BEOGRAD – Vlasnik “Alibabe” Džek Ma otišao je u penziju, međutim, to neće poremetiti rad diva, ali ni planove za Srbiju, kaže državna sekretarka Tatjana Matić.
Kako je istakla, na novom sastanku sa predstavnicima te grupe, razgovarano je o uvođenju Alipej platforme u Srbiji.
Vlasnik “Alibabe” Džek Ma, nedavno je riješio da se penzioniše. S obzirom na činjenicu da će na mjesto generalnog direktora doći neko drugi, da li mislite da to može uticati na planove te kompanije za Srbiju?
Matić: Osnivač kompanije “Alibaba” Džek Ma jeste veliki vizionar i jedan od najuspešnijih kineskih preduzetnika, međutim “Alibaba grupa” je jedan veliki sistem, koji će nastaviti da funkcioniše sigurno jednako uspešno, naročito imajući u vidu da se Ma povlači samo sa pozicije glavnog lidera kompanije, dok će ostati u direktorskom odboru. Najavljeno je i da će se više posvetiti filantropiji i Fondaciji koju je osnovao pre nekoliko godina za unapređenje obrazovanja u ruralnim područjima Kine. Ovim potezom će verovatno i dodatno ojačati “Alibaba grupu” i usmeriti je ka novoj budućnosti.
Najavili ste ulazak “Alibabe” u Srbiju pre nekoliko mjeseci, prilikom vašeg boravka u “gradu Alibabe”. Kakva je trenutna situacija kada je realizacija njihovog dolaska u pitanju?
Matić: Na sastanku sa Helen Hu, potpredsednicom i Terijem van Bibrom, generalnim direktorom za Evropu i njihovim timovima, koji je održan sada u septembru u sedištu “Alibaba grupe”, razgovarano je o planovima za uvođenje Alipej platforme za elektronsku naplatu na srpsko tržište, kao i o planovima u vezi sa uvođenjem turističke ponude Srbije na kinesko tržište. Strane su se saglasile da rade na detaljnijim planovima, a razgovori će biti nastavljeni radi potvrđivanja narednih koraka.
Koliko bi dolazak jednog takvog giganta uticao na srpsku internet trgovinu i na srpske dobavljače?
Matić: Kako se očekuje “Alibabina” platforma Fligi doprinela bi u značajnoj meri promociji Srbije kao destinacije ali i olakšala brojnim turistima iz Kine dolazak u Srbiju. Što se sistema elektronskog plaćanja tiče, svakako će otvoriti nove mogućnosti za rast e-trgovine s obzirom da je to jedna od najjačih globalnih platformi. Takođe, uticaće na stvaranje poverenja u onlajn kupovinu kod naših potrošača, koje je ključno u elektronskoj trgovini.
Posao sa “Alibabom” na ovim prostorima još prije godinu dana proglašen je poslom decenije. Tada su u igri bile i Hrvatska i Mađarska, kako to da je Srbija postala atraktivnija za kineskog internet diva? Čime smo ih to privukli?
Matić: Kina je najveći spoljnotrgovinski partner Srbije u Aziji – u 2017. ukupna robna razmena iznosila je 1,8 milijardi dolara. Zatim, Srbija je jedna od prvih zemalja koje kineski turisti posećuju kada dolaze u ovaj deo Evrope. Srbija je zapravo prva zemlja u Evropi koja je uvela bezvizni režim za kineske državljane 2017. Prošle godine broj kineskih turista u našoj zemlji povećan je za čak 180,8% u odnosu na 2016, dok je u prvoj polovini ove godine rast 97,4% u odnosu na isti period prošle godine.
Treba uzeti u obzir i potencijale našeg tržišta koji se ogledaju u otvorenosti građanstva i privrede prema digitalnom okruženju. 61,4% građana koristi internet, dok je kod preduzeća taj procenat stopostotni. Čak 83,2% korisnika interneta koristi pametne telefone, dok 50,1% korisnika poručuje robu i usluge putem interneta.
Interesovanju za našu zemlju svakako su bitno doprineli priključivanje Srbije Digitalnom putu svile, dobri odnosi između dva predsednika, kao i kontakti i saradnja između Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i Nacionalne komisije za reformu i razvoj Kine. B92