NJUJORK, Nakon uspješne inicijalne javne ponude (IPO), cijena akcije Ferrarija skočila je u srijedu, prvog dana trgovanja na Wall Streetu 5,8 odsto, a u jednom trenutku bila je na dobitku i 15 odsto.
Premda je zbog nesigurne situacije na svjetskim tržištima akcija posljednjih mjeseci nekoliko javnih ponuda akcija propalo, ponuda akcija Ferrarija privukla je veliku potražnju, pa je u IPO-u cijena određena na maksimalna 52 dolara.
Veliki interes investitora potvrđen je i u srijedu, kada je u debiju na Wall Streetu cijena akcije tog italijanskog proizvođača luksuznih automobila u jednom trenutku skočila i 15 odsto, na 60 dolara. Ipak, do kraja dana taj je dobitak smanjen na 5,8 odsto, pa je cijena Ferrarija trgovanje završila na 55 dolara.
Prvom danu trgovanja akcijama Ferrarija na najvećoj svjetskoj berzi prisustvovala je cjelokupna vrhuška Fiat Chrysler Automobilesa (FCA), većinskog vlasnika Ferrarija, koji je i ponudio na prodaju 9 odsto ili oko 17,2 miliona akcija Ferrarija.
Početkom iduće godine očekuje se potpuno izdvajanje Ferrarija iz FCA, pa će taj proizvođač automobila, poznat po zaštitnom znaku ‘propetog konjića’, karakterističnoj crvenoj boji vozila i nizu titula prvaka u utrkama formule 1, postati potpuno samostalan.
Pritom će Piero Ferrari, predsjednik kompanije i sin osnivača kompanije Enza, zadržati 10 odsto akcija kompanije, dok će FCA, sedmi po veličini svjetski proizvođač automobila, preostalih oko 80 odsto dionica akcija podijeliti postojećim akcionarima FCA.
I dok je cijena akcije Ferrarija juče skočila više od 5 odsto, pa je tržišna vrijednost te kompanije premašila 10 milijardi dolara, na berzi u Milanu cijena akcije FCA pala je više od 5 odsto.
Posljedica je to, kažu analitičari, pozicioniranja investitora uoči potpunog izdvajanja Ferrarija iz FCA.
U proteklih godinu dana, otkako je objavljen plan o izlasku Ferrarija na tržište kapitala i podjelu 80 odsto akcija te kompanije akcionarima FCA, cijena akcije FCA skočila je više od 80 odsto.
U javnoj ponudi akcija Ferrarija FCA je prikupila 893 miliona dolara, a kako će Ferrari preuzeti i dio postojećih dugova, ukupan dobitak za FCA procjenjuje se na otprilike 4 milijarde dolara.
FCA, vlasnik poznatih automobilskih brandova od Fiata do Jeepa, Alfa Romea i Maseratija, među najzaduženijim je kompanijama u automobilskom sektoru, pa sredstva od javne ponude akcija Ferrarija namjerava uložiti u svoj plan, prema kojemu bi do 2018. povećao prodaju za 60 odsto, na 7 miliona vozila.
Kada se dovrši izdvajanje Ferrarija, analitičari očekuju da će Sergio Marchionne, izvršni direktor FCA, pojačati svoje napore u smjeru povezivanja FCA s General Motorsom, premda je američka kompanija taj prijedlog već u nekoliko navrata odbacila.
“Uspon FCA posljednjih godina više se zahvaljuje preuzimanjima drugih kompanija nego operativnom menadžmentu, no priča još nije završena. Marchionne ima plan – ili će uvjeriti GM, ili će prodavati imovinu kako bi smanjio dugove”, kaže Sascha Gommel, analitičar u Commerzbank.
Gostujući juče u emisiji televizijske stanice CNBC, Marchionne je kazao kako očekuje da će u iduće dvije godine doći do konsolidacije u automobilskoj industriji, koja je pod pritiskom zbog povećanih troškova razvoja više ekoloških i inteligentnijih vozila.
Marchionne nije jasno kazao koji su mogući partneri za povezivanje, no istakao je da FCA želi učestvovati u toj konsolidaciji na tržištu. Hina