BANJALUKA, Veliki broj firmi u BiH ulaganje u marketing i brendiranje proizvoda smatra nepotrebnim troškom i u tome ne vidi dugoročno isplativu investiciju, što je jedan od osnovih razloga zbog kojih bh. brendova na regionalnim i evropskim tržištima gotovo da i nema, pišu Nezavisne novine.
Koliko se rad marketinških odjeljenja preduzeća u BiH smatra marginalnim, pokazuje i nemali broj slučajeva da u firmama zaposlene koji nisu dali dobre rezultate na svojim radnim mjestima prebacuju da rade u marketingu, što je nezamisliva praksa u iole ozbiljnoj svjetskoj firmi.
Nikola Gluhović, profesor marketinga na Ekonomskom fakultetu u Istočnom Sarajevu, kaže da veliki broj kompanija, posebno javnog sektora u BiH, pravi sinonim između marketinga i reklame i ne vidi da je marketing vitalna tržišna koncepcija.
“Suština stvaranja dugoročne vrijednosti svake kompanije je cilj njenog marketinga, a treba znati da nema uspješne kompanije bez lojalnih i zadovoljnih klijenata i kupaca. Marketing je tu da uveća lojalnost kupaca i proširi tržišni udio kompanije”, rekao je Gluhović.
On je istakao da je nemoguće doći do lojalnih klijenata bez ulaganja u marketing objašnjavajući da su za dobijanje jednog lojalnog kupca troškovi marketinga pet do šest puta veći u odnosu na troškove zadržavanje postojećeg.
Dragan Močević, generalni direktor “Prime Communications”, rekao je da se sa sigurnošću može reći da veliki broj kompanija u BiH nije svjestan značaja marketinga za uspjeh kompanije.
“Nekoliko kompanija koje su lideri na domaćem tržištu su svijetli primjeri koji su marketingu pristupili na pravi način. Ipak, većina firmi u RS gleda na marketing kao na trošak, a ne kao na investiciju”, rekao je Močević.
Prema njegovim riječima, ukoliko firma od samog početka, odnosno od analiziranja tržišta, biranja imena brenda i ambalaže, ne napravi prave marketinške korake, kasnije joj nikakav marketing ne može pomoći da se njen proizvod prodaje.
Rade Vidaković, načelnik Odjeljenja za marketing i reklamu “Optima grupe”, rekao je da preduzeća u BiH u svojim strukturalnim postavkama marketinga dosta griješe.
“Firme često prvo stvore proizvod koji pokušaju distribuirati komercijalnim kanalima, a onda kada započnu njegovu prodaju, tada uključuju marketing. Oni ne shvataju da je izuzetno važno da prije proizvodnje nečega treba napraviti analize konkurentnosti i potreba tržišta, potencijala proizvoda, psihološki plasman, način pakovanja proizvoda uz posebnu kampanju”, rekao je Vidaković.
On je ocijenio da je jedan od velikih uzroka zbog kojih su bh. proizvodi u zaostatku u odnosu na region taj što se u BiH marketing poistovjećuje sa reklamom, dok je ona samo jedan mali segment marketinškog sistema.
“Ulaganje u marketing se u domaćim firmama često posmatra kao trošak, a ne u vidu kalkulativnog ulaganja za razvoj firme”, dodao je Vidaković.
Vidaković napominje da u BiH postoji “kompleks od velikih brendova”, a uvozna roba zauzima veliki broj pozicija na kojima bi trebalo da budu domaći proizvodi.
“Ponosni smo na to što je brend naše maloprodajne mreže benzinskih pumpi ‘Nestro’ za dvije godine postao jedan od najprepoznatljivijih brendova BiH”, rekao je Vidaković i dodao da ova kompanija radi nove analize za značajni izlazak na regionalno i evropsko tržište.
Iz “M:tela” poručuju da je za njih marketing jedna od najvažnijih poslovnih funkcija.
“Mi smo kompanija koja još od dolaska na tržište sve aktivnosti usmjerava na korisnika, a fokus korisnika u prvom redu podrazumijeva istraživanje tržišta i prilagođavanje ponude platežnoj sposobnosti građana i njihovim potrebama”, rekla je Aida Halilović, portparol “M:tela”. Nezavisne novine