SARAJEVO, U BiH čak 56 miliona KM nije naplaćeno po osnovu kazni za prekršaje počinjene u saobraćaju, zbog čega je u izmjenama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH posebna pažnja posvećena oštrijoj kaznenoj politici, rekao je u Sarajevu predsjednik Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma parlamenta BiH Momčilo Novaković.
“Samo jedno lice u Sarajevu duguje po tom osnovu 44.000 KM, a drugo u Han Pijesku 30.000 KM, i zbog toga ćemo, između ostalog, vjerovatno morati da mijenjamo i Zakon o prekršajima u BiH”, naveo je Novaković.
U Sarajevu je danas održana javna rasprava o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH u organizaciji Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, koji je u javnosti u BiH izazvao veliko interesovanje, ali i različite komentare i polemike nadležnih i strukovnih institucija.
Novaković je naglasio da su učesnici diskusije najviše govorili o problemima u vezi sa upotrebom vozila sa stranim tablicama u BiH, mogućnostima registracije vozila u stanicama za tehnički pregled, što je za MUP veoma sporno, a sporenja postoje i oko redovnih i vanrednih tehničkih pregleda.
On je dodao da se uvodi i novi institut tzv. pripremnog ili preventivnog tehničkog pregleda za vozila kao što su rent-a-kar, taksi vozila itd.
Pomoćnik ministra transporta i komunikacija BiH Zoran Andrić kao osnovni razlog donošenja zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH naveo je potrebu prevazilaženja uočenih nedostataka u sprovođenju postojećeg zakona, te potrebe preciznijeg definisanja važećih zakonskih odredaba.
On je istakao da su predloženim izmjenama i dopunama, za određene prekršaje propisane oštrije sankcije u odnosu na postojeći Zakon. Prema njegovim riječima, ovim zakonom ne vrši se usklađivanje domaćeg zakonodavstva sa legislativom EU.
“U pripremi izmjena i dopuna zakona akcenat smo stavili na etičku odgovornost svih aktera u procesu donošenja novog zakona i pažljivo smo analizirali veliki broj različitih sugestija, primjedbi i komentara na predloženi tekst izmjena i dopuna Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, što je pretočeno u niz amandmana”, naveo je Andrić.
Tokom diskusije o predloženom tekstu izmjena i dopuna, kao i amandmana na novi zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, razmijenjena su mišljenja o pitanjima poput bezbjednosti na cestama u BiH, vođenja Centralnog registra vozača i vozila, sistema saobraćajnih znakova i znakova koja daju ovlaštena lica, dužnostima u slučajevima saobraćajne nezgode, osposobljavanja i obuke vozača, polaganja vozačkog ispita, rada strukovnih organizacija itd.
Opšte je mišljenje da i preventivnim i represivnim mjerama treba doprinijeti većoj bezbjednosti učesnika u saobraćaju, odnosno neophodnom smanjenju prevelikog broja saobraćajnih nezgoda na saobraćajnicama u BiH sa smrtnim ishodom.
Jedna od konstatacija odnosi se i na nedovoljnu realizaciju obaveza koje je BiH preuzela iz dokumenta UN “Dekada akcije za bezbjednsot na putevima UN za period 2010 – 2020.”.
Savjet ministara BiH uputio je 24. decembra Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH u parlamentarnu proceduru.
Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH je 1. avgusta usvojio Prijedlog zakona u prvom čitanju, sa zaključkom da bude sprovedena javna rasprava.
Ovaj zakon značajno se mijenja u pogledu kaznene politike, tim prije jer su oštrije kazne predviđene za prekoračenje brzine od 20 do 30 kilometara na čas, a iznosiće od 100 do 300 KM, dok će za prekoračenje od 30 kilometara na čas kazna iznositi od 400 do 1.000 KM.
Novim izmjenama predviđaju se i veće kazne za korištenje mobilnih telefona, kao i za nekorištenje pojasa.
Novi Zakon će biti restriktivniji prema nesavjesnim pješacima koji koriste mobilne telefone, kao i slušalice prilikom prelaženja pješačkog prelaza, što je strogo zabranjeno i smatra se kao saobraćajni prekršaj za koji je propisana kazna od 40 KM.
Prema novom prijedlogu zakona, vozači koji su tek položili vozački ispit i dobili dozvolu u prve dvije godine vožnje imaće zabranu da budu na cesti od ponoći do pet časova ujutro.
Takođe, ukoliko u roku od dvije godine vozač sakupi četiri negativna boda, biće mu trajno oduzeta vozačka dozvola, nakon čega će ponovo morati na polaganje vozačkog ispita.
Biciklisti više neće imati obavezu da nose kacigu.
Svjetla za maglu, među vozačima popularna kao “maglenke”, moći će da se stalno koriste, jer je zaključeno kako ne ometaju druge vozače, a bahatim vozačima koji vožnju započinju škripom guma i bukom, takođe je predviđena kazna od 40 KM.
Učesnici ovog skupa su bili predstavnici nadležnih institucija i organa, MUP-ova, stanica tehničkog pregleda, auto-škola i stručnjaka iz oblasti bezbjednosti saobraćaja. Srna
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Sve je dobro, ali pored ovolikog broja ”stručnjaka” glavni razlog nenaplativost kazni.
Sitni plaćaju, velike ribe i kriminalci ne plaćaju, to je ova država i time hoće da unapredi ezbjednost saobraćaja.
Pored promjene svih Zakona i povećanja kazni, treba da po evropskom standardu poboljšate uslove izdržavanja kazni koje ne mogu da plate ljudi.
Niko u ovoj situaciji nije analizirao, mjesta, kontrole postavljanja radara i sve ostalo, puteve, krivine, održavaanje puteva itd.
Samo da je kazni i punjenje budžeta, time nećee povećati bezbjednost saobraćaja.
Sa većim standardom se sve mijenja, svijest, kultura itd.