Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    “Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

    11. Jula 2025. — 14:12

    Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

    11. Jula 2025. — 09:48
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Potrošnja i proizvodnja uglja u Evropskoj uniji na istorijskom minimumu

    4. Jula 2025. — 13:22

    Kakve su šanse za napredovanje ekonomije u BiH?

    2. Jula 2025. — 15:18

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    Neto devizne rezerve Srbije povećane

    11. Jula 2025. — 14:52

    Koliko duguje BiH, a koliko zemlje u regionu, ko je najveći dužnik?

    11. Jula 2025. — 11:28

    Spoljni dug Srbije oko 50 milijardi evra

    11. Jula 2025. — 09:01

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Jačanje evra ugrožava napore oko obuzdavanja inflacije

    2. Jula 2025. — 13:07

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Tramp uvodi carine od 30 odsto na svu robu iz BiH

    8. Jula 2025. — 09:12

    Kada Lidl planira otvaranje prodavnica u BiH

    6. Jula 2025. — 11:10

    Sve više radnika iz BiH odlazi na sezonski rad u Hrvatsku

    5. Jula 2025. — 14:31

    Španija prestigla Japan u BDP-u po stanovniku

    5. Jula 2025. — 11:55

    Srpsku za pet mjeseci posjetilo 186.698 turista

    3. Jula 2025. — 15:16

    Booking ide na sud zbog optužbi na podizanje cijena smještaja

    2. Jula 2025. — 16:58

    Osrednji rod voća, čekaju nas veće cijene

    12. Jula 2025. — 13:52

    Zašto poljoprivrednici u Srpskoj izbjegavaju osiguranje?

    12. Jula 2025. — 11:00

    Ratari prepušteni berzi i volji mlinara

    11. Jula 2025. — 07:38

    Trampove carine smanjuju izvoz BiH u SAD

    10. Jula 2025. — 15:49
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Direktoru agencije “Apriori” prva nagrada fotografskog takmičenja

    4. Jula 2025. — 14:07

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    Fon der Lajen: Spremni smo da zaštitimo interese Unije

    12. Jula 2025. — 16:50

    Tramp najavio carine od 30 odsto za EUi Meksiko

    12. Jula 2025. — 15:46

    Novi talas stečajeva zahvatio Njemačku

    12. Jula 2025. — 12:00

    Stopa nezaposlenosti u Kanadi pala na ispod sedam odsto

    12. Jula 2025. — 09:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Čak 85 odsto građana BiH plaća karticama

Čak 85 odsto građana BiH plaća karticama

Andrijana PisarevićAndrijana Pisarević17. Marta 2023. — 12:411 komentar5 minuta čitanja
Amir Trokić, Mastercard

SARAJEVO – Vidljivo je da BiH kao tržište ne zaostaje u pogledu evolucije potrošačkih navika u odnosu na region, a današnji životni stil građana otvara put za dalju implementaciju bezgotovinskih rješenja. Istovremeno, prioritet za javni i privatni sektor treba da bude širenje mreže u MSP sektoru i kod netradicionalnih trgovaca, jer u BiH i dalje postoji značajan jaz u prihhvatanju u odnosu na evropski prosjek.

Prema riječima Amira Trokića, direktora za poslovni razvoj i odnose sa klijentima u kompaniji Mastercard za tržište Bosne i Hercegovine, kartično plaćanje se odomaćilo u BiH, da ne zaostajemo za regionom, a da smo se na plaćanje karticama posebno navikli u posljednje tri godine.

“Potrebe i očekivanja građana BiH u vezi sa načinima plaćanja su evoluirali, posebno u protekle tri godine bilo da govorimo o plaćanjima na fizičkim mjestima prodaje ili online. Potrošači su stekli i zadržali nove navike plaćanja jer su vremenom uvidjeli koliko je praktičnije, jednostavnije i sigurnije koristiti karticu umjesto gotovine. Koliko se kartično plaćanje udomaćilo kod građana BiH govore i rezultati posljednjeg MasterIndex istraživanja – Mastercardovog istraživanja navika korisnika platnih kartica, koje je pokazao da čak 91 odsto ispitanika posjeduje debitnu karticu, od čega petina njih kartice koristi za plaćanja svakog dana. Njih 40 odsto kartice koristi barem jednom sedmično”, kaže Trokić.

Koliko često koristimo kartice i ko ih najčešće upotrebljava?

TROKIĆ: Kako se može vidjeti iz podataka koje sam prethodno naveo, bezgotovinska plaćanja u BiH su u jednom uzlaznom trendu, a tome u prilog ide i činjenica da su standardna i beskontaktna kartična plaćanja prvi izbor za kupovine ispod 60 KM, ali i za one preko 60 KM. Kartice se najčešće koriste za kupovine u supermarketima, benzinskim pumpama, buticima, ali i za online kupovinu, te plaćanje mjesečnih računa na šalterima i putem online aplikacija. Kada govorimo o starosnoj dobi građana koji posjeduju i koriste platne kartice, rekao bih da tu nema pretjeranih iznenađenja jer je najveći broj korisnika, i to oko polovine, srednje starosne dobi od 35 do 60 godina, što su pokazali posljednji rezultati našeg MasterIndex istraživanja.

Kako izgledaju vaši planovi za poslovanje u BiH?

TROKIĆ: Mastercard u BiH kontinuirano, u saradnji sa partnerima, finansijskim institucijama, javnim sektorom, privatnim kompanijama, radi na lokalnoj implementaciji inovativnih rješenja i primjeni globalne Mastercard ekspertize, a sve sa ciljem donošenja najboljih svjetskih praksi u BiH i podsticanja digitalnih plaćanja. Naš plan je da do 2025. godine u digitalnu ekonomiju uključimo milijardu ljudi i 50 miliona malih preduzeća. Na lokalnom nivou to znači širenju prihvatne mreže kartica kako u fizičkom, tako i u online okruženju, a  za to su potrebna dodatna ulaganja i stalna edukacija.

FOTO: Ustupljena fotografija

BiH kao tržište ne zaostaje u pogledu evolucije potrošačkih navika u odnosu na region, ali je evidentan zaostatak u pogledu mogućnost prihvatanja kartičnih plaćanja – posebno kod malih i srednjih preduzetnika. Taj jaz u BiH je tri puta veći od EU prosjeka, stoga Mastercard sa finansijskim institucijama, javnim sektorom i drugim relevantnim partnerima kao što su eCommerce asocijacije u BiH kontinuirano radi na edukaciji i stvaranju što boljih preduslova da se ovaj jaz smanji. Našim trgovcima iz segmenta MSP potrebni su partneri koji će biti uz njih i ponuditi im rješenja koja odgovaraju njihovim potrebama i sa troškovne i sa tehnološke strane.

Gdje se nalazi BiH na mapi savremenih načina plaćanja?

TROKIĆ: BiH ne zaostaje za savremenim trendovima kada su u pitanju tehnologije plaćanja, a trendovi se kreću u korak sa digitalnom transformacijom. Jednostavno, potrošači su svakodnevno okruženi tehnologijama i traže načine kako ih iskoristiti da ubrzaju i olakšaju svoje aktivnosti. Biznisi moraju pratiti takva korisnička očekivanja ako žele opstati na tržištu. Rast online i mobilnih plaćanja možemo izdvojiti kao trend kada je u pitanju BiH, jer to evidnentno pokazuje naše posljednje MasterIndex istraživanje koje kaže da je plaćanja platnim karticama postalo svakodnevnica za 85 odsto naših građana. U ovom prepoznajemo potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg online tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju korisnika, odnosno potrošača, treba biti zadatak svih nas učesnika u ovom ekosistemu.

Za sve nas prioritet bi trebalo biti unaprijeđeno korisničko iskustvo prilikom kupovine i plaćanja. Ono što se podrazumijeva pod unaprijeđenim korisničkim iskustvom znači da proces kupovine i plaćanja treba biti brz, da bude intuitivan, da je prilagođen kupcu, da je transparentan i dostupan uvijek i svuda pod istim uslovima i nadasve da je siguran. Do takvog iskustva se može doći jedino kroz saradnju, kroz praćenje potreba korisnika i primjenu novih digitalnih tehnologija, a vidi se iz podataka da BiH ide ka tome.

Da li su u planu neke nove pogodnosti ili prozivodi i koji? 

TROKIĆ: Posebnu pažnju i sredstva ulažemo u funkcionalne promotivne kampanje sa pogodnostima koje istovremeno edukuju i stimulišu potrošače. Sa ciljem podrške domaćim e-trgovcima i podsticanja daljeg rasta online transakcija prošle smo godine po prvi put u BiH realizovali Pay&Get ecommerce kampanju sa automatskim povratom novca za online plaćanja na domaćim web shopovima – rezultati te kampanje su bili više nego uspješni, a rast online plaćanja u periodu trajanja akcije porastao je dvostruko. Takvu jednu kampanju planiramo i u ovoj godini.

Takođe, saradnja sa javnim sektorom je ključna za omasovljenje svih vrsta digitalnih plaćanja na našem tržištu. U tom kontekstu pomenuo bih neke od primjera dobre prakse na polju ecommerca kod javnih preduzeća kao što su dva poštanska operatera u BiH (BH Pošte i Pošte RS), a takođe su značajna i naša partnerstva sa kompanijama u oblasti transporta (Autoceste FBiH i Centrotrans), gdje smo kroz implementaciju inovativnih rješenja omogućili da se poboljša efikasnost poslovnog procesa ovih javnih kompanija, poveća nivo sigurnosti prihvatanja, a krajnjem korisniku pruži bolje korisničko iskustvo.

PR

Amir Trokić bih mastercard
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakProizvođači peleta tužili BiH zbog zabrane izvoza
Sljedeći članak Zbog zloupotreba osuđen direktor u „Autoputevima RS“, da li ostaje na funkciji?

Povezani članci

Svijet 01 minuta čitanja

Fon der Lajen: Spremni smo da zaštitimo interese Unije

Svijet 01 minuta čitanja

Tramp najavio carine od 30 odsto za EUi Meksiko

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. E-sig 17. Marta 2023. 19:51

    Nekada je u modernizaciji, država bila ta, koja je bila ispred svojih građana, kada je u pitanju modernizacija, dok sada je obrnuto. Ja se sjećam vremena, kada su uvođene nove lične karte, tad je bilo negodovanja, dok sada negodovanje ide u pravcu, što država ne prati digitalizaciju, s obzirom da zbog nedostatka adekvatnog elektronskog potpisa, mnoge stvari idu sporije, a mogu bŕže. Isto je i sa elektronskim novcem. Da postoji zakon o institucijama elektronskog novca, nivo plaćanja elektronskim putem, bio bi još veći.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

11. Jula 2025. — 16:3803 minute čitanja

Blaško Kaurin potvrdio da će prvo polugodište završiti u minusu

BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

11. Jula 2025. — 14:56

“Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

11. Jula 2025. — 14:12

Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

11. Jula 2025. — 09:48

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti