BANJALUKA, Kupci polovnih auta zbog prevara koje se dešavaju treba posebnu pažnju da obrate na pređenu kilometražu, tehničku ispravnost i prateću dokumentaciju vozila, upozoravaju stručnjaci iz oblasti saobraćaja.
Tako se zna desiti da neko kupi i gotovo neispravan automobil.
“Moja sestra kupila je polovan auto u salonu polovnih auta, kome je prethodila zajednička provjera ispravnosti vozila kod mehaničara. Nakon pet dana je shvatila da auto nije ispravan i ponovo ga samostalno odvezla u auto-servis, kada su potvrđene njene sumnje. Time je ‘pala’ 3.500 KM”, rekla je Danijela Šikman, dodajući da saloni polovnih automobila uz saradnju sa pojedinim automehaničarima varaju kupce tako što skrivaju nedostatke.
Udruženju potrošača “Reakcija” iz Banjaluke ove godine obratila su se dva kupca koji su imali primjedbu zbog kupovine polovnih vozila.
Slaviša Kajkut, predsjednik ovog udruženja, kaže da je u prvom slučaju potrošač kupio auto na jednom auto-placu, ali nije dobio servisnu knjigu.
“Iako je u ugovoru stajala odredba da će prodavač tu knjigu dostaviti kupcu za 45 dana, knjiga nije isporučena u dogovorenom roku, a nakon naše intervencije, potrošač je ubrzo dobio knjigu”, kazao je Kajkut.
U drugom slučaju, kaže, morala je reagovati tržišna inspekcija.
“Kupac je dao avans jednom banjalučkom auto-salonu i kad je dobio vozilo, broj pređenih kilometara nije odgovarao viđenom stanju kilometraže na automobilu. Auto-salon nije htio vratiti avans, nakon čega je reagovala tržišna inspekcija”, dodao je Kajkut.
Slaven Topić, automehaničar iz Nove Topole, savjetuje kupcima polovnih vozila da obrate pažnju od koga kupuju auto.
“Ako vam šverceri prodaju auto, onda tu morate biti posebno oprezni. Kupci prvo moraju pogledati koliko su pohabani volan, sicevi i ključevi ukoliko nisu mijenjani, te da li su originalni farovi. Bilo bi dobro uzeti broj šasije i na osnovu toga u ovlaštenom servisu provjeriti kada je urađen zadnji servis”, rekao je Topić.
On naglašava da posebnu pažnju treba obratiti na pređenu kilometražu.
“Ako je auto skoro uvezen u BiH, auto-dijagnostikom se može otkriti da li je vraćena kilometraža. Ukoliko je prošlo četiri-pet godina od uvoza, onda je to teško utvrditi”, objašnjava Topić, dodajući da je najbitnije podići auto na dizalicu i vidjeti kako izgleda ispod, te obratiti pažnju na limariju, odnosno da li je auto bio ranije udaren.
Milija Radović, direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS, kaže da je kupovina polovnog auta isto kao da kupujete mačka u zavezanoj vreći.
“Vraćanje kilometraže utiče na bezbjednost u saobraćaju, jer što je vozilo više prešlo, na njemu su lošiji sklopovi. Takođe, treba provjeriti da li polovan auto ima vazdušne jastuke, jer se nerijetko dešava da budu izvađeni”, kazao je Radović.
On ističe da bi bilo dobro imati nezavisni servis koji bi ocjenjivao stanje polovnih vozila koja se kupuju.
“U Hrvatskoj postoje agencije koje imaju uređaje za snimanje laka na vozilu. Agencija vam za 50 evra detaljno provjeri o kakvom se automobilu radi”, rekao je Radović, dodajući da se radi na tome da slična praksa zaživi u BiH. Nezavisne novine