BEOGRAD, Pješake u Srbiji nije previše disciplinovao ni novi zakon o bezbijednosti saobraćaja. Otkako je prošlog decembra ovaj akt stupio na snagu, 3.749 kažnjeno je zbog prelaska ulice na crveno svjetlo ili van pješačkog prelaza, razgovaranja mobilnim telefonom i slušanja muzike. Bilo je čak i onih koji su pretrčavali autoput sa – djecom. Za četiri mjeseca primjene zakona u nesrećama je poginulo 39 pešaka, što je gotovo tri puta manje u odnosu na ranije statistike.
Iz džepova nesavjesnih građana pravo u državnu kasu tako se za kratko vrijeme slilo najmanje 19 miliona dinara. Brojke pokazuju da je 55 odsto svih kazni napisano zbog pretrčavanja ulice van obilježenog prelaza. Građani, očigledno, radije plaćaju po 5.000 dinara nego da traže pješačku “zebru”. Ista globa sljedovala je i za 1.440 onih koji nisu imali živaca ili vremena da sačekaju zeleno svjetlo na semaforu.
Podaci MUP govore da je najviše prekršaja zabilježeno u Beogradu, a stručnjaci smatraju da je to srazmjerno intenzitetu saobraćaja.
Zbog slušalica u ušima i razgovaranja mobilnim telefonom 64 pješaka platilo
je po 3.000 dinara. Slika na ulicama, međutim, pokazuje da bi kažnjenih moglo biti mnogo više.
– Nema te kazne zbog koje ću izvaditi slušalice iz ušiju kada prelazim ulicu – srdito kaže Jelisaveta Ž. (23) dok zakoračuje na kolovoz, gotovo iz inata. – Gledam na sve strane da li idu automobili, ali samo je moja stvar da li ću za to vreme da slušam muziku.
Stručnjaci za saobraćaj tvrde da je Srbija jedina zemlja na svijetu u kojoj pješaci pretrčavaju – autoput. Za ovaj prekršaj dosad je kažnjeno 38 građana, od kojih je osam to učinilo sa djecom mlađom od 12 godina. Za posljednja četiri mjeseca na putevima u zemlji povređeno je 596 pešaka.
– Kada naši zvaničnici šalju statističke podatke u svet o broju poginulih pešaka na autoputu neretko im zatraže ispravku jer misle da je greška – priča Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbjednost saobraćaja. – Ovi slučajevi su još strašniji kada su sa nesavjesnim roditeljima ugrožena i njihova djeca.
Kazna je stigla i 56 pješaka kojima je džada bila draža nego trotoar. Svi oni koji su išli kolovozom umjesto prohodnim pešačkim stazama morali su da plate po 5.000 dinara.
Prema Okanovićevim riječima, novi zakon očigledno još nije disciplinovao pješake. Uprkos visokim kaznama koje sleduju, potrebno je, smatra on, i obrazovati ljude.
– Neke posledice novog zakona, ipak, ohrabruju – priča Okanović. – Ranije statistike pokazuju da je na ulicama i putevima ginulo, u prosjeku, oko 300 pešaka godišnje, dok je bezmalo 5.000 bivalo povređeno. Današnji podaci pokazuju da su se ovakve nesreće znatno smanjile.
Okanović smatra i da predstoji osvrtanje na tehničke mere bezbednosti saobraćaja. Potrebno je, kaže, podizanje ograda i izgradnja pasarela, kako bi pešaci nesmetano mogli da prelaze preko prometnih saobraćajnica.
Farovi
Prema riječima Damira Okanovića, broj stradalih i povređenih pešaka smanjio se i zbog obaveze vozača da tokom dana moraju da uključuju sjvetla.
– Sada pešaci mogu mnogo lakše da uoče automobil – kaže Okanović. Novosti