SARAJEVO, Na samitu “zapadnobalkanske šestorke”, koji je održan u utorak u Briselu, Bosna i Hercegovina kandidovala je pet saobraćajnih projekata koji su prihvaćeni od strane EU, a među njima je i autoput od Gradiške preko Banjaluke do Travnika.
To praktično znači da bi Banjaluka bila povezana sa Sarajevom s obzirom na to da bi se ovaj put naslanjao na autoput koji prolazi u neposrednoj blizini.
Pored toga, od strane EU, koja se obavezala da će dati tehničku i stručnu pomoć i obezbijediti oko milijardu evra za izradu projektne dokumentacije u svih šest zapadnobalkanskih zemlja, od strane BiH prihvaćeni su i projekti na koridoru 5c, zatim željeznička pruga Šamac – Sarajevo – Mostar – Čapljina. EU je spremna i da pomogne u sanaciji plovnog puta rijeke Save, odnosno proširivanje luka u Brčkom i Šamcu, a kada je riječ o vazdušnom saobraćaju od strane BiH je prihvaćen projekat sanacije i modernizacije Aerodroma Sarajevo.
Inače, sastanak premijera Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Albanije, Makedonije, Srbije i Kosova nastavak je konferencije o zapadnom Balkanu, održane u ljeto prošle godine u Berlinu. Premijeri su u utorak postigli punu saglasnost u vezi sa saobraćajnom mrežom zapadnog Balkana, koja bi do 2030. godine trebalo u potpunosti da bude integrisana sa saobraćajnom mrežom EU.
“Kriterijumi koji važe za sve zemlje zapadnog Balkana su da saobraćajnice, putne, željezničke, plovne ili vazdušne, moraju povezivati glavne gradove, glavne ekonomske centre i glavne luke u zemljama zapadnog Balkana i u tom smislu naši projekti su potpuno zadovoljili”, rekao je Denis Zvizdić, predsjedavajući Savjeta ministara BiH.
On je rekao da se EU obavezala da će obezbijediti oko milijardu evra za finansiranje projekata, uglavnom projektne dokumentacije, dok će od strane drugih investitora, uključujući i zapadnobalkanske zemlje, biti potrebno još oko deset milijardi evra.
“Osnovni kriterijum je da svi projekti moraju biti završeni do 2030. godine. Prvi presjek stanja će biti 2023. godine, kada će se znati u kojoj su fazi projekti i da li u potpunosti ispunjavaju kireterijume za nastavak finansiranja”, rekao je juče Zvizdić, dodajući da će se veoma brzo krenuti u realizaciju tih projekata.
Sljedeći samit “zapadnobalkanske šestorke” biće održan 27. avgusta u Beču, gdje će biti riječi o konkretnim analizama pojedinačnih investicionih projekata koji su usvojeni u utorak. Takođe, u Beču bi se mogla otvoriti priča o energetskom povezivanju zemalja zapadnog Balkana i integrisanju te mreže u EU.
Preduslov da se BiH ozbiljnije uključi u ovaj proces jeste da, prije svega, usvoji sektorske strategije, u konkretnom slučaju strategiju transporta s akcionim planovima, a sve s ciljem da pristupi pojedinim IPA fondovima.
Predstavnici vlasti BiH juče su istakli da je na sastanku u Briselu postignut još jedan značajan uspjeh bh. delegacije, a to je da u širu mrežu autoputeva uđe i jadransko-jonski autoput tj. trasa koja bi od Podgorice, preko Hercegovine prolazila kroz BiH u dužini od oko 110 kilometara.
Predsjedavajući Savjeta ministara BiH juče je rekao da tek slijede razgovori s Hrvatskom o toj dionici s obzirom na to da je planirano da ona ide duž cijele jadranske obale.
“Trasa kroz BiH je mnogo prihvatljivija i to smo obrazložili s veoma detaljnim ekonomskim i prostornim dokumentima. Vjerujemo da će Hrvatska imati razumijevanje”, rekao je juče Zvizdić.
Kinezi rade na autoputu Banjaluka – Prijedor
Dušan Topić, direktor JP “Autoputevi RS”, i Liu Zičeng, generalni direktor Grupe za međunarodnu ekonomsku i tehničku saradnju kineske provincije Šedong za EU, potpisali su Memorandum o razumijevanju, koji se odnosi na saradnju u izradi studijske i projektne dokumentacije za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor – Novi Grad.
Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza RS, koji je prisustvovao potpisivanju, rekao je da je u RS izgrađen autoput Banjaluka – Gradiška, da je u poodmakloj fazi gradnja dionica Prnjavor – Doboj te da je u planu i gradnja na dionicama od Banjaluke do Mliništa, zatim od Bijeljine do Brčkog kao i dio koridora 5c.
Što se tiče Grupe za međunarodnu ekonomsku i tehničku saradnju kineske provincije Šedong, njihova imovina vrijedna je 55 milijardi evra. Potpisivanju memoranduma prisustvovala je i Željka Cvijanović, premijer RS.
Projekti
Putevi
Šamac – Doboj – Sarajevo – Mostar – Bijača
Gradiška – Banjaluka – Lašva – Travnik
Tirana – Elabasen – Struga – Tetovo – Skoplje – Deve Bair (Bugarska)
Batrovci – Beograd – Niš – Skoplje – Bogorodica (Grčka)
Subotica – Novi Sad – Beograd
Niš – Gradina (Bugarska)
Debeli Brijeg (Hrvatska) – Bar
Podgorica – Drač – Fier – Tepelena – Cafe Bote (Grčka)
Vršac – Beograd – Podgorica – Bar
Priština – Skoplje
Lješ – Priština
Pruga
Šamac – Sarajevo – Mostar – Čapljina
Skoplje – Deva Bair (Bugarska)
Šid – Beograd – Niš – Skoplje – Đevđelija (Grčka)
Kelebija (Mađarska) – Novi Sad – Beograd
Niš – Dimitrovgrad (Bugarska)
Podgorica – Drač/Tirana
Vršac – Beograd – Podgorica – Bar
Kruševac – Kraljevo – Priština – Skoplje
Vodeni putevi (rekonstrukcija luka)
Šamac
Brčko
Novi Sad
Beograd
Morske luke
Drač
Bar
Unutrašnji putevi
Dunav: Bačka Palanka – Ram (rijeka Nerar) – rijeka Timok
Sava: Sisak – Beograd
Tisa: granica Mađarske – Dunav
Aerodromi (rekonstrukcija i modernizacija)
Sarajevo, Tirana, Priština, Podgorica, Skoplje, Beograd
Nezavisne novine