BANJALUKA, JP “Autoputevi RS” uskoro će raspisati tender za nabavku opreme za uvođenje naplate putarina na autoputu Banjaluka – Gradiška, a predložena cijena za ovu dionicu biće 2,2 KM, nezvanično saznaju “Nezavisne”.
Naplatne kućice biće izgrađene između dva tunela, a kada je u pitanju cijena putarine od 0,6 KM po kilometru, ona je proizašla iz nedavno urađene studije. Konačnu riječ za cijenu na prijedlog “Autoputeva RS” daće Vlada RS.
U JP “Autoputevi RS” nisu željeli govoriti o cijeni ističući da je projektna dokumentacija završena i da je u pripremi tenderska dokumentacija za izbor izvođača radova i nabavku tehničke opreme za uvođenje prve faze naplate putarina u otvorenom sistemu.
“Otvoreni sistem naplate putarina podrazumijeva jednu ulazno-izlaznu naplatnu stanicu, gdje će vozači plaćati uslugu korištenja autoputa, po jedinstvenoj cijeni, bez obzira na pređenu kilometražu”, kazali su u “Autoputevima RS” ističući da će otvoreni sistem naplate biti u funkciji sve dok se ne steknu uslove za zatvoreni, koji podrazumijeva ulazno-izlazne naplatne rampe na priključnim saobraćajnicama.
Uslovi za zatvoreni sistem biće stvoreni kada bude izgrađen most na rijeci Savi i kada se završi izgradnja autoputa od Banjaluke do Doboja.
Iako na dionici autoputa od Banjaluke do Gradiške već postoje naplatne kućice koje je kod tržnog centra “Robot” izgradilo JP “Putevi RS”, po svemu sudeći, one će biti uklonjene s obzirom na to da je gotovo nemoguće naplaćivati dvije putarine u samo nekoliko kilometara.
Podsjećanja radi, “Nezavisne” su još ranije objavile da je JP “Putevi RS” kućice kod tržnog centra “Robot” izgradilo s ciljem da naplaćuju putarinu na dionici puta od Klašnica do Banjaluke kako bi moglo vraćati kredit uzet za rekonstrukciju i izgradnju te dionice.
Dogovor “Puteva RS” i “Autoputeva RS” u vezi s naplatom putarina na ove dvije dionice još nije postignut.
Inače, najviše cijene za korištenje autoputeva u zemljama regije plaćaju vozači u BiH, dok su najjeftinije putarine u Makedoniji.
Prema odluci Vlade FBiH cijena putarine na dionici Jošanica – Kakanj, u dužini od 45 kilometara, biće 5,4 KM, odnosno 0,12 KM po kilometru, što je daleko više nego što je, recimo, u Makedoniji, gdje ona iznosi 0,038 KM po kilometru i gdje vozači na dionici autoputa od 25 kilometara plaćaju tek oko 90 feninga.
Poslije Makedonije, najjeftinija putarina u regionu je u Srbiji, gdje vozači plaćaju 0,035 evra po pređenom kilometru, pa tako vozač u Srbiji za 450 kilometara autoputa od Subotice do Niša plati 13,5 evra. Cijena putarine u Srbiji je među najeftinijima u poređenju sa ostalim zemljama uže i šire regije i nije se mijenjala od 2008. godine.
Od ostalih zemalja u regionu cijena putarine po kilometru u Hrvatskoj u prosjeku je 0,055 evra pa tako od Zagreba do Splita vožnju dionicom dugom 409 kilometara vozači plaćaju 21 evro.
Kada je u pitanju EU, korisnici autoputeva imaju mogućnost da po vrlo povoljnim uslovima koriste puteve visokog kvaliteta. Vinjeta za godišnje korišćenje autoputeva u Austriji košta 76,2 evra, a vinjeta za deset dana korištenja košta svega 7,9 evra.
Sedmična vinjeta za korištenje autoputeva u Mađarskoj košta 6,5, u Slovačkoj sedam i u Bugarskoj pet evra. Nezavisne novine