BANJALUKA, Autoput mora ići trasom kojom je započet. Kada se ušlo u proceduru izuzimanja zemlje, došlo je do korigovanja cijena, zbog čega od prve do posljednje procjene imamo povećanje cijena od tri i više puta .
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske /RS/ Nedeljko Čubrilović rekao je u intervjuu Srni da je u postupku eksproprijacije nekretnina na trasi autoputa Gradiška – Banjaluka, za prvu fazu od 5,7 kilometara, ostao neriješen mali broj predmeta, a uglavnom se radi o postupcima određivanja naknade koji se vode pred Osnovnim sudom u Banjaluci.
“U vezi sa drugom fazom izgradnje autoputa na dionici Gradiška – Mahovljanji eksproprijacija je započeta oktobra 2005. godine, postupak ekproprijacije pokrenut je u 665 predmeta, a prenos prava raspolaganja kada je riječ o državnoj imovini u 63 predmeta”, rekao je Čubrilović.
Riješen je 561 predmet ekspropijacije i 46 predmeta prenosa prava raspolaganja.
Isplatom pred nadležnom upravnom organizacijom ili pred nadležnim sudom okončano je 438 predmeta i 46 prenosa prava raspolaganja, a za 99 predmeta vodi se postupak određivanja naknade putem nadležnog suda.
Čubrilović je rekao da su u više od 90 procenata riješeni imovinsko-pravni odnosi, kao i da preostali slučajevi neće usporiti izgradnju autoputa.
“Očekujemo da se uključe svi organi RS da bi taj proces priveli kraju u zadatom roku. Vlada RS je formirala i Savjet u kome su ministar pravde, ministar građevinarstva, direktor Direkcije za puteve RS, direktor Uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove i republički pravobranilac. Savjet zasjeda jednom nedeljno, a svakih 15 dana informiše Vladu o procesu izgradnje autoputa”, rekao je Čubrilović.
On je najavio da će članovi Savjeta danas izaći na lice mjesta kako bi sagledali moguće probleme koji bi usporili izgradnju, nakon čega će Vladi predložiti odgovarajuće mjere koje mogu ići i do novih zakonskih odredbi.
“Radna grupa je pripremila praktično novi zakon o rješavanju imovinsko pravnih poslova, zato što je važeći zakon imao toliko dorada da više nema smisla da se vrše izmjene i dopune. Nadam se da ćemo tokom nedjelje uobličiti novi zakon i dostaviti ga stručnim institucijama da daju svoje mišljenje o njemu”, najavio je ministar Čubrilović.
On je pojasnio da bivši vlasnik nekretnine u postupku eksproprijacije ni u kom slučaju ne može ostati neobeštećen, jer je u toku postupka eksproprijacije izvršeno obezbjeđivanje dokaza i sačinjeni nalazi vještaka u kojima je navedena površina, broj, kvalitet i druge karakteristike nekretnina, što se koristi u sudskom postupku kod određivanja naknade.
“Pravobranilaštvo RS za sada podnosi zahtjev za donošenje odluka o ulasku u posjed samo za zemljište, jer je u toku obezbjeđivanje adekvatnog smještaja za bivše vlasnike u slučaju da se ekspropriše kuća, a nakon što i to bude obezbijeđeno, donosiće se odluke i ulaziće se u posjed i u tim slučajevima da bi se ispoštovala predviđena dinamika izgradnje autoputa”, rekao je Čubrilović.
Ministar saobraćaja i veza napominje da postupak eksproprijacije prema važećem i ranijem Zakonu o ekspropijaciji provodi nadležna Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove, da zakon određuje pravičnu naknadu za eksproprisane nekretnine koja ne može biti manja od tržišne cijene, kao i da se u postupku eksproprijacije vrši i popis građevinskih objekata, zasada i usjeva i ukupne površine zemljišta.
“U drugoj fazi izgradnje autoputa, koja je aktuelna, na dijelu od Gradiške do erodroma Mahovljani ima veći broj poljoprivrednih imanja gdje se vrši ekspropijacija, kako objekata za stanovanja, tako i gospodarskih objekata, kao i ogromnih površina zemljišta, od 20.000 kvadratnih metara naviše”, rekao je Čubrilović.
On je dodao da je riječ o nekretninama ogromne vrijednosti, koje su vlasnicima osnovni izvor prihoda.
Čubrilović je podsjetio da je procjena vrijednosti projekta u vezi sa vrijednostima nekretnina predloženih za ekspropijaciju počela 2005. godine, te da je znatno povećanje cijena u međuvremenu, kako građevinskog materijala tako i tržišne vrijednosti nekretnina, i uvođenje PDV-a, uticalo na cijenu cijelog projekta.
On je ocijenio da je najveći problem izgradnje autoputa, koji je i danas prisutan, rješavanje imovinskih odnosa.
“Autoput mora ići trasom kojom je započet. Kada se ušlo u proceduru izuzimanja zemlje, došlo je do korigovanja cijena, zbog čega od prve do posljednje procjene imamo povećanje cijena od tri i više puta”, rekao je Čubrilović.
Ministar je dodao da je Vlada RS bila u situaciji da mora da obezbjeđuje sredstva, kako projekat ne bi bio prekinut.
“Smatram da će, bez obzira na sve, jedinična cijena autoputa Banjaluka – Gradiška, koji bi trebalo da bude završen do kraja 2009. godine, biti svedena u granice normalnih cijena”, zaključio je u intervjuu Srni ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović