BANJALUKA, RS je od 2006. do danas u putnu infrastrukturu uložila više od 840 miliona KM, rekao je Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS. Kao važan investicioni projekat naveo je izgradnje obilaznica oko većih gradova u RS, čija je izgradnja planirana do 2015. godine. Čubrilović je istakao opredijeljenost Vlade RS za izgradnju mreže autoputeva.
Kad možemo očekivati otvaranje autoputa Banjaluka – Gradiška i dokle je došla procedura u vezi sa raspisivanjem tendera za dionicu autoputa Prnjavor – Doboj?
ČUBRILOVIĆ: Izgradnja autoputa Banjaluka – Gradiška, i pored niza problema sa kojima smo se suočavali tokom izgradnje, u završnoj je fazi i uskoro očekujemo puštanje u saobraćaj ove dionice. Sa druge strane, aktivno radimo na izradi međunarodnog tendera za izvođača radova na dionici Prnjavor – Doboj u dužini od 37 kilometara, koji bi trebalo da bude raspisan početkom aprila. Ukoliko sve bude išlo previđenom dinamikom, izbor najpovoljnijeg ponuđača trebalo bi da bude polovinom juna, da bismo s radovima krenuli do kraja jula. Važno je istaći da se tenderska procedura vrši u skladu sa pravilima Evropske banke za obnovu i razvoj, koja će i biti finansirana iz kreditnih sredstava EBRD-a i EIB-a. Vlada RS je dala i saglasnost JP “Autoputevi” da u skladu sa Zakonom o koncesijama provede postupak dodjele koncesije za izgradnju autoputa Banjaluka – Doboj, za dionicu Banjaluka – Prnjavor i dijela koridora 5c, za dionicu Doboj – Jakeš, koja prolazi kroz RS, a koje će takođe biti finansirane iz sredstava EBRD-a i EIB-a. Još jednom bih istakao opredijeljenost Vlade RS za izgradnju mreže autoputeva, iako smo svjesni da je to veoma složen zadatak koji je Vlada stavila pred sebe. Ipak, naša je namjera da to realizujemo do kraja. Znamo da je BiH u bivšoj zemlji bila jedina republika koja nije imala ni metar autoputa, isto tako znamo da su zemlje u okruženju mnogo prije nas krenule u izgradnju autoputeva i one danas imaju rezultate. Ni naši rezultati neće izostati.
Koji su najznačajniji infrastrukturni projekti čiju realizaciju Ministarstvo planira u narednom periodu?
ČUBRILOVIĆ: Moram istaći da se u saobraćajnu infrastrukturu ulaže mnogo. Samo je u puteve u RS od 2006. godine do danas uloženo više od 840 miliona KM. Na terenu se realizuje niz infrastrukturnih projekata. U toku je rehabilitacija magistralne i regionalne putne mreže, u okviru koje je od 2007. do sada rehabilitovano 709,53 kilometra puta ukupne vrijednosti 87,7 miliona KM. Procjenjuje se da će do kraja realizacije ovog projekta biti rehabilitovano ukupno 1.060 kilometara puta u RS. Važan investicioni projekat je izgradnja obilaznica oko većih gradova u RS, čija je izgradnja planirana do 2015. godine. Radovi se vrše na obilaznicama oko Bijeljine, Prijedora i Trebinja. U izgradnju oko 9,5 km bijeljinske obilaznice do sada je uloženo oko 9,85 miliona KM, u prvu fazu prijedorske obilaznice uloženo je 1,3 miliona, za obilaznicu oko Trebinja, čija je izgradnja počela prije 25 godina izgradnjom dionice od manastira Tvrdoš do naselja Bregovi, obezbijeđeno je sedam miliona. U toku je izrada prikupljanja ponuda za prvu fazu izgradnje obilaznice oko Gacka. Za ostale obilaznice će se u narednom periodu pripremati projektna dokumentacija i prema finansijskoj mogućnosti ići u realizaciju. Upustili smo se i u veoma zahtjevan projekat trajnog rješenja problema klizišta na prevoju Čemerno, za šta je iz Razvojnog programa odobreno 75 miliona KM. Predviđena je izgradnja trase puta duge devet i po kilometara, dva tunela, sanacija klizišta Sutjeska, kao i izgradnja šest mostova od kojih je najduži vijadukt Trnova Luka dužine 408 metara. Dio poslova je završen, a realizacijom ovog projekta biće uspostavljena najkraća veza sjevernog i južnog dijela Republike Srpske. Predviđenom dinamikom se odvijaju i radovi na tunelu Stambolčić, gdje je realizovano oko 92 odsto radova. U narednom periodu planiramo pronalaženje partnera za projektovanje i izgradnju brzih puteva u istočnom dijelu Republike Srpske. Cilj nam je jačanje saobraćajne komunikacije kroz RS, čime bismo otvorili nove ekonomske perspektive za brži razvoj RS.
Najavljivana su velika ulaganja u sistem “Željeznica RS”, o čemu se konkretno radi?
ČUBRILOVIĆ: “Željeznice RS” su ogroman sistem koji zahtijeva velika ulaganja i intervencije države. To je slučaj i kod nas, i u okruženju, ali i u zemljama EU. Vlada RS je u posljednjih pet godina u ŽRS uložila više od 200 miliona KM, a čak su i međunarodne organizacije u ŽRS uložile oko 5,5 miliona. Ulagano je u infrastrukturu, kao i u mobilne kapacitete. Opredijeljenost Vlade je da i u narednom periodu da podršku “Željeznicama”. U planu je niz infrastrukturnih projekata čija vrijednost dostiže 335 miliona evra. U planu je rekonstrukcija pruge Novi Grad – Zvornik, tunela Križevići kod Zvornika, kao i izgradnja pruge Brod – Modriča. U toku je remont pruge Jošavka – Kostajnica vrijedan 33,6 miliona evra. Počela je i isporuka 200 teretnih vagona za koje je Vlada obezbijedila kredit kod Vlade Poljske i Vlade Srbije u iznosu višem od 21 milion evra. Svih 200 vagona i dio opreme za održavanje željezničkih vozila trebalo bi da bude isporučeno do kraja godine. U planu je i nabavka novih putničkih vozova. I pored svih poteškoća u radu ŽRS, ekonomske krize i drugih faktora, prevoz roba u januaru ove godine iznosio je 392.936 tona i bio je veći za 19,4 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
Vodni saobraćaj
Luka Šamac je trenutno jedina luka u RS, ima li planova za jačanje vodnog saobraćaja u RS?
ČUBRILOVIĆ: Razvijanje vodnog saobraćaja rijekom Savom je još jedna šansa za razvoj privrede RS i svakako da ćemo u narednom periodu raditi na njegovom jačanju. Prevoz robe Savom je znatno manji nego prije rata, ali se ipak osjeća svakodnevno povećanje saobraćaja i prevoza robe vodnim putem. Ovdje važnu ulogu ima prevoz nafte i naftnih derivata za potrebe Rafinerije Brod. Pretovar robe u Luci Šamac u 2010. godini iznosio je 7.070 tona, što je stoodstotno povećanje u odnosu na 2009. godinu. U planu je obnova plovnog puta rijeke Save, čime bi se Sava dovela u višu klasu plovnosti. Ovaj projekat će zajednički realizovati BiH, Hrvatska i Srbija. Nedavno je parafiran i ugovor između Savjeta ministara BiH i Vlade Srbije o plovidbi plovnim putevima na unutrašnjim vodama i njihovom održavanju. Nezavisne novine