PRAG, Tradicionalne evropske avio-kompanije štede kako bi izbjegle bankrot, a istovremeno daju milijarde evra na udobnost putnika, jer je to jedini način da opstanu pored žestoke konkurencije iz Azije.
Sjedište u poslovnoj klasi Er Frans-KLM (Air France) izgledaće više kao krevet. Putnici na prekookeanskim letovima od juna će imati ne samo više prostora, nego i veće ekrane. To će sve platiti avionska kompanija koja za sebe otvoreno kaže da nije daleko od bankrota, primjećuje češki poslovni sajt ihned.cz.
Uređenje više od dvije hiljade mjesta u 44 aviona “boing 777” koštaće Er Frans milijardu evra. Ali, to nije usamljena investicija. Još ove godine premijum ekonomsku klasu predstavicće njemačka Lufthanza. Na veću udobnost putnika planira da u narednim godinama potroši ukupno tri milijarde evra. O ulaganjima u komfor razmišlja i češki avio-prevoznik ČSA, ali za sada, prema ihned.cz, neće da otkriva planove.
Motiv tradicionalnih avio-kompanija je jasan – trude se da drže korak sa oštrom azijskom konkurencijom, koja se oslanja na veliki kapital šeika iz Persijskog zaliva. Za njih nije nikakav problem da “protkaju” avione luksuzom.
“Ne možemo da se takmičimo sa avio-kompanijama iz Azije ako i sami ne ponudimo najbolje usluge”, objasnio je početkom mjeseca šef Er Fransa, Aleksandar de Žiniak. On je istakao da glavni protivnik njegovoj firmi nisu niskotarifne avio-kompanije, nego prevoznici koji su tradicionalnim evropskim brendovima odvukli znatan dio bogatijih klijenata.
Te avio-kompanijske “grabljivice” su Etihad, Katar ervejz ili Emirates. “Navlačiti” se sa njima za klijente ima smisla. Interesovanje za putovanje u udobnijim klasama prošle godine je poraslo 4,2 odsto, pokazali su podaci Međunarodne asocijacije avionskog saobraćaja.
Francusko-holandski Er Frans-KLM će svoje avione poboljšavati tokom dvije godine. U isto to vrijeme firma će otpustiti hiljade zaposlenih. Prema planovima, od 2011. do 2015. biće ukinuto 10.000 radnih mjesta.
“Putnici hoće da potroše više za putovanje avionom. Zbog toga investicije u njihovo zadovoljstvo ide ”ruku pod ruku” sa neophodnom štednjom“, rekao je Žiniak. On je istovremeno dodao da je njegova firma blizu bankrota, jer je iskazala gubitak u posljednjih pet od šest godina.
Nešto bolje ide njemačkoj Lufhazi koja polako izlazi iz loših godina. Isto kao i Er Fransu, nisu joj neprijatelj broj jedan prevoznici kao Rajaner (Ryanair) i Izi džet (EasyJet), nego azijske “nobles” kompanije.
Lufthanza je u četvrtak objavila da joj je prošle godine operativni profit pao 16,9 odsto, na 697 miliona evra, prije svega zbog troškova za otpremnine otpuštenim radnicima. Prevoznik će ostati bez ukupno hiljadu ljudi, pretežno iz administracije.
Ušteđene pare firma će, slično kao Er Frans -KLM, potrošiti na udobnost putnika. U novembru će predstaviti premija ekonomsku klasu, koju će nuditi, prije svega, na dugolinijskim letovima u “boinzima 747-48”.
Za više mjesta za noge, veće ekrane i mogućnost da se ponese više prtljaga, putnik će u prosjeku platiti 600 evra više nego do sada.
Firma planira da u premijum ekonomsku klasu ulozi 170 miliona evra, a ukupno u poboljšanje usluga tri milijarde evra.
Trendove koji se odnose na evropske i azijske prevoznike prate i menadžeri Českih aerolinia.
“Ove godine spremamo niz novina i poboljšanja, a dio ćemo uvest još prije početka ljetne sezone. Više detalja ćemo objaviti tek sa puštanjem u rad”, rekao je portparol ČSA za sajt ihned.cz. Tanjug