BANJALUKA, Vlada RS, koja drži 80 odsto akcija “Željeznica RS”, namjerava da otkupi i vlasnički udio u rukama manjinskih akcionara i time postane stoodstotni vlasnik ovog preduzeća kako bi krenula u njegovo ozdravljenje.
Akcije bi trebalo da budu plaćene 30.000 KM, a njihova kupovina od manjinskih akcionara da bude realizovana kroz vlasničko restrukturiranje preduzeća. “Željeznice RS” će, osim toga, proći i kroz finansijsko i organizaciono restrukturiranje.
– Vlasničko restrukturiranje podrazumijeva smanjenje udjela manjinskih akcionara ispod jedan odsto, a zatim otkup akcija od njih. To je moguće postići konverzijom duga koji “Željeznice” imaju prema Vladi na osnovu inostranih kredita koje otplaćuje u njihovo ime, u kapital. RS bi na taj način postala vlasnik više od 99 odsto akcija, nakon čega bi mogla pristupiti otkupu udjela od malih akcionara – navedeno je u informaciji o restrukturiranju “Željeznica RS” koju je juče razmatrala Vlada RS.
Nakon konverzije duga u kapital, broj akcija u opticaju bio bi povećan, a njihova vrijednost pala za 99 odsto.
– Tada bi pala i otkupna cijena akcija za isti procenat, pa bi Vlada udio manjinskih akcionara otkupila za 30.000 umjesto za 30 miliona KM, koliko je sada potrebno za to – naglašeno je u informaciji.
U Vladi ističu da svrha vlasničkog restrukturiranja nije nacionalizacija “Željeznica” već kompromis koji vodi ka rješavanju pitanja dugovanja ovog preduzeća prema Vladi.
– RS kroz subvencije pomaže ovo preduzeće i to će raditi i u idućem periodu, a na ulaganja manjinskih akcionara ne možemo računati – poručili su iz Vlade RS.
Finansijsko restrukturiranje uključuje izmirenje 41 milion KM duga za poreze i doprinose, 22 miliona prema zaposlenima i konverziju 130 miliona maraka duga prema Vladi u kapital.
– Restrukturiranje dugovanja moguće je uz pomoć kredita Svjetske banke. Na ovaj način riješili bismo niz problema i preduzeće bi moglo da izmiruje sve obaveze – kažu u Vladi.
Treći pravac pospremanja stanja u “Željeznicama” je organizaciono restrukturiranje kroz koje bi trebalo da bude smanjen broj zaposlenih, razdvojena infrastruktura od operacija i formirani profitni centri od pojedinih organizacionih dijelova preduzeća.
– Plan je da broj zaposlenih do kraja godine bude smanjen za 500 i za jednak broj do okončanja restrukturiranja. Kao posljedica toga bi troškovi zarada i naknada godišnje bili smanjeni za osam miliona, odnosno 16 miliona KM nakon smanjenja broja radnika za 1.000 – kazali su u Vladi RS.
Prije otpočinjanja procesa treba izmiriti dugovanja prema zaposlenima i stvoriti zakonske pretpostavke.
– Te pretpostavke mogu biti stvorene izradom zakona o restrukturiranju “Željeznica RS” koji bi bio ledž specialis i kojim bi bila definisana ključna pitanja. S obzirom na postojeće stanje u preduzeću i obimnost poslova koje donosi restrukturiranje, neophodno je što prije početi sa stvaranjem pretpostavki za pokretanje restrukturiranja – naglašeno je u informaciji.
U Vladi ističu da za postizanje cilja nije dovoljno samo restrukturiranje, već je u idućih 10 do 15 godina neophodno obezbijediti 600 miliona KM za ulaganje u infrastrukturu. Pored toga, neophodno je i 200 miliona KM uložiti u operacije.
Predsjednik Skupštine akcionara “Željeznica RS” Milan Bešir kaže da su mali akcionari spremni da prodaju svoj udio, ali po adekvatnoj cijeni.
– Da li će pristati da prodaju za 30.000 maraka, ostaje da vidimo – poručio je Bešir.
Koordinacija
Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić predložio je formiranje koordinacionog odbora za restrukturiranje koji će činiti predstavnici jedinice za implementaciju, “Željeznica RS” i ministarstava saobraćaja i veza, finansija i rada i boračko-invalidske zaštite.
Odbor će koordinisati rad ministarstava s ciljem što bržeg i efikasnijeg ostvarenja planova u pogledu stvaranja pretpostavki za otpočinjanje procesa restrukturiranja. Glas Srpske