BANJALUKA/SARAJEVO – U prvih šest mjeseci ove godine BiH je izvezla ukupno 125.000 tona uglja što je za 47.600 tona više nego u istom periodu prošle godine, kada je preko granice otišlo 77.354 tona.
Ovo bi bio veliki poduhvat domaće rudarske industrije kada se ne bismo nalazili u sred energetske krize i panike na globalnom nivou zbog koje se sve države užurbano pripremaju za zimu, strahujući od nedostatka energenata.
Podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH o prodaji i izvozu iz BiH u druge zemlje pokazuju nedvosmisleno da smo se u godini najveće energetske krize opredijelili da izvezemo maksimalne količine svih vrsta uglja, a da građane, koji strepe pred nadolazećom zimom, ostavimo da čekaju na isporuku.
U prvoj polovini prošle godine najviše mrkog uglja koji služi za ogrev otišlo je u Srbiju i to 46.842 tone, dok je taj iznos ove godine već dostigao 109.214 tona.
Srpski predsjednik Aleksandar Vučić rekao je ranije da Srbiji nedostaje četiri miliona tona uglja, a veći dio planiraju kupiti upravo od BiH, zbog čega je u posljednja dva mjeseca došlo do obustave isporuke uglja građanima, o čemu je CAPITAL juče pisao.
Druga na listi zemlja koje ugalj uvoze iz BiH je Hrvatska u koju je ove godine otišlo 1.028 tona, dok je prošle značajno manje, 665 tona.
Mađari su ove godine kupili od BiH 303 tone mrkog uglja, a prošle 26 tona u prvih šest mjeseci.
Slovenije na ovoj listi nema, ali uskoro će se i ona naći među najvećim kupcima, nakon što je juče dogovorena prodaja 100.000 tona iz rudnika u Prijedoru za potrebe Termoelektrane “Šoštanj”. Ugalj će do Slovenije prevoziti Željeznice Srpske svakodnevno.
“Na relaciji Prijedor – Termoelektrana Šoštanj u sjevernoj Sloveniji načelno je dogovoren prevoz prvih 100.000 tona uglja do kraja 2022. godine. Sljedeće godine bi se kvartalno prevozilo po 100.000 tona, od ukupno planiranih 400.000 tona”, naveli su juče u Željeznicama RS.
Željeznice RS su ranije ugovorile i isporuku uglja za Srbiju iz Prijedora i Banovića.
Vlast treba reagovati
Ekonomski analitičar Admir Čavalić kaže za portal CAPITAL da za krizu oko nabavke uglja za građanstvo zna već dva mjeseca i da je pravo pitanje zašto se država nije pobrinula za to da unaprijed osigura količine za svoje potrebe, kako se ne bi dešavale ovakve situacije.
“Očekivani scenario za ovu godinu je da će građani i privrednici tražiti alternative za energiju, za gas, pelet, pa i naftu i derivate. Vjerovatno će biti još veća tražnja za ugljem i moguće je da se desi privremena nestašica, iako naši rudnici mogu da iznesu potrebe za ugljem. Znam da se ugalj trenutno ne može lako kupiti, jedino ako neko krade pa prodaje”, kaže on.
Na pitanje da li bi prodaju i izvoz i uglja trebalo ograničiti kao i trupce, on kaže da nije pristalica ovih mjera, jer se ne zna kakva će biti povratna reakcija, a nepoštovanje ugovora ovog tipa je veoma skupo.
Čavalić smatra da je rješenje u državnom otkupu zaliha, koje bi se plasirale na tržište putem određenih ponuđača da ne bi došlo do nestašice.
“To je privremena nestašica i ona može trajati. Pitanje je da li se nešto radilo kako bi se obezbjedile količine koje će biti dostupne građanima. Vjerujem da nismo na vrijeme postavili strateške mjere i da ljudi koji bi trebalo da rade na tim planovima, nisu obratili pažnju na nešto što je sasvim izvjesno, pa se sada opet zbog nečega iznenađuju”, kaže on.
CAPITAL: Andrijana Pisarević
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Odlična je stvar da Željeznice Republike Srpske su dobile posao prevoza uglja. takođe je u ovim vremenima potrebno da svi rudnici maksimiliziraju proizvodnju te da svi ostvare ekstra profite i riješe sva dugovanja prema zaposlenicima i ostala. Takođe da povećaju proizvodnju modernizujući rudnike. U ovoj situaciji svi bi trebali da imaju koristi tako da smanje štete koje svaki stanovnik ima zbog enormnog povećanja cijena hrane i energenata. takođe za očekivati je da šće i jedna dio ovog ekstra profita biti podeljen akcionarima rudnika. Najvećem akcionaru a i ostalim akcionarima.