BEOGRAD – U Srbiji je u posljednje vrijeme veoma popularan avio-taksi, a prema podacima Direktorata civilnog vazduhoplovstva, postoji sedam operatera sa sertifikatom da obavljaju prevoz putnika uz naknadu, od kojih šest koristi avione, a jedan helikoptere.
Riječ je o operaterima koji imaju do 10 putničkih sjedišta, prenosi B92.
Kompanije koje se bave javnim avio-prevozom su Air Pink, Air Serbia, Balkan Helicopters, Eagle Express, MPC Air, Prince Aviation i Sky Bridge.
Kako navode u Direktoratu, ukupan broj vazduhoplova koji imaju do 10 putničkih sjedišta, a koje koriste tih sedam operatera je 26 (23 aviona i 3 helikoptera).
Glavni urednik vazduhoplovnog portala Tangosix Petar Vojinović kaže za B92 i da jedna osoba može da posjeduje avion, ali ocjenjuje da je nepraktično da ga lično koristi zbog svih bezbjednosnih zahtjeva koje propisuju regulatorni organi države.
On, ipak, napominje da je to nevjerovatno dobra investicija, ako neko posjeduje pet miliona evra.
“Kupi se avion i onda se izdaje, pa ga tek operateri stavljaju na tržište i snose troškove plata pilota, održavanja, obuke, goriva i administracije“, navodi Vojinović i ističe da su Prince Aviation i Air Pink dvije najveće avio-taksi kompanije u regionu i šire.
Vojinović smatra da je srpsko tržište premalo za ovaj posao, pa je većina tih letova sa trećih tržišta.
Kako navodi, većinom se avioni iznajmljuju u vidu lizinga, često od kompanija koje su ih kupile, ali im je preskupo i nepraktično da ih koriste samo za svoje potrebe.
Vojinović ističe i da poslovnim ljudima prevoz avio-taksijem uštedi mnogo vremena jer je red letenja nebitan, kao i da se zakazuju poslovni letovi mlaznjacima.
Kako navodi, na većim aerodromima, pa i na Aerodromu “Nikola Tesla” u Beogradu, postoje posebni VIP terminali koji eliminišu gužvu i čekanje.
Izvršni direktor “Prince Aviation” Vladimir Jovanović navodi da ta kompanija u floti ima četiri aviona iz porodice Cesna Citation, i sa njima leti u evro-mediteranskom području, i ka destinacijama u Rusiji i bivšem Sovjetskom savezu.
On je istakao da je pandemija virusa korona sredinom marta gotovo u potpunosti paralisala prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju, pa su Prince Aviation i druge avio-kompanije u svijetu sproveli niz mjera kako bi obezbijedili sigurno letenje.
“Poslovna avijacija se zbog prirode posla (direktni letovi, manji broj putnika i korištenje posebnih terminala) nešto brže oporavlja od redovnog vazdušnog saobraćaja“, ocijenio je Jovanović. agencije