AMSTERDAM/ NJUJORK, Korporativna preuzimanja mogu biti škakljiva stvar u Holandiji, što je na svojoj koži osjetio i američki prehrambeni div “Kraft Heinz” pri pokušaju preuzimanja proizvođača robe široke potrošnje “Unilevera”.
Amerikanci su u nedjelju odustali od 143 milijarde dolara vrijedne ponude za holandsko-britanski “Unilever”, koja je trebalo da stvori drugog proizvođača prehrambenih proizvoda u svijetu, nakon švajcarskog “Nestlea”.
Iz “Unilevera” su ponudu odbili još u petak, kada je i objavljena, poručujući da im ne donosi nikakvu finansijsku ni poslovnu korist.
Međutim, ipak su saopštili da sprovode “opsežnu analizu raspoloživih opcija za pojačano stvaranje vrijednosti” akcionarima, koja bi trebalo da bude zaključena do aprila.
“Prošlosedmični događaji naglasili su potrebu za bržom realizacijom vrijednosti koju vidimo u ‘Unileveru'”, dodali su u saopštenju.
Profesor korporativnih finansija na Univerzitetu “Erasmus” u Roterdamu Peter Rosenbom upozorava da “ne znaju tačno šta se događalo iza zatvorenih vrata od petka do nedjelje”.
“Smatram da su u ‘Kraft Heinzu’ mislili da mogu realizovati prijateljsku ponudu… ali su pogriješili. Holandske kompanije tradicionalno se služe brojnim mehanizmima kako bi se zaštitile od preuzimanja”, kazao je Rosenbom za AFP.
Iako je Holandija u proteklih 10 do 15 godina ukinula brojne zaštitne mjere, “još je veoma teško mimo volje uprave kupiti kompanije čije su akcije izlistane na holandskoj berzi”, dodao je Rosenbom.
U “Kraft Heinzu” su možda odustali od ponude nakon što su uvidjeli da stvari idu prema neprijateljskom preuzimanju, nagađa holandski profesor.
Analitičari tumače da holandske kompanije štiti jedinstveni skup propisa i mjera za blokadu preuzimanja, zbog kojih je inostranim kompanijama veoma teško, iako ne i nemoguće, zaključiti neprijateljska preuzimanja.
Tako holandske kompanije po zakonu moraju same razmotriti da li je preuzimanje u interesu svih akcionara, uključujući upravu i radnike, klijente, kreditore, dobavljače i okruženje.
Model se razlikuje od onog u SAD ili Velikoj Britaniji “gdje uprava odgovara samo akcionarima”, naglašava Martijn Kesler iz advokatske kancelarije “AMS Advocates” u Amsterdamu.
“Unileverova” korporativna kultura više je fokusirana na odgovornost i održivost, nego na kratkoročni profit i time se uveliko razlikuje od one “Kraft Heinza” i njegovih vlasnika iz “3G Capitala”, tumače analitičari.
Ta brazilska grupa poznata je po brutalnom kresanju troškova i radnih mjesta i obavezi pravdanja troškova za svako pojedino obračunsko razdoblje, dodaju oni. Poslovni.hr