BEOGRAD, Samo prazni džepovi kupaca mogu obuzdati cijene u Srbiji.
Promet hrane zvanično je opao 18,2 odsto, mada se trgovci žale da su im pazari i do 30 odsto manji. Potrošači tvrde da je kupovna moć samo lani oslabila za 30, a u protekle dvije godine čak i za 60 odsto. Upravo u tome leži i objašnjenje mnogobrojnih stručnjaka da se u narednom periodu ne očekuju veće promjene cjenovnika, ali da se nikako ne nadamo boljem standardu.
Kako ukazuju pojedini ekonomisti, prvi put trgovci osluškuju tržište, odmjeravaju i procjenjuju, ali ne vjeruju da je razlog obzir zbog sve većeg siromaštva. U Srbiji godinama plata „kaska“ za troškovima i računima. S druge strane, ima i onih koji smatraju da će uskoro sa poskupljenjem goriva skočiti i cijena prehrambenih proizvoda.
– Kako je januar najteži mjesec u godini, prošli su praznici, a s njima stigli veliki izdaci, pa je promet smanjen, čak i promet prehrambenih proizvoda – smatra Vladana Hamović, ekonomista. – Stiče se utisak da se čeka da taj mjesec prođe, kako bi proizvođači krenuli sa poskupljenjima. Trenutno „primirje“ cijena više je posljedica neaktivnosti tekućeg mjeseca, nego neke uzdržanosti dobavljača.
Kada se uporede prosječne cijene u 2011. sa onim u 2010. godine, dolazi se do razlike od 11 odsto. Ovi podaci potvrđuju da nema proizvoda i usluga koji prošle godine nisu bili skuplji nego 2010.
Cijene hrane su skočile za 14 odsto, najviše zbog drastičnog poskupljenja hljeba, žitarica, džemova, meda i čokolada za čak 24 odsto. Namirnice su u januaru 2011. u odnosu na isti mjesec 2010. bile skuplje za 11,2 odsto. Prosječne cijene lani nego godinu dana unazad veće za 28 odsto, imala su ulja i masti, dok su kafa, čaj i kakao skuplji za 22,4 odsto.
– Zato i ne čudi što se u korpama većine potrošača najčešće nađu najosnovnije i najjeftinije namirnice – kaže Petar Bogosavljević, predsjednik Pokreta potrošača Beograda. – Na to nas tjeraju prazni džepovi, jer za kvalitetnije i skuplje proizvode jednostavno nemamo para. Zarade su nam samo u brojkama veće, ali vrijede sve manje.
Odjeća
U buticima odjeće i obuće u Srbiji vlada „nestašica“ kupaca. Poznato je da su cijene garderobe i cipela znatno niže u komšiluku, pa se sve veći broj građana oblači u Mađarskoj i Rumuniji. Cijene obuće i odjeće nisu se drastično mijenjale iz godine u godinu. U januaru prošle u odnosu na januar 2010. godine porasle su za 5,9 odsto. Godišnji rast cijena lani u odnosu na prosjek 2010. godine iznosio je 4,4 odsto.
Spas na tezgama
I agrarni proizvodi lani su poskupjeli za čak 19,9 odsto. Na to je najviše uticao rast cijena pšenice za 43,7 odsto i kukuruza za 33 odsto.
Jedino gdje statistika prošle godine nije registrovala rast je povrće i voće. Povrće je za 11 mjeseci prošle godine bilo jeftinije za 35,9 odsto, a voće za 19,6 odsto. Novosti