Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Pravobranilaštvo BiH pokreće sve više postupaka protiv Srpske

    20. Decembra 2025. — 11:02

    Još 13 miliona za brčanski „Skadar na Bojani“

    19. Decembra 2025. — 14:30

    Obrenka Slijepčević spasava Nikolinu Šljivić

    19. Decembra 2025. — 13:53

    Sud odbio prigovore na sukob interesa u stečaju “Nove Borje”

    19. Decembra 2025. — 13:22
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Banka Francuske podigla prognozu ekonomskog rasta uprkos političkoj nestabilnosti

    19. Decembra 2025. — 13:32

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Banka skupila podatke 430.000 klijenata i kažnjena sa 1,5 miliona evra

    18. Decembra 2025. — 14:47

    Šta znači uvođenje otvorenog bankarstva u Srpskoj

    18. Decembra 2025. — 13:47

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Problem tekstilne industrije nije tržište, već manjak kadra

    19. Decembra 2025. — 07:41

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Hajneken kažnjen zbog greške na limenci

    21. Decembra 2025. — 14:04

    Kako da ne bankrotirate tokom praznika 

    21. Decembra 2025. — 11:05

    Sony kupio Snupija

    21. Decembra 2025. — 10:03

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Koje su svjetske države najbolje po stopama oporezivanja kompanija

    21. Decembra 2025. — 09:02

    SAD usvojila Zakon o Zapadnom Balkanu

    21. Decembra 2025. — 08:01

    Talas bankrota u Njemačkoj ne jenjava

    20. Decembra 2025. — 15:57
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Analiza: Sve kontroverze o izgradnja auto-puta u RS

Analiza: Sve kontroverze o izgradnja auto-puta u RS

adminadmin18. Novembra 2008. — 09:57Nema komentara6 minuta čitanja

Krivica utvrđena, Čeko ostao i…..ništa, “Idemo dalje”

Za CAPITAL.ba piše: Vladimir Šušak
Vladajuća većina u RS pokazala je i u slučaju skupštinske rasprave o izgradnji autoputa Banjaluka Gradiška i revizorskom izvještaju o JP “Putevi RS” umijeće dovođenja kontroverznih škakljivih tema do marginalizacije. Pokazuje to, osim načina na koji su raspravljane ove teme u skupštini, i događaji koji su prethodili sjednici parlamenta.

STRATEGIJA BUMERANG
Mjesecima je opozicija bezuspješno zahtjevala raspravu o revizorskom izvještaju poslovanja Puteva RS i izgradnji autoputa Banjaluka – Gradiška. Nadali su se da će time barem donekle vratiti povjerenje građana. Raspravljalo se na kraju bez TV prenosa. Nervozna opozicija tražila je u tome potvrdu teze o medijskom mraku u RS. Premijer koga su najviše prozivali bio je na službenom putu. Zapleti pred sjednicu ukazivali su na strategiju vladajuće stranke. Bivša ministarka finansija i ekonomistkinja Svetlana Cenić okarakterisala je sve kao predstavu sa jako lošim glumcima. “Kao u slučaju gradnje palate predsjednika, uvijek treba naći žrtvenog jarca, u onom slučaju je bio Stojić, u ovom slučaju je Lazendić koji se prihvatio da bude direktor Puteva. Vjerovatno mu je neko trebao objasniti da ako te od referenta unaprijede u direktora da moraš potpisivati sve živo.”  Cenićeva smatra da je svoju ulogu u predstavi poznatog režisera odigrao i glavni revizor Boško Čeko, iako je dobio jedinstvenu podršku parlamenta. “Čeko je odigrao svoju maestralnu predstavu sa lošom glumom u onom smislu nuđenja ostavke, a nije propustio da nahvali Vladu”, kaže Cenićeva. Jednoglasnu podršku glavnom revizoru ova ekonomistkinja objašnjava strahom opozicije da kritikuje glavnu službu za reviziju zbog svojih “oraha u džepovima”. Putevi RS jedini su klijent Boška Čeke koji nije ispoštovao preporuku da dostavi Program otklanjanja nedostataka. Glavni revizor zbog toga je ponudio ostavku ukoliko parlament ne stane na njegovu stranu. “Ja sam čisto dao do znanja da mi fotelja gdje sjedim nije prioritet nego je to jednostavno  zahtjev za provjeru mog rada i institucije koju predstavljam.”, naglasio je glavni revizor.

NAPAD NAJBOLJA ODBRANA
Nisu prošle nezapaženo iznenadne optužbe koje je ministar saobraćaja i veza Nedjeljko Čubrilović preko novina uputio direktoru Puteva Mladenu Lazendiću. Uoči sjednice parlamenta ministar se sjetio da “kvalitet revitalizovanih puteva često nije na potrebnom nivou, iako se u izvještajima izvedenog stanja prikazuje da su ugrađene količine materijala koje su dovoljne i za gradnju autoputa”. Prozvani direktor ocijenio je da članak pun optužbi na njegov račun nije slučajno izašao tačno uoči sjednice Narodne skupštine. “Ja ne bih dalje komentarisao šta je iza svega toga”, brzo je ustuknuo Mladen Lazendić. Ministar Čubrilović odbacio je tvrdnje da je kritikama na Lazendićev račun želio da indirektno prebaci odgovornost na direktora Puteva i ukaže na mogući scenario (smjenu Lazendića) zbog izrazito negativnog izvještaja revizora. “Odgovornost je definisana zakonom, a ne time što ću ja u jednoj rečenici iznijeti, cilj mog kritikovanja je da se kvalitet te rehabilitacije putne mreže podigne.”, oštro se branio ministar Čubrilović. Njegovi potezi tumače se na dva načina. Osim prebacivanja odgovornosti, želio je da kritikama upozori direktora Puteva da prihvati preporuke revizora, svjestan snage glavnog revizora i činjenice da nijedna stranka ne bi imala toliko hrabosti da Bošku Čeki uskrati povjerenje, navlačeći na sebe negativne reakcije javnosti.

GLASNO ĆUTANJE
Poslanici vladajuće većine sve optužbe opozicije su popratili gotovo potpunim ćutanjem. Sporadično su kritikovali jedino direktora Puteva. Prozvali su ga zbog neposlušnosti da ispuni preporuke revizora koje ionako ne bi uticale na poslovanje Puteva. Lazendić je pri tom uporno ponavljao da bi prihvatanjem Čekinih preporuka prekršio Zakon o javnim putevima. Parlament je jednoglasno podržao Čekin izvještaj, a skupštinska većina glatko je podržala i Informaciju o gradnji najspornije prve dionice autoputa Banjaluka – Gradiška. Nervozna opozicija pokazala se bespomoćnom. Kritike na račun premijera Milorada Dodika i resornog ministra, žalili su se, niko nije čuo, jer nije bilo TV prenosa. Premijer je bio na službenom putu, a na njihove optužbe vladajući SNSD je odgovorio ćutanjem. Dok je SDS na kraju odustao od rasprave, radikal Milanko Mihajlica uporno je ponavljao. “Ovo pokazuje da je sam vrh vlasti RS umiješan u operacije oko izgradnje autoputa i ja bih rekao nezakonitih radnji koje je revizija jasno utvrdila u svom nalazu.”
Niko, zbog poznatih stavki revizorskog izvještaja o kršenju standarda i Zakona, ne osjeća odgovornost. “Ministarstvo je tačno upoznato sa poslovima, ali ministarstvo niti ugovara poslove, niti određuje termine, niti vrši nabavke, niti sugeriše kako to treba raditi. Naravno to se uvijek podrazumijeva da se treba raditi po zakonu”, brani se ministar Čubrilović. Ništa samokritičniji nije bio ni direktor Puteva: “Ja ne vidim uopšte razloga zašto bih podnio ostavku, kada bih uradio to rekao bih pa i ja sam kriv za to što se dešavalo kada nisam bio tu, davne 2002. godine.”

“OSOKOLJENI” REVIZOR
U čitavom projektu gradnje 5,7 km autoputa učestvovalo je pet Vlada, pod rukovođenjem četiri premijera. Od 43 miliona maraka, koliko je vrijedio osnovni Ugovor o izvođenju radova, Aneksima se stiglo do vrijednosti od 131 miliona maraka. Km autoputa je od predračunskih 7,5 miliona poskupio na 23,1 milion maraka. Višestruko je prekoračena zakonska granica da vrijednost Ankesa ne može da prelazi 50% vrijednosti osnovnog Ugovora. Prvo kršenje zakona revizor vidi u primjeni novog zakona na ugovor potpisan u vrijeme važenja starog zakona koji je propisivao još strožiju granicu vrijednosti Aneksa. Tu se nije stalo, što je potaknut nesvakidašnje jedinstvenom podrškom poslanika istakao osokoljeni Boško Čeko. “Nakon što je iskorišten novi Zakon o nabavkama u okviru dozvoljenog prekoračenja od 50% sa 66 miliona KM, nije više bilo prostora za ankese. Koristi se tada član 11. o hitnosti postupka za još 44 miliona KM. Moj komentar je bio zamislite poslije pet godina da je sad opet nešto hitno.” Vrijednost osnovnog Ugovora prekoračena za čitavih sada već 159%. Nema odgovora zašto jednostavno nisu raspisivani novi tenderi i potpisivani novi Ugovori? Ministar Čubrilović ovako “pere ruke”: “I sada tvrdim, ako ima nečije odgovornosti oko toga ako neko krivcično treba da odgovara svakako ovo ministarstvo neće braniti.” Vladajući SNSD opravdava uvećavanje vrijednosti pribavljenim stručnim mišljenjima Agencije za javne nabavke i pogrešnim odabirom izvođača radova na tenderu. Ovlašteni govornik na ovoj sjednici skupštine ispred vladajuće stranke Uroš Gostić upozorio je da su greške u koracima načinjene u samom startu, prilikom izbora izvođača radova. “Da je uzeta najskuplja ponuda imali bi prekoračenje manje od 50%, a ovako kad smo uzeli najnižu ponudu imamo prekoračenje sa 159% znači u tom momentu nerelano je ocjenjena vrijednost tih radova.”

KO SANJA SUD?
Mladen Ivanić i Branko Dokić, Dragan Mikerević i Dragan Šolaja, Pero Bukejlović i Dragoje Lajić, Milorad Dodik i Nedjeljko Čubrilović. Ovi premijersko-ministarski tandemi bili su uključeni u šestogodišnji projekat gradnje skoro isto toliko kilometara autoputa. Novac je potrošen, a posmatrači sumnjičavo mašu glavom na pomen istražnih organa i potrebe da ispitaju čitav slučaj. Vladajuća većina nije prihvatila zahtjev opozicije za formiranjem Anketnog odbora koji bi ispitao detalje u izgradnji autoputa. Nije prihvaćen ni poziv nadležnim organima da ispitaju odgovornost za ovaj i druge postupke u javnom preduzeću Putevi. Tužilaštvima i policiji revizorski izvještaji su odavno na raspolaganju, ali efekata nema. Kada budu završeni radovi na prvoj dionici autoputa Banjaluka – Gradiška, neće biti zaustavljene kontroverze oko načina na koji su naši izabrani predstavnici trošili naš novac. Prozivke, optužbe, idicije i sumnje može zaustaviti jedino kvalitetna istraga koja će ispitati eventualne zloupotrebe u “trakavici” koja se protegla na čitavih šest godina.

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPad neto profita “Sviskoma”
Sljedeći članak Otpuštanje zbog finansijske krize

Povezani članci

Svijet 02 minute čitanja

Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

NOVOSTI 06 minuta čitanja

Humanoidni roboti uče razne poslove, mogu li zamijeniti ljude?

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Pravobranilaštvo BiH pokreće sve više postupaka protiv Srpske

20. Decembra 2025. — 11:0203 minute čitanja

Na to ukazao donedavni Pravobranilac RS Milimir Govedarica

Još 13 miliona za brčanski „Skadar na Bojani“

19. Decembra 2025. — 14:30

Obrenka Slijepčević spasava Nikolinu Šljivić

19. Decembra 2025. — 13:53

Sud odbio prigovore na sukob interesa u stečaju “Nove Borje”

19. Decembra 2025. — 13:22

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.