KOPENHAGEN, Trenutne niske cijene nafte ponajviše koriste avio kompanijama, jer im je upravo to veliki ulazni trošak.
Tako su posljednji poslovni rezultati kompanije Air France-KLM, na radost ulagača u obveznice, potvrdili da su napori kompanije donijeli koristi, a cijena nafte im je dodatno išla na ruku. Iz Saxo Banke očekuju da će se isti pozitivan trend ponoviti i s nadolazećim rezultatima Lufthanse, tradicionalno još konkurentnijeg igrača od francusko-nholandske avio-kompanije
“Kompanija Air France – KLM izvijestila je o prvom godišnjem profitu nakon 2010. godine i za to su najzaslužniji restrukturiranje i rast prihoda, ostvareni u iznimno nepovoljnim ekonomskim i regulatornimuslovima, a doprinijela je naravno i cijena nafte koja pada iz kvartala u kvartal. Sljedeći mjesec na redu su rezultati Lufthanse i vjerujem da ćemo čitati jednake naslove”, smatra Michael Boye iz sektora za fiksne prinose u Saxo Banci.
“Prije samo nekoliko godina visoka cijena nafte unijela je ozbiljnu pomutnju i time još i više ubrzala nužne reforme u najvećoj troškovnoj stavci vodećih evropskih avioprevoznika, a to je ona vezana uz zaposlenike. No, za očekivati je da će se cijena nafte vratiti na prijašnje razine, pa im je troškovno olakšanje ipak samo privremeno”, ističu u Saxo Banci.
“Niko ne može znati sigurno i kada točno, ali cijena nafte će se vjerojatno oporaviti. Neprestana oštra cjenovna konkurencija među zračnim prijevoznicima iscrpiće trenutno ostvarenu prednost u poslovnim rezultatima zbog cijene nafte i aviokompanije će se vrlo brzo morati vratiti planovima ušteda i razmiricama sa sindikatima”, smatra M. Boye.
Najnoviji izvještaji pokazuju da je WTI tip nafte ponovno pod pritiskom, nakon što su Iran i Saudijska Arabija odbili rezanja u proizvodnji, pa su sve oči uprte u moguće smanjivanje vađenja nafte iz zemalja nečlanica OPEC-a, naročito u Sjevernoj Americi. Cijena nafte je naime toliko niska da samo povećana potražnja ili smanjenje proizvodnje mogu pospješiti njezin oporavak, pri čemu analitičari ne očekuju previše od rasta potražnje s obzirom na usporavanja u vodećim ekonomijama kao što su SAD i Kina, pa je smanjenje proizvodnje prvi izbor u viđenjima brojnih stručnjaka i ulagača.
Sve će to uticati i na avio kompanije , pa bi se mogle ponoviti scene kao što su bile snimke čelnika Air Francea – KLM-a kako panično preskaču ogradu bježeći od ljutih zaposlenika zbog još jednog plana restrukturiranja, prije samo koji mjesec. Naime, pokušaji vraćanja konkurentnosti u borbi s globalnom konkurencijom dovele su evropske avio prevoznike u stalni sukob sa sindikatima koji nastoje zadržati prava radnika iako je zapravo nužno da prihvate neizbježne prilagodbe zbog promjena u toj industriji i globalnom okruženju, zaključuju u danskoj investicijskoj banci. Energetikia.ba