BANJALUKA, Trgovačke lance, proizvođače i oglašivače očekuje oštar zaokret sa postojeće strategije obraćanja mlađim potrošačima prema zadovoljavanju potreba kupaca starijih od 60 godina – pokazuje istraživanje konsultantske kuće A.T.Karni pod nazivom „Ko su zreli potrošači i šta oni žele?“.
Istraživanje sprovedeno u više od 23 zemlje svijeta pokazuje veliko nezadovoljstvo zrele grupe potrošača, koji ističu kako kompanije i trgovci svoje proizvode i marketinške strategije fokusiraju na mlađu populaciju, a premalo pažnje posvećuju upravo njima. Zbog pada stope nataliteta i produženog životnog vijeka, osobe starije od 60 godina predstavljaju najbržu rastuću društvenu grupu u svijetu. Danas u svijetu ima više od 506 miliona osoba starijih od 60 godina, a njihov broj se iz godine u godinu povećava za 2,6 odsto što je dvostruko brže od rasta svjetske populacije tako da bi njihov broj do 2040. godine mogao dostići 1,3 milijarde. Ljudi žive sve duže što je rezultat napretka na području medicine i nauka, kao i poboljšanja kvaliteta života. Tako su predstavnici generacije 60 plus često zdravi i aktivni ljudi sa sve većom kupovnom moći, pa čak i u regiji jugoistočne Evrope u kojoj su primanja ove populacije ispod one na razvijenim tržištima. Do kraja vijeka potrošači iznad 60 godina imaće čak 30 odsto ukupne kupovne moći ali i potpuno drugačije potrošačke potrebe od ostatka populacije.
Koje su to potrebe i kako ih efikasno zadovoljiti objašnjava Igor Maroša, principal u A.T.Karniju:
„Zreli potrošači ne žele da budu tretirani kao stari i nesposobni. Njima smeta kretanje kroz velike supermarkete, visoke police, neadekvatno pakovanje i mala slova na proizvodima kao i nedostatak prostora za sjedenje u radnjama. Oni kupuju nešto drugačije kategorije proizvoda od onih mlađih, a spremni su da potroše više na hranu i piće, zdravlje, a manje na odjeću i prevoz. Istovremeno dvije trećine ispitanika koristi mobilne telefone, skoro polovina internet, a trećina ima profil na društvenim mrežama. Za trgovačke lance to znači da će morati da prilagode komunikaciju njima i omoguće prodaju preko interneta, da se fokusiraju na manje radnje u blizini kuće u koje stariji kupci dolaze pješke, uvedu dodatne prostore za sjedenje u radnjama, redizajniraju proizvode i pakovanja i obavezno zaposle prijateljski nastrojeno osoblje“ dodaje Maroša.
Trend prilagođavanja ponude starijim kupcima prepoznao je i Mercator, jedan od vodećih trgovačkih lanaca u regiji. Kako se Mercator prilagođava ovoj grupi potrošača objašnjava Goran Sorak, izvršni direktor marketinga Mercator trgovine Jugoistočne Evrope:
„Mercator je tokom predhodnih godina poslovanja u regiji nastojao prilagoditi se potrebama starijih kupaca, primjenom najsavremenije tehnologije i pozitivnih iskustva Mercator Grupe. Prilagođeni su pristupni putevi ka svim Mercator trgovinama, potrošačka kolica i korpe, prostor na kasama i sam sistem komunikacija unutar trgovina, koji je jasan i uočljiv. Na ovaj način smo uspjeli da starijim kategorijama kupaca obezbijedimo uslove za što prijatniju i lakšu kupovinu. Uz to su Mercator društva na tržištu Bosne i Hercegovine, kroz posebne ponude, kao što je popust za penzionere od 10 odsto svakog četvrtka, omogućila i povoljnu kupovinu za ovu kategoriju kupaca. Svakako su i ljubazni trgovci uvijek na rasplaganju za dodatnu pomoć. Uspostavljanje Kluba Senior omogućiće segmentaciju kupaca i prilagođenu ponudu starijim kategorijama u skladu sa njihovim specifičnim kupovnim navikama“, zaključuje Sorak.
Trend prilagođavanja ponude starijim kupcima odavno su prepoznali vodeći trgovački lanci u svijetu. Tako, na primjer najveći svjetski trgovački lanac Volmart zapošljava starije zaposlene kako bi pozdravljali i pomagali zrelim kupcima, a nudi i električna kolica u radnjama.