BEOGRAD, Prostora za saradnju ima, ali ne i zajedničke kompanije. Ovo je, u najkraćem, epilog dvodnevnog sastanka direktora četiri nacionalna avio-prevoznika sa prostora bivše Jugoslavije – “Jata”, “Montenegro erlajnza”, “Kroacija erlajnza” i “Adrija ervejza”, koji je u ponedjeljak završen u Miločeru.
Na skupu se čulo da bi eventualna zajednička kompanija, koja se kao mogućnost vidi u nekim narednim, boljim vremenima, brojala 40 aviona. U Miločeru je saopšteno da će u naredne dvije godine prostor eks-Jugoslavije jedini bilježiti rast broja avio-putnika i to između osam i deset odsto.
Upravo ova činjenica, koju su vidjeli i u Evropskoj uniji, zahtjeva bližu saradnju između avio-prevoznika sa područja Balkana. Kako će to praktično izgledati znaće se nakon što radne grupe, koje su u ponedjeljak formirane, sačine prijedloge saradnje.
Čelni ljudi avio-kompanija iz Srbije, Hrvatske, Slovenije i Crne Gore su se složili da su i pored povećanja broja putnika uslovi poslovanja otežani. Na to utiču cijene goriva koje skaču, kao i sve veći troškovi opsluživanja aviona, aerodromske takes. Ipak, jednoglasni su i u ocjeni da je saradnja preko potrebna, i da gotovo nijedna industrija u svijetu ne nudi toliko mogućnosti za povezivanje.
Zato je generalni direktor “Jata” Vladimir Ognjenović zaključio da će od saradnje u ovoj oblasti koristi imati ne samo avio-kompanije nego i putnici koji će brže i jeftinije stizati do željenih destinacija.
Predsjednik “Adrija ervejza” Klemen Boštjančič početak saradnje očekuje odmah pošto radne grupe odrede pravce djelovanja, a prvi čovjek “Kroacija erlajnza” Srećko Šimunović je kazao da već na narednom skupu u ovom ili sličnom sastavu očekuje izvještaj koji će govoriti o postignutim rezultatima.
– Zajednički nastup prema destinacijama koje će markirati radne grupe, racionalizacija flote i ljudi, učiniće da svi dobijemo od zajedničkog kolača u čijem formiranju učestvujemo – rekao je predsjednik “Montenegro erlajnza” Zoran Đurišić.
“Lou kost”
Bilo je riječi i o “lou kost” kompanijama, koje hotelijeri s crnogorskog primorja, ali i iz drugih regija vide kao – spasioce. Jer, niže cijene koje oni nude privlače turiste, recimo za Crnu Gora, koja je isključivo avio-destinacija. Napominjući da je uloga tih kompanija prije desetak godina bila pozitivna, ali da su se vremenom pretvorile u parazite, Srećko Šimunović je naglasio da one dolaze na neku destinaciju samo kada im se dobro plati. Novosti