BANJALUKA, Potrošači kojima je ovih dana kupovina robe preko interneta poskupila za 150 odsto, uskoro bi se mogli vratiti na staro. Nakon što je Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača po hitnoj proceduri pokrenula postupak zaštite ekonomskih interesa građana, Uprava za indirektno oporezivanja obećala je da će pronaći novi model za carinjenje robe.
Nakon odluke Uprave da robu kupljenu iz inostranstva preko interneta carini preko ovlaštenih špeditera, instituciju ombudsmana zasule su brojne žalbe građana.
“Mi imamo informacije da su iz uprave izašli u susret zajedno sa poštama koje će u tom postupku imati veliku i značajnu ulogu nakon nadogradnje njihovog softvera u UIO. Znači, građani će biti pošteđeni ovih troškova kojima su bili izloženi prema ovom novom rješenju i možemo reći da je to dobar primjer saradnje između uprave i institucije ombudsmana”, rekao je ombudsman za zaštitu potrošača BiH Dragan Doko.
Dok se to ne dogodi na udaru će biti potrošači. Odluka uprave odnosi se na svu robu skuplju od 50 maraka koja se mora cariniti na špediciji.
To praktično znači da na robu koja košta 51 marku treba platiti špediterske troškove od minimalno 20 maraka i još 20 za podnošenje aplikacije, na šta se onda zaračunava carina koja na primjer za mobitele iznosi 10 odosto.
Zatim se na taj iznos zaračunava 17 posto PDV-a i dodaje još 10 maraka fiksnih troškova. Na kraju se naplaćuje otvaranje paketa 3,5 – 8,5 maraka.
Špediteri kažu da je taj način brojnim potrošačima preskup, ali da je ista procedura carinjenja paketa robe i kamiona brašna, pa ne mogu smanjivati cijene svojih usluga.
“Ukoliko carinski službenici odrede da se takve pošiljke moraju cariniti po jedinstvenoj carinskoj deklaraciji sam trošak podnošenja je vezan za administrativnu taksu je 20 KM. Minimum neka naša usluga, naravno ona zavisi i od vrijednosti robe, je nekih dvadesetak KM”, rekao je referent carinske procedure Dražen Ivanković.
U uptravi za indirektno oporezivanje kažu da su na ovaj način htjeli stati u kraj nezakonitoj prodaji preko interneta.
“Zaista veliki broj lica se bavi privrednom djelatnošću potpuno nezakonito. Mi smo praktično primijenili način carinjenja ovih paketa na način da se isti moraju cariniti u skladu sa carinskom tarifom. To ne mogu uraditi fizička lica već se mora angažovati lice koje je ovlašteno za obavljanje spoljnotrgovinske djelatnosti, a to su špediteri”, rekao je portparol UIO BiH Ratko Kovačević.
Ipak, nakon pritiska ombudsmana u Upravi su odlučili da rješenje nađu sa poštanskim operaterima.
Čim prilagode svoju softrversku aplikaciju pokretanjem carinskog postupkavbaviće se i Pošte, ali ni oni to neće raditi besplatno. Ipak u instuticiji ombudsmana vjeruju da neće doći do drastičnog poskupljenja robe koja se naručuje preko interneta. ATV
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ljudi, špediter se angažuje prema ovome samo za pakete koji sadrže više artikala, kako je portparol objasnio. A to je mali dio paketa. Znači ako je u pošiljci jedan paket (90% narudžbi), ide kao i do sada.
Ako nije tako molim da me neko ispravi.