BEOGRAD, Lanac unutrašnjeg magistralnog prstena polako se sklapa. Radovi na samom mostu preko špica Ade su poodmakli, a vidljiva je i konstrukcija petlje “Careva ćuprija”. Ostalo je da se izgrade pristupne saobraćajnice sa novobeogradske strane i petlja “Radnička”, pa da pola posla bude kompletirano.
Radovi na Carevoj ćupriji teku po utvrđenoj dinamici, ali najavljena izgradnja petlje u Radničkoj još nije počela. U trci za izvođača radova su tri inostrane kompanije, a “kocku će baciti” banka. Sva dokumentacija oko izbora izvođača proslijeđena je Evropskoj investicionoj banci, iz čijeg će se kredita finansirati pristupni putevi. Sada se čeka njihov odgovor.
U Direkciji za gradsko građevinsko zemljište i izgradnju kažu da očekuju početak radova do kraja godine.
– Postupak za izbor izvođača radova je u toku – kaže Nenad Bajić iz Direkcije. – Čekamo “zeleno svjetlo” od banke, a onda ćemo pristupiti potpisivanju ugovora. To važi i za pristupne saobraćajnice sa novobeogradske strane.
Kako nezvanično saznajemo, na konkurs za izbor izvođača za pristupne saobraćajnice sa obje strane mosta preko Ade prijavile su se četiri strane kompanije. Sve su konkurisale za pristupne puteve sa novobeogradske strane mosta, dok se tri nadmeću za izvođača petlje “Radnička”. Dvije firme su iz Slovenije i po jedna iz Turske i Austrije.
U planu je da petlja “Radnička” ima kružnu raskrsnicu koja je rampama direktno povezana sa mostom iznad, Radničkom ulicom i Bulevarom vojvode Mišića koji se pruža ispod. Radnička ulica, od nove petlje do ulaska u Adu ciganliju trebalo bi da ima četiri trake po smjeru i razdelno ostrvo.
Ovakvog profila trebalo bi da bude i Novi rakovički put. Ukrštanje sa postojećom trasom Bulevara vojvode Mišića i tramvajskom prugom riješeno je kao površinska raskrsnica koja nema pun program veza. Takođe, lijeva skretanja iz pravca UMP ka bulevaru rješena su denivelisanom vezom sa širinom kolovoza od pet metara.
Na novobeogradskoj strani trase UMP na desetak mesta je proširena granica plana. Takođe, korigovana je granica u zoni petlje sa ulicom Tošin bunar, koja za sada ne podrazumjeva denivelisanu raskrsnicu, ali je planom ostavljeno prostora za takvo rješenje u budućnosti.
Rasterećenje mostova
Krajem 2008. godine započeta je izgradnja mosta preko Ade ciganlije kao najbitnijeg dijela daleko većeg infrastrukturnog projekta – Unutrašnjeg magistralnog poluprstena. UMP predstavlja jedan od najznačajnijih planiranih gradskih saobraćajnih pravaca, koji ima zadatak da rastereti centralno područje od individualnog saobraćaja, smanji obim saobraćaja na postojećim mostovima preko Save i obezbijedi alternativne mogućnosti u povezivanju pojedinih gradskih područja.
Novac
Za izgradnju mosta preko Ade ciganlije sa pristupnim saobraćajnicama do sada je ukupno uzeto 199,6 miliona evra kredita od evropskih banaka. Za sam most, čija je ugovorena vrijednost 118,6 miliona evra uzeta su dva kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj – EBRD i do sada je potrošeno 66,3 miliona evra na ime ugovorenih i izvedenih radova, odnosno oko 57 odsto. Kredit u iznosu od 70 miliona evra, namjenjen izgradnji pristupnih saobraćajnica, uzet je krajem 2009. godine. Novosti