BEOGRAD, Ukupni promet 250 najvećih maloprodajnih lanaca na svijetu porastao je za 11,4 odsto, pa sad iznosi 3,62 biliona dolara godišnje, pri čemu su, međutim, čak 44 maloprodajna lanca među vodećih 250, zabilježila pad prodaje, a broj neprofitabilnih kompanija se udvostručio, objavila je kompanija “Dilojt” (Deloitte).
U najnovijem izveštaju te konsultantsko-revizorske firme o “Globalnoj snazi maloprodaje u 2009.”, dostavljenom Tanjugu, se navodi da diskontni lanci jačaju zahvaljujući ekonomskoj krizi, pošto su nove navike potrošača formirane usporavanjem rasta globalne ekonomije, otvorile prostor njihovom daljem širenju.
Iako i dalje dominiraju po broju i prihodima, ukupni udio američkih maloprodajnih lanaca na listi 250 najvećih se smanjio, konstatuje “Dilojt” objašnjavajući da se osim slabljenja dolara, to može pripisati i slabijem rastu američkih kompanija u odnosu na inostrane konkurente.
Evropski maloprodajni lanci, naprotiv, i dalje jačaju, čineći gotovo 40 odsto najjačih na toj listi, tako da je prvi put u 12 godina otkad “Dilojt” sprovodi ovo istraživanje, njihov procenat na listi veći od američkih.
Listom 250 najvećih i dalje čvrsto dominira američki “Vol mart” (Wal-Mart), čiji godišnji promet premašuje 378 milijardi dolara, dok su drugu i treću poziciju zauzeli francuski “Kerfur” (Carrefour) i britanski “Tesko” (Tesco) sa prometima od 112,6, odnosno 94,7 milijardi dolara.
Njemački maloprodajni lanci “Metro”, “Švarc” (Sćwarz) i “Aldi” među vodećom desetorkom zauzimaju četvrtu, sedmu i desetu poziciju sa prometima od gotovo 87,6, zatim 69,3 i 58,5 milijarde dolara.
Peto, šesto i deveto mjesto zauzeli su američki lanci “Hom dipo” (Home Depot), “Kroger”, “Target” i “Kostko” (Costco).
Na ovih deset najvećih kompanija u maloprodaji otpada gotovo 30 odsto ukupne prodaje na listi top 250, pri čemu je najveći pomak među vodećom desetorkom zabilježio “Švarc” (obuhvata “Lidl” i “Kaufland”), koji je u periodu od 2002. do 2007. godine ostvario rast od 12,6 odsto.
U istraživanju “Dilojta” se navodi da globalizacija i dalje ostaje značajan činilac rasta u sektoru maloprodaje, pri čemu maloprodajni lanci sa ove rang liste najboljih, ostvaruju 21 odsto svoje ukupne prodaje u inostranstvu, a u prosijeku posluju u 6,8 zemalja.
Najviše predstavništva u drugim zemljama imaju evropski maloprodajni lanci, koji u inostranstvu ostvaruju preko jedne trećine svojih prihoda.
Pri tome njemački maloprodajni lanci ostvaruju najveći udio prihoda od prodaje u inostranstvu (41,8 odsto), dok lanci iz SAD ostvaruju čak 88 odsto svojih prihoda u zemlji.
Maloprodajni lanci specijalizovani za prodaju prehrambenih proizvoda dominiraju na listi, sa prosiječnim godišnjim prometom od 19 milijardi dolara i jakom tendencijom međunarodnog širenja.