BANJALUKA, Preduzeće “Autoprevoz” iz Banjaluke, u kojem najveći paket akcija ima Živko Babić, da bi dobilo kredit stavilo je pod hipoteku zemljište u centru Banjaluke za čije vlasništvo se spori sa gradskim vlastima.
U pitanju je lokacija stare autobuske stanice u Banjaluci zbog koje su gradske vlasti pokrenule sudski spor protiv “Autoprevoza” jer se ta firma ne odriče vlasništva nad zemljištem iako ono pripada gradu.
Gradske vlasti i “Autoprevoz” su 1979. godine zaključili ugovor o razmjeni nekretnina kako bi stara autobuska stanica bila izmještena iz centra grada. U Administrativnoj službi grada Banjaluka navode da je na osnovu tog ugovora grad vlasnik zemljišta, ali da to “Autoprevoz” ne priznaje i namjerava da ga proda zbog čega su protiv njih pokrenuli sudski spor.
To, međutim, menadžmentu “Autoprevoza” nije smetalo da zemljište založi prilikom podizanja kredita. Osim zemljišta pod hipoteku su stavljeni i poslovni objekti preduzeća i nekoliko autobusa.
– U januaru i martu “Autoprevoz” je podigao dva kredita kod Bobar banke u iznosu oko 3,5 miliona maraka. U julu su podigli 3,5 miliona maraka kredita kod Investiciono-razvojne banke RS (IRB) kojim namjeravaju da vrate pomenuta dva kredita. Tom prilikom pod hipoteku je stavljena lokacija stare autobuske stanice, odnosno zemljište površine oko dva dunuma koje je predmet sudskog spora. Banka i sud su to prihvatili iako se hipotekarno pravo i upis hipoteke mogu realizovati samo na nekretninama čije vlasništvo nije sporno – rekao je predstavnik Udruženja malih akcionara “Autoprevoza” Branko Predragović.
On kaže da ga je više iznenadila odluka suda da upiše hipoteku na imovinu koja je pod sudskim sporom od odluke mendžmenta “Autoprevoza” da založi tuđe zemljište.
– Babić i menadžment “Autoprevoza” su me navikli na kriminalne radnje, ali sam iznenađen odlukom suda – istakao je Predragović.
On dodaje da su osim nezakonitog upisa hipoteke prekršeni i akti preduzeća.
– Krediti su podignuti bez odluka nadležnih organa “Autoprevoza”. Zaduženje “Autoprevoza” predstavlja sticanje i raspolaganje imovinom velike vrijednosti i tu odluku može da donese samo Skupština akcionara preduzeća. Dva kredita su podigli prije sjednice Skupštine akcionara, a treći kredit nakon što je održana. Išli su na to da im Skupština akcionara retroaktivno pokrije te poteze. To su i uspjeli jer manipulišu Skupštinom akcionara – kaže Predragović.
Udruženje malih akcionara “Autoprevoza” zbog dugogodišnjih malverzacija u ovom preduzeću podnijelo je dvije krivične prijave protiv menadžmenta i Babića koje nikada nisu procesuirane, a ove sedmice biće podnesena i treća zbog novih mahinacija na štetu preduzeća i ostalih akcionara.
Udruženje malih akcionara i Sindikalna organizacija “Autoprevoza” 2003. godine su podnijeli prijavu protiv Babića jer je polovinom te godine neovlašćeno potpisao kupoprodajni ugovor na teret preduzeća za uvoz šest polovnih autobusa iz Danske. Oni su dokumentovali niz nezakonitih radnji u tom poslu, od falsifikovanja dokumenata za uvoz autobusa do uvećavanja njihove stvarne cijene kako bi iz “Autoprevoza” izvukli novac.
Predragović je istakao da će Visokom sudskom i tužilačkom savjetu BiH (VSTS) podnijeti žalbu na predmetnog tužioca Okružnog tužilaštva Banjaluka jer nije uradio ništa po njihovoj prijavi. Rekao je i da je Privrednom sudu u Banjaluci poslao urgenciju s najavom da će uputiti žalbu VSTS-u jer je sudski spor u vezi sa halom koja je oteta od malih akcionara “Autoprevoza” u Kotor Varošu ušao u 15. godinu.
– Poslije 13 godina sud u Kotor Varošu se proglasio nenadležnim. Predmet je u martu prebačen Privrednom sudu Banjaluka, ali i dalje sve stoji – rekao je Predragović.
Nova prijava biće podnesena jer Babić svoju prvu firmu “Golubić” iz Kotor Varoša još nije gurnuo u stečaj da ne bi morao da plaća dugove. Svu imovinu tog preduzeća prebacio je u novoosnovanu firmu “Prevoz Golub” koja je automatski postala kooperant na linijama “Autoprevoza”. To je dovelo do stalnog pada prihoda “Autoprevoza” i velike štete za preduzeće i ostale akcionare.
Predragović je rekao da je, i pored zabrane dijeljenja preduzeća koja je uslovljena dobijanjem kredita od IRB-a, Babić nezvanično podijelio “Autoprevoz” i osnovao fiktivnu firmu “Neobus”. Babić i menadžment su iz “Autoprevoza” izvukli osam autobusa za međunarodne linije koje održava “Neobus”, za koje se karte zadužuju na Autobuskoj stanici Banjaluka da ne bi prolazile kroz centralni depo. Glas Srpske