VAŠINGTON, Uprava “Boinga” suspendovala je “ugovor decenije” na najmanje 100 dana, podnjevši tužbu protiv odluke Američkog ratnog vazduhoplovstva da posao izrade 179 aviona-tankera dodeli Evropskom konzorcijumu za izradu vazduhoplova, vojne i svemirske opreme (EADS) i američkoj kompaniji “Nortrop Graman”.
“Boing” je uložio žalbu nadležnom tijelu Kongresa, zahtjevajući da ono preispita odluku o dodeljivanju EADS-u ugovora čija se vrijednost procjenjuje na oko 35 milijardi dolara.
“Naša analiza podataka koje smo dobili od vazduhoplovstva pokazuje da je takmičenje za ovaj ugovor bilo puno ozbiljnih manjkavosti , što je rezultiralo izborom pogrešnog aviona”, izjavio je potpredsednik i menadžer programa “Boing tanker” Mark Mekgro.
Podnošenjem tužbe ugovor se automatski obustavlja i počinje period od 100 dana u kome kongresno tijelo mora da podnese izveštaj o sprovedenoj istrazi.
“Pravo je kompanije da podnese tužbu”, saopštila je komanda ratnog vazduhoplovstva, navodeći da će “pažljivo proceniti” žalbu, ali i braniti svoju odluku o izboru izvođača i “dopustiti kongresnom telu da donese svoju konačnu odluku”.
Komanda vazduhoplovstva SAD smatra da je ponuda “Nortrop Graman-EADS” bila “mnogo povoljnija za američke poreske obveznike”.
Ugovor o izgradnji do 179 vojnih aviona-tankera za dopunu aviona gorivom u vazduhu dodjeljen je 29. februara američkoj korporaciji “Nortrop Graman” i EADS-u, matičnoj kompaniji evropskog proizvođača aviona “Erbas”, glavnom rivalu američkog “Boinga” u sektoru komercijalnih aviona.
Novi vazdušni tanker, nazvan KC-45, trebalo bi da zamjeni zastarjelu flotu “Boingovih” KC-135 tankera. Osnovu letelice KC-45 čini “Erbasov” komercijalni avion tipa A330.
U Evropi je odluka američke armije pozdravljena kao “posao decenije”, dok je u redovima “Boinga” dočekana kao težak udarac ukupnom poslovanju kompanije, koja je do sada bila jedini snabdjevač američkog vazduhoplovstva tankerima.
Najnoviji ugovor je početna faza projekta zamene američke flote, koju čini više od 600 aviona-tankera, a čija vrijednost bi trebalo da premaši 100 milijardi dolara u narednih 30 godina.
“Boingovi” lobisti, među kojima su mnogi kongresmeni, osudili su odluku da se posao ponudi evropskoj firmi, tvrdeći da će se time smanjiti zaposlenost u SAD.
Ukoliko kongresno tijelo odbije tužbu “Boinga”, to će otežati napore pristalica te kompanije u Kongresu da izađu sa zahtjevom da se izvrši pritisak na komandu američkog vazduhoplovstva da promjeni odluku ili da ugovor podjeli na dva jednaka djela.