BEOGRAD, Iako je izvjesno da će svi čarter letovi iz Srbije prema turističkim destinacijama u Turskoj, Grčkoj i Egiptu ovog ljeta biti organizovani, zbog spora između Er Srbije i Turkiš erlajnsa, odnosno aerodroma “Ataturk” u Istanbulu, ovaj problem bio je na ivici da preraste u međudržavni sukob.
– Svi koji su tražili dozvole, dobili su ih – kaže za frankfurtske “Vesti” Milutin Popović, pomoćnik ministra saobraćaja Srbije zadužen za vazduhoplovstvo izražavajući nadu da će se Er Srbija uskoro vratiti na glavni aerodrom Istanbula s kojeg je gotovo otjerana promjenom slota (rezervisanog vremena polijetanja i sletanja) sa dnevnog na onaj usred noći.
Zbog toga se srpska kompanija i opredjelila da više ne leti za “Ataturk”, već za aerodrom “Sabiha Gokčen” na azijskoj strani Istanbula. Taj aerodrom, međutim, ne odgovara putnicima iz Beograda, ponajprije zbog vezanih letova jer takvog saobraćaja nema na “Sabihi”.
Turci su uporni da ne mogu dati slot kakav želi Er Srbija, pa se taj sukob prenio i na čarter saobraćaj. Naime, Turkiš erlajns, Onur er i Fribird erlajns zatražile su od Direktorata za civilno vazduhoplovstvo dozvole za čartere, te su ih i dobile, ali je stvar zapela u srpskom Ministarstvu saobraćaja koje je tražilo da se prethodno riješe sporovi s Er Srbijom.
– Mi smo proverili njihove aplikacije i prosledili ih resornom ministarstvu na mišljenje. Dalje to više nije naš posao. Ali, kad je reč o Er Srbiji, moram da kažem da je Direktorat nadležan da pregovara sa, u ovom slučaju, turskim vlastima, ako naša aviokompanija ima problema.
Međutim, nama se Er Srbija nikad nije obratila s informacijom da je u problemu – kaže za naš list Milan Živanović, direktor DCV. Srpska vlada je bila uporna da zaštiti interese Er Srbije. – Svaka ozbiljna država štiti svoju nacionalnu kompaniju, pa je normalno da i mi štitimo našu – rekao je Popović.
Ipak, dogodilo se da se usred Sajma turizma u Beogradu objavi da su Turcima izdate sezonske čarter dozvole i to Turkišu tri puta nedjeljno za Antaliju iz Beograda, Fribirdu tri puta za Antaliju iz Beograda i jednom nedjeljno iz Niša, te Onur eru po 25 letova za Antaliju i Bodrum. Grčki Egejan je dobio dozvole za po 12 letova za Rodos i Heraklion.
Er Srbija zasad nije dobila ono što je tražila. Ona i dalje leti na sekundarni aerodrom u Istanbulu.
Reciprocitet
Turkiš erlajns ima 17 letova nedjeljno, a niskotarifni Pegazus četiri leta nedjeljno iz Beograda za Istanbul, dok Er Srbija ima tri puta manje letova za Tursku, odnosno sedam. Kako “Vesti” saznaju, čelnik Er Srbije Dane Kondić insistira na reciprocitetu, kako je i definisano međudržavnim sporazumom Srbije i Turske.
– Što se tiče redovnog saobraćaja, nastavljamo pregovore i insistiraćemo da Er Srbija ponovo sleće na glavni aerodrom u Istanbulu – kaže Popović i dodaje da će tražiti i da Er Srbija ima podjednak broj letova kao i turski avioprevoznici. Vesti