BEOGRAD, Četvrtina radnika u turističkim mjestima u Srbiji radi na crno, pokazuju rezultati kontrole Inspektorata za rad. Procenat neprijavljenih radnika još je veći na nekim turističkim manifestacijama. Na primer, inspekcija je utvrdila da gotovo polovina radnika angažovanih na Zaječarskom vašaru nije bila prijavljena.
Neprijavljivanje radnika poslodavci pravdaju visokom stopom poreza i dorinosa na plate i neregulisanim statusom sezonskih radnika, za kojima u turizmu i ugostiteljstvu ima potrebe više nego u drugim djelatnostima.
“Formirana je radna grupa i upravo rade na zakonu o sezonskom radu, što sa moje tačke gledišta mislim da će umnogome riješiti probleme i poslodavcima, onima koji su dobronamjerni, i radnim ljudima i inspekciji rada”, kaže Bojan Jocić, direktor Inspektorata za rad.
U Inspektoratu kažu i da je ranije građevinarstvo prednjačilo po broju radnika koji rade na crno, ali da su česte kontrole tome, u priličnoj mjeri, stale na put.
“Dobro je da je Vlada pooštrila kontrolu ugostiteljskih objekata koji rade na crno jer to nije stvar socijalne politike, to je biznis i svi treba da imamo iste uslove na tržištu i zato je dobro da ti ljudi rade u skladu sa zakonom”, kaže Tomislav Momirović iz Udruženja hotelijera i ugostitelja HORES.
Direktor Jute Aleksandar Seničić ističe da su velike dažbine za penziono i socijalno najveći problem.
“Taj procenat od 60 i više odsto, odnosno 68 odsto je zaista ogroman i siguran sam da je to jedan od glavnih razloga zbog kojih radnici nisu prijavljeni”, kaže Seničić.
Neprijavljivanje radnika nije jedini oblik rada na crno u ugostiteljstvu. Najviše ga ima u objektima za smeštaj turista koji su u vlasništvu fizičkih lica.
“Ili objekti nisu kategorizovani, ili nisu svi kapaciteti kategorizovani, ili im je istekla kategorizacija, što samim tim ne ulazi u evidenciju o prijavi gostiju, plaćanju boravišne takse i uskraćivanju prihoda u ovom slučaju lokalne samouprave, a, naravno, samim tim i države”, kaže Renata Pindžo, pomoćnica ministra za turizam.
Statistika kaže da turizam i ugostiteljstvo u bruto društvenom proizvodu Srbije učestvuju sa samo jedan odsto. Realno, taj je procenat oko 6,5 odsto. Za toliku razliku krivi su rad na crno i loša metodologija koja ne prati tokove novca u turizmu.
“Naši rezultati bi bili mnogo bolji, a samim tim bi turizam bio postavljen na još važnije mjesto, koje zaslužuje, a povećala bi se ulaganja i izdvajanja za turizam kada bi ta sredstva bila veća”, rekla je Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije.
Broj turista u Srbiji i zarada od turizma rastu po godišnjoj stopi od 14-15 odsto. Rezultati bi bili još bolji kada bi svi turisti bili prijavljeni, kao i potrošnja koju ostvare. Više para u turističkoj kasi dovelo bi do većeg ulaganja u turizam, a to bi nam privuklo još više turista. Naslovi.net