SARAJEVO/BANJALUKA, Prodaja polovnih automobila u FBiH opala je i do 90 odsto zbog smanjene kupovne moći građana, dok je u RS opala oko 40 odsto u odnosu na prošlu godinu, ističu u auto-kućama.
Neki od prodavača prisiljeni su automobile davati, odnosno mijenjati za građevinski materijal, neki spuštaju cijene auta, a neki razmišljaju o zatvaranju svojih firmi.
“Nema ni onih što samo gledaju auta. Ako ovako nastavi, nema druge nego zatvoriti. Slabo je sve. Prodaja je opala 90 odsto”, kažu u auto-centru “Bombastic” Sarajevo.
U auto-kućama u RS kažu da na tržištu ostaju samo ozbiljnije firme i one koje imaju po nekoliko desetina vozila, dok su mali auto-placevi ili zatvoreni ili planiraju da stave ključ u bravu.
“Oni koji imaju dobre cijene, dobra vozila i velike placeve opstaće na tržištu, jer ljude interesuje kvalitet. Prodaja za razliku od prije nekoliko mjeseci ide dobro, ali je i dalje znatno lošija nego prošle godine”, rekao je Simo Đukić, vlasnik auto-salona “Braća Đukić”, koji ima predstavništva u Banjaluci i Prnjavoru.
Nikica Nikolić, suvlasnik auto-kuće “Auto Max” iz Bijeljine, kaže da je za razliku od prošle godine prodaja opala, ali da se tržište polako popravlja, te da su cijene vozila drastično pale.
“U prva četiri mjeseca ove godine situacija je bila katastrofalna. Cijene su padale svakodnevno, ali niko nije kupovao vozila. U posljednje vrijeme ima naznaka oporavka i očekujem da će se situacija svakodnevno popravljati”, kazao je Nikolić.
Adnan Arifagić, vlasnik auto-centra “Arifagić” Maglaj, tvrdi da je prodaja luksuznih i teretnih auta, poput kedija i kombija, opala za 25 odsto, a guma za 50 odsto. Dodaje da su u Doboj-Jugu već zatvorene tri do četiri firme jer nije bilo kupaca.
“Ja se još mogu pokriti. U jednom trenutku, prije dva mjeseca, malo je krenulo, ali je sada opet stalo. I građevina je zakazala. U poređenju s prošlom godinom prodali smo svega 20 odsto vozila koja se koriste u građevini”, naglasio je Arifagić.
Osman iz auto-kuće “Bosman” Sarajevo kaže da vozila daju za građevinsnki materijal, s obzirom na to da se bave i niskogradnjom.
“Da nije toga, skroz bi stalo. Auta koja imamo na stanju rješavamo na taj način. Ne uzimamo ništa novo”, dodaje Osman.
I u salonu “Automobil-Kakanj” ističu da rade samo po narudžbi, te da će morati zatvoriti radnju ako kriza u prodaji bude nastavljena.
Rasim Miljković, direktor auto-kuće “Green” iz Velike Kladuše, tvrdi da je situacija drastično lošija nego prošle godine.
“Prošle godine u ovo doba prodavao sam 16 do 17 auta mjesečno, a ove dva auta. Očekujem da će biti bolje u septembru”, rekao je Miljković.
Napomenuo je da je oborio cijene jer je mala potražnja, pa tako najtraženiji auto, golf 4, proizveden 2002. ili 2003. godine, košta 12.000 KM, a prošle godine je prodavan za 16.000 KM.
“Bez obzira na sve, ne razmišljam o zatvaranju radnje. Mi smo najbliže ulazu u zemlju i tu su najniže cijene u odnosu na, recimo, centralnu Bosnu. Pale su cijene i na zapadu, ali nama je problem to što nije regulisano ko ima pravo uvoza. Na našem području 90 odsto su privatnici koji samo preprodaju auta, dok mi kao firme imamo svašta za plaćati”, kaže Miljković.
Za razliku od njih, u auto-kućama “Kramar” Ljubuški i “MG-Auto” Široki Brijeg nisu nezadovoljni.
“Prodamo dva auta dnevno. Prodaja je opala, ali malo. Kako je kriza, super je. Ne znam da je u Hercegovini igdje najavljeno zatvaranje salona”, kažu u “Kramaru”.
Goran Gunjević, vlasnik auto-placa iz Prnjavora, kaže da se situacija popravila i da je ono što zabrinjava činjenica da u posljednjih nekoliko mjeseci nije iskreditirano nijedno vozilo.
“Banke ne daju kredite i to je problem. Sada je aktuelna preprodaja i kompenzacije, tako da ljudi dovoze auto i uz doplatu uzimaju bolje. Situacija je lošija nego prošle godine, ali za razliku od prvih mjeseci ove godine, sada je super”, kaže Gunjević.
Najtraženiji golf, klio i pežo
U auto-kućama ističu da su najviše traženi automobili marke WW, reno, pežo, te da su cijene ovih automobila pale za oko 20 odsto.
Golf 3 košta od 5.000 do 8.000 KM, dok je za “četvorku” potrebno izdvojiti od 11.000 do 16.000 KM. Najtraženije “Reno” vozilo je klio, za koji je potrebno izdvojiti od 6.000 za vozilo proizvedeno 2000. godine do 12.000, koliko košta klio proizveden 2003. godine.
Pežo 106 se kreće od 6.000 do 8.000 KM, dok je za pežo 206, zavisno od godine proizvodnje, potrebno izdvojiti od 8.000 do 12.000 KM. Nezvisne novine