ona ne utiče na publiku na najbolji način? PR treba pokazivati ne samo riječima, nego i djelima.
Posao: PR takođe znači posao. Bez obzira na industriju, sektor, lokalno ili na globalnom nivou, svi aspekti stvarno trebaju i odnose s javnošću. Kao što PR pomaže da se učvrstiti odnos između dva ili više od dvije strane za postizanje istog cilja. To će donijeti win-win odnos za one koji se pridruže. Što više povjerenja možemo steći, to više vrijede stvari koje možemo riješiti.
I dalje vidim vrlo potencijalnu budućnost PR-a, čak i ako postoje neke prijetnje poput lažnih vijesti/ etničkih pitanja / novo prijestolje AI tehnologije (zamjena ljudi u pisanju sadržaja ili stvaranju kreative)…ali pozicija PR-a je još uvijek čvrsta i jaka.
Ipak, emocionalni osjećaji imaju veliki uticaj i odlučiti koliko uspješna svaka PR aktivnost ili kampanja može biti (jer nijedan stroj ne može zamijeniti čovjeka). PR će imati za cilj “ukrasti” srce i um i povjerenje se ne može se izgraditi preko noći ili preko očiju od treptaja.
Danas je granica između PR-a i marketinga postupno vrlo nejasna. Upravljački tim treba se usredotočiti na dugu izgradnju terminskog razvoja, a ne juriti za kratkim ishodom. Onda će PR donijeti održiviji razvoj za poduzeća nego bilo koji drugi alat. Osobno mislim da se PR potrošnja smatra ulaganjem (ne troškom) na neki način.
Ian Farrow, Direktor kompanije Westco Trading Ltd, Velika Britanija
Uvijek je potrebno malo rasprave o tome koja bi praksa trebala biti vodeća za klijente – oglašavanje/marketing ili odnosi s javnošću. Uvijek sam mislio da je to pomalo čudna rasprava jer su granice između praksi u mom umu tako nejasne. U suvremenom krajoliku pada povjerenja, polarizacije pogleda i kulture, tehnoloških promjena i disperzije autoriteta, integrirana komunikacijska usluga uključujući marketing i oglašavanje trebala bi biti cilj. Stoga će voditelj komunikacija budućnosti biti savjest organizacije, mora imati široko i duboko razumijevanje društva i publike kojoj brend služi, biti tehnički vrhunski u svim specijalnostima i imati cijenjeno vodstvo u kombinaciji s izvrsnim menadžerskim vještinama.
Evo nekih izazova, ali ni približno sveobuhvatnog popisa. Povjerenje – organizacije trebaju voditi s ‘učiniti’, a ne samo ‘reći’. One organizacije koje žive i dišu svoje vrijednosti i pokazuju to djelovanjem bit će u najboljem položaju za izgradnju značajnih odnosa s publikom. No, pobijedit će lideri u komunikacijama koji će pomoći da glavni odjel ostane usklađen s vrijednostima i načinom na koji će korporativne aktivnosti biti percipirane od strane publike. Imajte povjerenja da ćete moći govoriti istinu na temelju dokaza i znanja. Polarizacija – potaknuta društvenim medijima i padom povjerenja, povlačenje u komore odjeka i pristranost potvrde znači da moramo razmišljati i razumjeti više o oblikovanju naše poruke i dosezanju različite publike s polariziranim pogledima. Shvatite što pokreće polarizaciju i što to znači za vaš brend. Zarađeno u ovom svijetu je presudno. Razmislite o korištenju autentičnih mikro utjecajnih osoba, stvaranju pravih i vrijednih interesnih zajednica i vjernosti svojim vrijednostima i svrsi. ChatGPT i tsunami marketinških proizvoda umjetne inteligencije zaokupili su maštu. Po mom mišljenju, oni su još uvijek samo alati (iako vrlo moćni), ali se mogu koristiti za brži i kreativniji sadržaj. Tehnološke promjene same po sebi neće dovesti do poboljšanja. Nemojte počinjati s tehnikom. Kao što je američki vojni strateg pukovnik John Boyd rekao za vođenje rata potrebni su vam ljudi (vodstvo, profesionalnost i vrijednosti/drugarstvo), ideje (strategija, kreativnost, istraživanje i taktika) i stvari (hardver i softver za brzu i učinkovitu isporuku) tim redom.
Khaled AlShehhi, Izvršni direktor marketinga i komunikacija u Uredu za medije vlade Ujedinjenih Arapskih Emirata
Percepcija je sve za brend. Danas je jedan nožni prst prekoračio liniju i njegova bi se reputacija na društvenim mrežama mogla raskomadati za nekoliko minuta. Stoga je PR, koji uključuje upravljanje i utjecaj na percepciju javnosti o brendu ili organizaciji, jednako važan, ako ne i više, za marketing nego što je ikada bio.
Ali neki bi tvrdili da bi u današnje vrijeme njegova odgovornost mogla biti uz nadogradnju. I dalje je pomalo teško izolirati doprinos PR-a povećanju ugleda i vjerodostojnosti marke, svijesti o marki, povjerenju i pojačanju marketinških kampanja.
Njegovu će budućnost vjerojatno oblikovati podaci za ciljanje, relevantnost i mjerenje izvedbe. Podaci i analitički alati omogućit će PR rukovoditeljima da bolje mjere učinkovitost svojih kampanja i donose bolje informirane odluke o strategiji.
Podaci i tehnologija također će im omogućiti stvaranje i distribuciju personaliziranijih i ciljanijih poruka koje odjekuju kod određene publike u digitalnim okruženjima.
Mitar Vučković, Specijalist interne komunikacije u Elektroprivredi Crne Gore
Odnosi sa javnošću predstavljaju izvanredno sredstvo u rukama dobrog komunikatora, ali samo onda kada se dožive i postave na pravi način, što podrazumijeva strateški pristup komunikacijama uz puno poštovanje principa profesije. Objektivno posmatrano, odnosi sa javnošću moraju imati upravljačku funkciju i na taj način važan ili pak presudan uticaj na percepciju javnosti o nekoj kompaniji, ustanovi, projektu, događaju… U suprotnom, profesionalci u oblasti odnosa sa javnošću ne mogu u potpunosti ispunjavati funkciju koja im je povjerena i ne mogu biti odgovorni za reputaciju i imidž onoga koga predstavljaju u javnosti. U tom slučaju, odnosi sa javnošću su potpuno neiskorišćen resurs, što je veliki rizik u komunikacijskom, pa i puno šire, u poslovnom i društvenom smislu, jer sredine koje ne priznaju i ne razumiju važnost komuniciranja sa ciljnim grupama suočavaju se sa brojnim šumovima i teško da mogu, na pravi i očekivan način, artikulisati i ostvariti svoje ciljeve u bilo kojoj oblasti društvenog rada i djelovanja.
Odnosi sa javnošću su, dakle, izuzetno važna oblast i funkcija i čini mi se da se to sve više shvata i na prostoru jugoistočne Evrope, posebno sa naglim razvojem društvenih mreža i mogućnostima koje pružaju. Prosto smo zatrpani raznim neprovjerenim informacijama, izloženi spinovanju. Stoga i očekujem da će i u ovom dijelu svijeta PR i komunikacijski djelatnici dobijati sve više na značaju i izboriti se za mjesto koje im pripada. Do toga neće dovesti bilo čija dobra volja, nego sve veća potreba za istinitom, objektivnom, dobro odvaganom i kanalisanom te pravovremeno plasiranom informacijom koja će kreirati javnost i njenu percepciju stvarnosti. Neće biti lako, ali na to vrijeme nećemo dugo čekati. I da zaključim, bez obzira na sva tehnološka dostignuća, čovjek će i dalje biti u centru zbivanja, a obrazovan, verziran i dobronamjeran profesionalac učiniće da javnost bude informisana na primjeren i potreban način.
Melisa Čengić, voditeljica marketinga, CRM-a & PR-a u Porsche, BiH
Mnogo je definicija odnosa sa javnošću koje sam čula i koje na prihvatljiv a neke i intrigantan način objedinjuju suštinu, ideju i značaj ove industrije. Ipak, ovo je lično pitanje, stoga se odmičem od imuniteta PR-a da ga podcijene i iskreno ću odgovoriti da za mene odnosi s javnošću znače pregršt nagrađujućih iskustava, inspirativnih priča, još ljepših prilika i poznanstava u nesagledivoj mreži kanala komunikacije kroz koje vizija kompanije može oživjeti u toliko uloga: od stranca, želje, poznanika, preko podrške pa i do idola, a sve u uzajamnoj razmjeni energije sa javnošću.
Odnose sa javnošću u budućnosti vidim kao nerazdvojni dio rastućeg marketing ekosistema, sa osvježenim fokusom na kvalitet koji izranja iz potrebe da se u moru objava i vijesti iskristališu kvalitetni i autentični sadržaji.
Prešutni imperativ postat će zadovoljenje rastuće potrebe za mjerenjem rezultata tog procesa u smislu kvantifikacije uticaja PR-a na poslovanje, promjenu percepcije brenda te popratno razvijanje snažnog osjećaja pripadnosti. I neizostavno da spomenem ključne nosioce ove industrije za koje očekujem da će u budućnosti uživati u većoj slobodi radnog mjesta, vremena, metodologije i formata.
Marina Bolanča Radunović, direktorica kompanije ABECEDA komunikacije
Odnosi s javnošću su moja profesija, ali je komunikacija moja velika ljubav. Bilo bi idealno kada bi svi voljeti svoj posao, a ja se smatram privilegiranom jer sam u svoj posao stvarno zaljubljena i ta se strast s godinama pojačava.
Mustidisciplinarnost, dinamika, ljudi, sve je to sastavni dio posla u odnosima s javnošću, a mene osim toga pokreću i stalni izazovi i učenje. Odnosima s javnošću predviđam svijetlu budućnost.
Komunikacija nikada neće prestati i koliko god AI svakim danom bila sve jača, humanu empatiju neće moći naodmjestiti. Vjerujem u povezanost ljudi za koju ponekad mislimo da se vremenom gubi, ali nikada neće prestati.
Ovogodišnja PRO PR konferencija će biti održana od 4. do 7. maja u hotelu Jezero na Plitvičkim jezerima. PR