– Kriza je nesposobnost bez vizije
„Još jedna u nizu zamornih, višednevnih konferencija na kojima se treba pojaviti“, razmišljao sam vozeći se za Sarajevo prošle godine na 12. PRO.PR konferenciju.
Kako sam se samo prevario! PRO.PR je bio sve, samo ne uobičajena konferencija, sa monotonim dnevnim redom i sagovornicima koji nemaju šta reći. Po dolasku u hotel, prvo me iznenadio dolazak brojnih istaknutih PR-ovaca iz cijelog regiona, od kojih sam odmah čuo sjajne utiske sa prethodnih konferencija. Pokazalo se da i njima, poslovično skeptični, novinari mogu i trebaju nekada bezrezervno vjerovati. Kreativni, međunarodno respektabilni predavači na Konferenciji držali su pažnju cijelo vrijeme, a iz njihovog bogatog iskustva mnogo se moglo naučiti. Osnivač regionalne Konferencije PRO.PR je Danijel Koletić, vlasnik i direktor agencije Apriori komunikacije. Ova međunarodna agencija ima svoje kancelarije u Hrvatskoj, Makedoniji i Bosni i Hercegovini, a operativne aktivnosti u sedam zemalja regije.
CAPITAL: Gospodine Koletiću, 13. PRO.PR konferencija održaće se ove godine na Krku. Kako uspijevate toliko godina privući kolege iz regiona i organizovati tako veliki skup, mnogi da su na vašem mjestu odavno bi odustali?
KOLETIĆ: Odgovor na ovo pitanje leži u mom vječnom entuzijazmu. Volim ono što radim i zahvaljujući tome odlučio sam se na ovaj rizičan potez- organizovati konferenciju za odnose s javnošću. Nažalost, odnosi s javnošću još i danas unutar regije nemaju jednaku poziciju niti percepciju. Još uvijek postoje države u kojima je „PR hostesa na ulazu“, plaćeni članak ili konferencija za predstavnike medija. Odnosi s javnošću predstavljaju ključ uspjeha. PRO.PR konferencija nije namijenjena svakome, ona je za lidere u odnosima s javnošću, odnosno, za one koji razumiju vrijednosti znanja i poslovnog povezivanja.
CAPITAL: Kako je praviti konferenciju za kolege kojima je to takođe posao?
KOLETIĆ: To i je najveći izazov. PRO.PR je poznat po svojoj jednostavnosti jer je to ipak zatvoren skup stručnjaka za komunikacije, a o samom karakteru pojedinca ovisi koliko je on spreman razumjeti da je konferencija mjesto na kojem komunicira s kolegama bez obzira na funkciju i poziciju. PRO.PR nije nikakav spektakl, to je jednostavno edukacija, komunikacija, upoznavanje kako bi stručnjaci u struci bili inovativniji u svakodnevnom obavljanju posla.
CAPITAL: Svake godine organizujete PRO.PR na drugom mjestu, da li možemo očekivati da uskoro izaberete Banjaluku, Jahorinu ili neko drugo mjesto u Republici Srpskoj?
KOLETIĆ: Želja mi je bila organizirati konferenciju u Banja Luci no, nažalost, Banja Luka nema kongresne kapacitete. U svakom slučaju, u budućnosti možete očekivati PRO.PR u Banja Luci.
CAPITAL: Napravite kratko poređenje PR struke po zemljama u regionu? Gdje tu BiH i RS?
KOLETIĆ: Republika Srpska je na tom području samozatajna i pomalo zatvorena. Možda razlozi toga leže u nacionalnom ponosu, možda ne postoje želje za stjecanjem novih znanja jer kolege iz odnosa s javnošću misle da sve znaju, no možda su krivi njihovi direktori, šefovi odjela koji ne mogu doći na konferencije, a nisu spremni poslati nekoga da se dodatno edukuje. Edukacija je pokretač razvoja. Nisu samo društvene zajednice te koje potiču konkurentnost, već i praćenje znanja na području odnosa s javnošću.
CAPITAL: Kako se globalna finansijska i ekonomska kriza odrazila na PR struku?
KOLETIĆ: Svaka kriza donosi nešto dobro. Unutar struke, nažalost, mnogo ljudi se zaposle preko veze ili se otvaraju agencije s unaprijed osiguranim ugovorima s ciljem financijskog umrežavanja i rutinskog obavljanja posla. Ono što je za mene još uvijek misterija jest da Republika Srpska još uvijek nema više od tri 100% specijalizovane agencije za odnose s javnošću. Možda razlozi leže u neznanju o snazi ove struke, njezinoj ulozi, a možda su u pitanju neki drugi politički ili finansijski faktori. Ako imate viziju, dovoljno ste kreativni, spremni na rizik, onda kriza ne postoji. Kriza je samo nesposobnost bez vizije.
CAPITAL: Da li se nešto promijenilo kod vas, u PR struci ulaskom Hrvatske u EU?
KOLETIĆ: Status ulaska Hrvatske u Evropsku Uniju stvorio je temelje da hrvatski stručnjaci na području strateškog komuniciranja mogu, ukoliko za to imaju znanja i hrabrosti, povezati se ili jednostavno nuditi svoje usluge unutar EU. Međutim, posla ima dovoljno i u Hrvatskoj. Jedina razlika je u financijskim postavkama, percepcijama prema struci i vrijednostima. Tako će konsultant u Velikoj Britaniji sa iskustvom od 20 godina svoj konsultantski sat faktorirati između 350 i 500 funti, a u Hrvatskoj se najviše može dobiti do 200 evra. Vjerujem da će povezivanje s EU biti još djelotvornije za hrvatske stručnjake u budućnosti.
CAPITAL: Vaša regionalna konferencija je poznata po pažljivo odabranim predavačima. Priznajem i sam se izuzetno iznenadio prošle godine u Sarajevu kada sam došao prvi put. Mislio sam da je to još jedna od brojnih sterilnih konferencija, a zapravo bilo je potpuno suprotno. Ko će vam biti predavači na Krku, koje teme će dominirati?
KOLETIĆ: Zbog reputacije Apriori Worlda, a usudio bih se reći i moje upornosti, nastojimo svake godine programski biti drugačiji. Ove godine fokusirali smo se na ključne teme komunikacija u javnoj upravi, budući da javna uprava mora biti najkvalitetniji sektor i transparentno komunicirati. Pošto živimo u kozmetičkom, a ne sadržajnom vremenu, dotaći ćemo se i važnosti komuniciranja u procesu brandinga. Zbog stvaranja novih navika, mediji i medijska pismenost te nove medijske platforme biće treće područje. Teško je napraviti program koji će privući sve učesnike na sva predavanja, ali kada biste uspoređivali cijene konferencijskih programa na kojima gostuju predavači koje ćete moći slušati na PRO.PR-u, tada su iznosi kotizacija i dva puta veći od ovoga što mi nudimo. Zbog toga smatram da oni koji žele raditi na svom osobnom razvoju, koji razumiju važnost investiranja u znanje, trebaju naći načina da utiču na svoje direktore te da dođu na PRO.PR. Najveću vrijednost konferencije smatram umrežavanje, što je i naš moto- „povezivanje u pokretu“.
CAPITAL: Poznati ste po brojnim zapaženim projektima. Recite nam nešto više za njih nekoliko, kako je bilo raditi sa Dalaj Lamom, kako ste dosli na ideju za projekat Ulica slavnih u Opatiji, da li je bilo teško provesti jedan takav projekat u djelo?
KOLETIĆ: Hrvatska Ulica slavnih temelji se na „Hollywood Walk of Fame“. Nadogradili smo ju, preoblikovali te je njezina organizacija bila pravi izazov. Nažalost, zbog nerazumijevanja političara, ovaj projekt je zastao. U tri godine rada uspjeli smo osigurati gradu Opatija 1,3 miliona evra neplaćenog publiciteta kroz četiri događaja ukupnog trajanja 60 minuta. Ovaj podatak govori dovoljno. Ulog grada Opatije za ovaj projekt iznosio je sto hiljada evra.
Osim kriznog komuniciranja, najteži dio odnosa s javnošću bazira se na ličnim odnosima s javnošću. U svojoj karijeri, osim Dalaj Lame, radio sam s Ivanom Trump, Armandom Assanteom, evrovizijskim pobjednikom Rajkom Dujmićem i mnogim drugima. Jedan od regionalnih uspjeha smatram i rebranding Nine Badrić te lansiranje njezinog albuma „Ljubav“.
Svaka od ovih priča ima svoje dobre i izazovne strane. Za to bi nam trebalo puno prostora. Ovaj posao zahtijeva puno vremena, odricanja te koncentracije jer postoji razlika između definiranja i izvođenja strategije za žvakaće gume kao brand i osobe s dušom kao brand.
(Program 13. PRO.PR konferencije)
CAPITAL: Siniša Vukelić