BANJALUKA, U BiH se svake godine uvoze milioni litara baznog ulja, na koje se prilikom uvoza ne naplaćuju akcize, putarine i takse, već samo PDV, tako da mnogi naftaši tu sirovinu nezakonito miješaju sa dizel gorivom, čime direktno oštećuju vozila kupaca, ali i budžete na svim nivoima BiH.
Preciznije, na taj način država biva oštećena za višemilionske iznose, a građani BiH koji voze auta s takvim miksom nafte i baznog ulja imaju veće troškove zbog veće potrošnje goriva, ali i oštećenja na motoru.
Naime, vozač koji kupi ovako zamiješano ulje sa dizelom ne osjeti puno na kvalitetu, ali se poveća potrošnja goriva.
Da problem očigledno postoji, potvrđuju i podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, prema kojima je samo u prošloj godini u BiH uvezeno 10.289.106 kilograma baznog ulja u vrijednosti od oko 16,2 miliona maraka, što je količinski više za 2.621.026 kilograma baznog ulja nego u 2014. godini.
Po svemu sudeći, najveći dio uveznog baznog ulja završio je u rezervoarima automobila, kamiona i traktora.
U prilog tome ide i činjenica da Rafinerija ulja u Modriči, inače najveća koja se u BiH bavi preradom baznih ulja, tu sirovinu uopšte ne uvozi, jer, prema našim saznanjima, bazna ulja uzima od Rafinerije nafte u Brodu, koja ih proizvodi u svojim postrojenjima.
Pored toga, miješanje baznih ulja stvara nelojalnu konkurenciju benzinskim pumpama u BiH koje poštuju zakonske propise i ne prodaju nezakonito napravljeno gorivo, odnosno gorivo koje je izbjeglo obaveze prema državi.
Dobro upućeni sagovornici “Nezavisnih” u ovu problematiku upozoravaju da se bazna ulja nelegalno koriste za sticanje ekstra profita.
Tako je prošlog mjeseca na jednoj novootvorenoj benzinskoj pumpi u BiH otkriveno da je ta pumpa uvezla bazno ulje, a nakon inspekcijske kontrole je utvrđeno da je gotovo sva količina potrošena pošto nisu imali dokaz o daljoj prodaji, a na stanju su imali višak euro dizela, za koji nisu imali dokaz o porijeklu.
Očigledno je da se u tom slučaju radilo o miješanju baznog ulja te je dobijen dizel, koji je prodavan krajnjim potrošačima. Kako su precizirali na benzinskoj stanici, gdje je uvidom u dokumentaciju na osnovu uvozne fakture utvrđeno da je uvezeno bazno ulje u količini od 23.690 litara.
Međutim, iz Inspektorata naglašavaju da je u toku inspekcijske kontrole utvrđeno da se u rezervoaru nalazi samo 1.519 litara baznog ulja.
“Inspektor je izvršio sveobuhvatnu kontrolu prometa goriva u periodu od 28. juna ove godine, od kada je pumpa počela s radom, zaključno sa danom kontrole. Utvrđeno je da postoji robni višak goriva euro dizel, za koji ne postoji dokumentacija o porijeklu, te su oduzeta 11.554 litara euro dizela, koliko je i zatečeno”, precizirali su iz Inspektorata i dodali da od strane odgovornih lica inspektoru nije predočen dokaz da je bazno ulje prodato nekom trećem licu.
Pored toga, a radi provjere kvaliteta, izvršeno je uzorkovanje goriva od strane ovlaštene laboratorije i inspektora tehničke inspekcije.
“Na osnovu rezultata laboratorijskih analiza utvrđeno je da gorivo ne odgovara propisanim parametrima kvaliteta zbog snižene tačke paljenja, sadržaj sumpora je veći od dozvoljenog, utvrđeno je da je gorivo predestilirano 95 odsto i drugo”, rekli su iz Inspektorata RS.
Prema njihovim riječima, zbog neposjedovanja dokaza o porijeklu goriva izrečene su novčane kazne u iznosu od 4.200 KM, a zbog neodgovarajućeg kvaliteta kazne od 25.000 KM.
Kada je riječ o uvozu baznih ulja, iz Inspektorata RS su rekli da u skladu sa svojim nadležnostima ne učestvuju u procedurama prilikom uvoza, te ne raspolažu podacima koji subjekti su, kada i u kojoj količini izvršili uvoz baznih ulja, da bi na osnovu tih podataka mogli izvršiti kontrolu u koje svrhe je isto iskorišteno.
“Takođe, moramo imati na umu da se uvoz može vršiti i preko graničnih prelaza FBiH, a da je protok robe između entiteta slobodan, što dodatno otežava mogućnosti kontrole korištenja baznih ulja”, rekli su iz Inspektorata.
Da je moguće riješiti problem u vezi s miješanjem baznih ulja i goriva, pokazuje primjer Srbije, gdje je pokrenuta inicijativa da se markiraju bazna ulja i da se na taj način pooštri kontrola kvaliteta goriva.
U praksi, to znači kada bi se nešto “mutilo” na benzinskim stanicama, gorivo bi imalo drugu boju. Međutim, i u tom segmentu, kao i u kontroli uvoza goriva, BiH daleko zaostaje za svojim susjedima. Nezavisne novine