ZAGREB, Aviokompanija Air Serbia sljedeće sedmice počinje sa direktnim letovima Beograd – Njujork i time će biti jedini avioprevoznik iz zemalja nastalih raspadom SFRJ pa i šire s interkontinentalnim letovima.
Time će i beogradski aerodrom Nikola Tesla jedina u regiji biti povezan direktnom linijom sa nekim od aerodroma u SAD-u, piše Večernji list.
Air Serbia i beogradski aerodorom sa direktnim letovima u Njujork će potvrditi liderski status u regiji. A tom statusu najviše mogu zahvaliti vladi Srbije koja je 2013. sklopila ugovor o strateškom partnerstvu sa moćnim Etihad Airwaysom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata za posrnuli JAT.
Etihad je tako postao suvlasnik 49 odsto te aviokompanije koja je promijenila ime u Air Serbia. Vlada Srbije je pri tome preuzela oko 160 miliona evra JAT-ova duga, obavezala se na ulaganja u kompaniju, a Air Serbiji beogradski aerodorm, kojem većinski vlasnik država Srbija, uredno oprašta milionske dugove.
Etihad se obavezao obnoviti flotu Air Serbije i osigurati joj kredit od 40 miliona dolara. U takvim ualovima Air Serbia je u odnosu na bivši JAT ostvarila velik rast broja putnika i prihoda. I time pretekla hrvatsku nacionalnu aviokopmaniju Croatiju Airlines koja je do 2013. bila regionalni lider.
CA, koja je u državnom vlasništvu, u to vrijeme prolazila je kroz proces restrukturiranja u skladu sa pravilima EU pa je morala prizemljiti jedan avion i reducirati broj linija. Tako je lani Air Serbia prevezla 2,55 miliona, a Croatia Airlines 1,84 miliona putnika.
Koliko je ulazak Etihada uticao na vazduhoplovne odnose u regiji najbolje pokazuju podaci o broju putnika tadašnjeg JAT-a i CA iz 2012. godine. Te je godine JAT prevezao 1,2 miliona putnika, a CA 1,9 miliona.
Otad je Air Serbia rasla, dok je CA zbog restrukturiranja 2013. zabilježio pad broja putnika od osam odsto.
Paralelno s rastom Air Serbije rasla je i beogradska vazduhoplovna luka koja je 2013. imala 3,5 miliona putnika.
Već sljedeće godine “Nikola Tesla” opslužio je 4,6 miliona putnika, 1,1 miliona više nego godinu prije.
Lani je preko tog aerodroma putovalo 4,7 miliona putnika.
Zagrebački aerodrom “Franjo Tuđman” prošle godine opslužio je 2,6 miliona putnika. Beogradskih gotovo pet miliona putnika čine se tako za zagrebački aerodrom nedostižnim.
Novi putnički terminal aerodroma “Franjo Tuđman” projektovan je za pet miliona putnika godišnje, a u njega je postavljena oprema za kapacitet od 3,5 miliona putnika godišnje. U proljeće 2017. kad se otvori novi terminal, zagrebački će aerodrom vjerojatno biti najljepši u regiji, ali ne i najveći.
I teško da će ikad to i postati s obzirom na “Nikolu Teslu”. Gledajući ukupan broj putnika, Hrvatska je ipak lider u regiji jer je lani preko sedam vazduhoplovnih luka prošlo više od sedam miliona putnika.
Srbija osim Beograda ima još samo niški aerodrom koji je lani imao samo 36.000 putnika. Sve su to male brojke kad se usporede sa aerodromima poput Budimpešte ili Beča preko kojih je lani prošlo 10 odnosno 22 miliona putnika. Večernji list