BEOGRAD, U Srbiji je 57 odsto građana smatra da su prevare, mito i korupcija široko rasprostranjeni u poslovanju, što je pomak u odnosu na 2015. kada je takvo mišljenje imalo 84 odsto ispitanika, saopštila je revizorsko-konsultantska kompanija EY (Ernst&Young) koja je sprovela istaživanje.
Kako je navedeno, Srbija se nalazi na 20. mjestu od 41 zemlje koje su učestvovale u ovogodišnjem istraživanju o rasprostranjenosti mita i korupcije, dok su neslavna prva tri mjesta zauzele Ukrajina, Kipar i Grčka.
Zemlje regiona znatno su bolje rangirane nego prethodnih godina, pa je tako Hrvatska ove godine zauzela peto mjesto, sa 79 odsto ispitanika koji smatraju da su široko rasprostranjeni prevare, mito i korupcija, dok je Slovenija na 11. mjestu sa 74 odsto takvih odgovora.
Najbolje rangirane na listi su skandinavske zemlje, pa je tako zemlja sa najnižom percepcijom rasprostranjenosti prevarnih radnji u poslovnom svijetu Danska sa šest odsto, Norveška sa 10 odsto i Finska sa 16 odsto.
U Srbiji 79 odsto ispitanika smatra da bi krivično gonjenje pojedinaca odvratilo rukovodioce od prevara i korupcije dok samo 13 odsto njih ima svijest o postojanju kanala za uzbunjivanje.
Istraživanje je pokazalo da bi 38 odsto ispitanika iz Srbije odustalo od prijave neetičkog poslovanja zbog zabrinutosti za sopstveno napredovanje u kompaniji, a 24 odsto zbog osjećaja lojalnosti prema svojim kolegama.
Partner u odjeljenju za reviziju i povezane usluge kompanije EY Olivera Andrijašević rekla je da zaposleni ili nisu informisani o postojanju odgovarajućih kanala za prijavu potencijalnog neetičkog ponašanja, ili osjećaju pritisak da sakriju informaciju.
“Potrebno je da kompanije investiraju u stvaranje efikasnih mehanizama za prijavu neetičkog ponašanja koji bi zaposlenima omogućili i ohrabrili ih da adekvatno reaguju u takvim situacijama”, istakla je Andrijašević.
Mlađa generacija je spremnija da prihvati neetičko poslovanje pa tako 73 odsto mladih smatra da je neetičko poslovanje opravdano u cilju da se obezbjedi opstanak kompanije na tržištu, dok takav stav djeli samo 49 odsto pripadnika starije generacije.
Šef odeljenja za istraživanje prevara i rješavanje sporova u Srbiji Filip Bojović rekao je da kompanije moraju da rade na stvaranju kulture poslovanja koja podstiče zaposlene da poštuju ispravne, etičke principe poslovanja.
U istraživanju EY “Ljudski instinkt ili logika veštačke inteligencije – ko vam je bolji saveznik u borbi protiv prevara, mita i korupcije?” učestvovalo je 4.100 zaposlenih. Beta