-
Sukob Poreske uprave i servisera zbog dodatnih ugovora
-
Problemi u procesu fiskalizacije se nižu kao na traci
BANJALUKA – Serviseri koji rade na novom sistemu fiskalizacije u Republici Srpskoj tvrde da ih je Poreska uprava Republike Srpske lažno optužila za „lov u mutnom“ zbog sklapanja dodatnih ugovora sa poreskim obveznicima.
Oni navode da ih je Operator fiskalnog sistema (OFS), kojem je povjeren posao, a koji čine „Sirius 2010“, „Mikroelektronika“ i „Aero Centar Krila“, angažovao kao podizvođače te da im plaća 20 maraka za inicijalnu fiskalizaciju koja podrazumijeva popunjavanje dokumentacije, unos pin koda, izdavanje jednog artikla i refundaciju. To dodaju, nije dovoljno ni da se pokriju osnovni troškovi.
Za ostale usluge, kao što su servis kasa i tehnička podrška, tvrde da nisu plaćeni, zbog čega od samog početka, a po dobrovoljnoj osnovi, sklapaju ugovore s obveznicima.
Serviseri: Ne želimo da radimo džabe
Takođe, korisnici koji imaju dodatne sisteme pored fiskalne kase, kao što su razni softveri, pos štampače, bar kod čitači to plaćaju po potrebi i ne ulaze u besplatnu fiskalizaciju, jer su to dodatni sistemi.
„Nama je iz OFS-a odmah na početku rečeno da nećemo biti plaćeni iz sume od 29 maraka koliko plaćaju obveznici po pitanju mjesečnih troškova te da svoj rad naplaćujemo. Tako i radimo. Nakon inicijalne fiskalizacije ljudi nas zovu a mi moramo da se obezbijedimo. Tražimo paušalan iznos od 12 marka mjesečno u koji ulazi podrška i intervencije koje su često značajno skuplje od tog iznosa. Jednostavno, ne želimo da radimo džabe“, priča za CAPITAL jedan od servisera.
On potvrđuje ono što su u Poreskoj upravi RS ranije rekli, a to je da obveznici mimo OFS-a nisu dužni sklapati bilo kakve dodatne ugovore sa serviserima.
„Na sajtu Poreske uprave postoji kontakt za sve one koji imaju neki problem sa kasama. Na te pozive bi trebao da odgovori neko od operatera kojima se mjesečno plaća 29 maraka. Međutim, koliko znam, jako ih je teško dobiti. Mi pružamo dodatnu podršku i konsultantske usluge, a niko od komitenata koji su sklopili ugovor sa nama nije prisiljen da to uradi niti je bio u obavezi“, kazao je on.
Podsjećamo, iz Poreske uprave RS je nedavno saopšteno da pojedini serviseri koji nastupaju u ime operatera fiskalnog sistema, od obveznika zahtijevaju zaključivanje dodatnih ugovora kojim se, uz novčanu naknadu, ugovaraju isti ili slični poslovi iz OFS –a, što je, kako su poručili, protivzakonito.
Oni privrednicima skreću pažnju da sa serviserima koji nemaju status operatera fiskalnog sistema ne zaključuju posebne ugovore kojima se ugovaraju poslovi koje je operater, u okviru redovnih aktivnosti, već dužan pružiti.
Serviseri se udružili, u Poreskoj se ne javljaju
Preduzetnica Danijela Skenderija za CAPITAL je iznijela svoja iskustva o cijelom procesu.
Kako nam je ispričala, kada se pročulo da serviseri traže dodatni novac, pokušala je da dobije objašnjenje od Poreske uprave RS po kom osnovu imaju na to pravo.
Međutim, dodaje, na kontakt broj za podršku u procesu fiskalizacije joj se dva dana niko nije javio.
„Serviseri su se udružili i neće da dolaze po pozivu već hoće ugovor, odnosno svojevrsnu pretplatu. Kada sam jednog od njih pitala da mi pojasni što bi ga plaćala godinu dana ako nemam problema u radu sa kasom, on mi je rekao da je to naknada za njegovu dostupnost“, kaže Skenderija.
Ona podsjeća ono što je obveznicima prije početka procesa obećano, a to je da je proces fiskalizacije besplatan.
„Te troškove treba da snosi operater. On je trebao platiti serviserima, a ne da oni posebno naplaćuju nama. Zamislite koliko će sve ovo opteretiti jedan frizerski salon i druge male preduzetnike, a država im je obećala da će sve biti besplatno“, rekla je ona.
Podsjećamo, problemi u procesu fiskalizacije se nižu kao na traci. Kompanija „Sirius 2010“ se našla pod američkim sankcijama, zbog kojih je „Mikroelektronika“ izašla iz konzorcija kako i sama ne bi dospjela pod iste, pa je legitimitet Operatera fiskalnog sistema u najmanju ruku upitan.
Vlada je na sve načine pokušala da spasi ovaj projekat, kako ne bi išla u novu proceduru pa je nedavno izmijenila pravilnik kojim je omogućila promjene u okviru konzorcija.
[irp posts=”1113442” ]
Zbog problema u kojem se našao „Sirius“ cijeli proces je počeo da kasni, pa je rok za fiskalizaciju druge grupe preduzetnika pomjeren za početak naredne godine.
U prvoj grupi su oni koji već imaju fiskalne kase, a u drugoj poreski obveznici koji će prvi put da se fiskalizuju.
Međutim, Vlada Republike Srpske od početka negira bilo kakve probleme u ovom procesu.
CAPITAL: Dejan Tovilović
4 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ja sam se pitao šta mi to plaćamo 29KM bez PDV-a OFS-u, zašto mi imamo taj dodatni trošak, a sada vidim da i serviseri imaju plan da i oni mjesečno naplaćuju neki iznos! Da li može još neko da se ugradi u besplatnu fiskalizaciju? Da li može još neko da da podršku? A da, vjerujem da će i mtel da nastavi da naplaćuje mjesečno svoje usluge i ako novi fiskalni uređaj ima WIFI i ethernet port (uz dodatni dock), a naravno većina nas ima internet konekciju, na moje pitanje OFS-u da li moram da imam i SIM karticu i ako imam internet konekciju oni mi odgovaraju da uređaj može da koristi moju internet konekciju, ali je i SIM kartica obavezna!
Sve u svemu fiskalizacija je besplatna, ali mjesečno ćemo da plaćamo 29KM+PDV, uz kineski android fiskalni uređaj čija cijena nema šanse da je veća od 200KM ne dobijamo ništa, a ako imamo malo ozbiljniji posao mi moramo da dokupimo POS printer jer printer koji je integrisan u sam fiskalni uređaj podržava veoma kratke trake, zatim multifunkcionalni DOCK jer ovaj moćni fislani uređaj na sebi ima samo jedan USB-C port koji služi i za napajanje el.energijom, a neko od nas bi da nekako poveže POS printer, internet konekciju i ostalo…
Čini mi se da će ovdje tek da bude žurka, posebno kada se na sistem povežu svi, a posebno veliki maloprodajni lanci…ali nema veze, ipak oni treba da odmah vide svaku stavku na računu!
Serviseri trebaju shvatiti da su se promijenile okolnosti jer kase vise nisu elektronsko-mehanicke nego su kao telefonu, a njih ni po zakonu ne smiju vise otvarati ili popravljati.
Ne mogu varati privrednike, i nuditi im servis i odrzavanje tj. isto ono , za sta se vec placa Siriusu.
A šta ćemo mi to svaki mjesec plaćati Siriusu odnosno OFS-u? Da li će oni nama “besplatno” dolaziti, popravljati i zamjenjivati fiskalne kase sa novim, u slučaju da dođe do problema sa onom koju dobijemo? Čak i da sve to rade 29KM+PDV je previše!!! Onaj kineski mobilni telefon sa printerom koji dobijamo ne vrijedi više od 200KM, ako su ga i toliko platili jer su nabavili više hiljada komada!
Da li mi treba da plaćamo i održavanje programa, servera, baza, a da država od nas uzima poreze?!
Stvarno mi nije jasno šta mi to plaćamo i šta dobijamo, ali vrijeme će sve da pokaže i naravno neki ljudi će dobro da napune svoje džepove…
Novi zakon ne zabranjuje da se kase otvaraju i/ili rastavljaju. To je bilo u staroj fiskalizaciji isključivo pravo ovlaštenih servisera i svaki je imao svoj pečat kojim je pečatio kasu.
Pošto više nema ovlaštenih servisa/servisera niti pečata kasu može popravljati ko god želi (i zna).
Vrlo rijetke su takve situacije da se kase moraju otvarati. Češće su situacije da nešto ne valja kod infrastrukture obveznika (struja, internet, računar, POS softver).
Niko nije dužan potpisati ugovor sa lokalnim servisom, ali ih onda i ne možete zvati kad vam nešto ne bude valjalo. Imate broj Operatora, samo sretno sa tim da ih dobijete i da vam pomognu.
Hoćete li radije čekati nedjelju dana da vam neko dođe iz Banja Luke ili ćete platiti lokalnom servisu da vam isti dan riješi problem?