BANJALUKA – Svih 106 kilometara autoputa u Republici Srpskoj početkom ove godine pokriveno je inteligentnim transportnim sistemom (ITS) koji omogućava operaterima u kontrolnom centru da upravljaju saobraćajnim tokovima u slučaju incidenata, nepredviđenih okolnosti, vremenskih nepogoda, zagušenja, ali i da prate normalne, svakodnevne aktivnosti na autoputu.
Na taj način doprinosi smanjivanju gužve i omogućava upravljaču da evidentira sve nepredviđene scenarije na autoputu, kao i da ih dokumentuje u budućim prekršajnim i krivičnim procesima.
Podsjećamo, CAPITAL je još prije pet godina pisao da na autoputu Banjaluka – Gradiška nema telefona za hitne pozive, iako je ovaj autoput, u čiju izgradnju je potrošeno više od 300 miliona KM, pušten u saobraćaj krajem 2011. godine.
Inžinjer za QC i ITS u “Autoputevima RS” Sergej Đukić kaže da su nakon tromjesečne testne faze ITS sistema na dionici autoputa Gradiška-Banjaluka pod stalnim nadzorom oba autoputa u Republici Srpskoj.
“Na kompletnoj dionici, odnosno od Gradiške do Kladara (Doboj), nalazi se ukupno 117 PTZ kamera za praćenje saobraćajnih tokova i 46 kamera za detekciju incidentnih situacija. Sistem za upravljanje, nadzor i kontrolu saobraćaja na cijeloj dužini autoputa u RS ima ukupno 74 portala, na kojima se nalaze 152 varijabilna predefinisana saobraćajna znaka i 54 informaciona displeja za komunikaciju sa korisnicima autoputa. Takođe, u okviru ITS sistema na cijeloj dionici imamo ugrađeno ukupno 68 SOS telefona, koji su spojeni u kontrolni centar u Kladarima i Laktašima, kao i 14 meteoroloških stanica, koje su instalirane na meteorološki potencijalno rizičnim i saobraćajno kritičnim mjestima”, kazao je Đukić.
Za implementaciju ovog projekta bila je zadužena kompanija TeleGroup iz koje navode da su uspješno implementirali veoma kompleksan sistem sa nizom podsistema i uz obuku operatera i stručnog kadra koji će ga koristiti.
Uloga ITS (Intelligent transportation system) sistema je da u realnom vremenu obavijesti sve učesnike u saobraćaju o stanju na dionici gdje je implementiran. Sistem koji je automatizovan dobija informacije od meteoroloških stanica, ANPR kamera koje registruju vozila koja prevoze opasne materije i prate njegovo kretanje, AID (Automatic Incident Detection) sistema koji obavještava o incidentnim situacijama, video nadzora na cijeloj dionici autoputa i naplatnim stanicama, tunelskog sistema koji prikuplja informacije o stanju u tunelu (nivo CO2, brzinu strujanja vazduha, vidljivost, incidentne situacije), sistema upravljanja osvjetljenjem na petljama i u tunelima, kao i SOS telefona koji omogućavaju poziv kontrolnom centru u slučaju nezgode.
CAPITAL: M. Č. Lj.