BEOGRAD, U Srbiji posluje 13 lou kost avio kompanija čiji je cilj da što jeftinije prevezu putnike. Cijene su dosta niže, ali brojne peripetije ovaj vid putovanja još uvijek ne čine pretjerano popularnim u Srbiji.
Lou kost kompanije sve su prisutnije u Srbiji. Trenutno u Srbiji posluje 13 ovakvih avio kompanija, a početkom aprila sa radom će početi još jedna. Iako je primarna ideja ovih kompanija da za što manje novca prevezu putnike, kada se svi ”usputni” troškovi saberu, nerijetko je putovanje skuplje nego što bi ispalo regularnim avio kompanijama.
Iako su karte u svojoj osnovici znatno jeftinije, kvalitet putovanja, kao i mnogobrojne peripetije koje treba obaviti kako bi se došlo do konačnog odredišta, ovaj način putovanja još uvijek ne čine pretjerano popularnim u Srbiji.
Prvi preduslov da preko ovih kompanija putujete jeftinije jeste da rezervišete karte nekoliko mjeseci ranije, što znači da dobro razmotrite plan letova. Recimo, kartu do Londona možete kupiti za 3.512 dinara, ali tek za let 17. maja. Sve prije toga je mnogo skuplje, skoro kao da idete regularnim, velikim avio kompanijama. Najjeftiniji let do Malmea, u Švedskoj, možete rezervisati za 12. mart i to po cijeni od 2.630 dinara. U cijene karata su uračunate i aerodromske takse.
Kako bi smanjile troškove, lou kost kompanije svoje putnike lišavaju svakog luksuza. U avionu nema besplatne hrane ni pića, ne postoji biznis klasa, nema audio i video tehnike, a karte se kupuju isključio putem interneta.
Sljedeći način na koji ove kompanije štede novac jeste korišćenje alternativnih aerodroma na kojima je znatno niža taksa. Tako najveći broj letova lou kost kompanija u Londonu slijeće na aerodrom “Luton”. Ako se dobro ne raspitate nećete znati da je taj aerodrom udaljen punih sat vremena voženje kolima od centra Londona.
Takođe, trebalo bi da pogledate kada avion slijeće u London, odnosno kada kreće ka Beogradu. Većina letova lou cost kompanija pada u “gluvo doba” kada gradski prevoz ne ide, pa vam ne preostaje ništa drugo nego da platite taksi do vašeg konačnog odredišta. To je na cijenu karte u prosjeku još 30-40 evra.
Još jedna od karakteristika ovih kompanija, na koje se putnici žale jeste veličina prtljaga. Nošenje prtljaga se kontroliše na aerodromima, i ne može se ponijeti više od propisane količine. Besplatan je jedan ručni prtljag do 55x40x20 cm, koji nije teži od 10 kg. Svaki veći prtljag plaća se oko 40 evra.
S druge, ljepše strane, pojavom lou kost kompanija putovanje avionom je postalo pristupačno mnogo vijećem broju putnika nego što je to bilo moguće dok su avio saobraćaj obavljali redovni avio prevoznici, najčešće nacionalne avio kompanije.
U Evropi posluje veliki broj lou kost kompanija. U Londonu posluje 35, u Pragu dvadesetak, a u Rimu oko 30. U Beogradu su prije tri godine poslovale svega četiri lou kost kompanije, a danas ih je čak 13 – Wizz air, Wind Jet, Skay Work, Pegasus Airlines, Norwegain Air Shutte, Germanwings, Fly Niki, Fly Dubai, Cimber Sterling, Air valle, Air Baltic, Aerosvit, Aegean Air. Od 15. aprila trebalo bi da sa radom počne i britanska kompanija”Easy Jet”.
U Srbiji su za potrebe civilnog avio saobraćaja otvorena samo dva aerodroma – “Nikola Tesla” u Surčinu i ”Konstantin Veliki” u Nišu. Lou kost tržište traži alternativne aerodrome i sve češće se spominje da će vojni aerodrom u Batajnici biti prilagođen uslovima i stavljen u službu civilnog saobraćaja.
Najveći broj “jeftinih” avio kompanija leti na relaciji Beograd – skandinavske zemlje, ili pak lete samo na jednoj liniji, dok tek poneka kompanija, poput Vizer-a ima letove do najvećih gradova Evrope.
U svakom slučaju, koristeći neku od ovih kompanija možete direkto odletjeti iz Beograda do Berlina, Londona, Drezdena, Beča, Minhena, Hamburga, Lajpciga, Kelna, Ciriha, Štutgarta, Osla, Stokholma, Malmea, Pariza, Milana, Rima, Palme de Majorke, Hamburga i drugih gradova.
Sve avio kompanije koje posluju u Srbiji, kao i većina u svijetu koriste Internet kao jedini način za kupovinu karata. Prilikom kupovine, ime vlasnika kartice ne mora biti isto kao ime na karti, što znači da neko može kupiti kartu umjesto Vas.
Nije loše da kad kupujete kartu znate i sljedeću činjenicu – avio kompanije koje imaju česte letove, najčešće Vam samo prodaju kartu, ali ne rezervišu. To znači da se može dogoditi da na ulasku u avion morate da primijenite tehnike ulaska u gradski prevoz, jer se može dogoditi da bude prodato više karata, pa ko ne stigne da se “ugura” često je primoran da sačeka sljedeći let. Tanjug