SARAJEVO, Rezultati istraživanja Predstavništva njemačke privrede u Bosni i Hercegovini (AHK) za 2016. godinu daju dosta optimističnu sliku o očekivanjima ispitanih kompanija kad je riječ o poslovanju u BiH i investicione uslove.
Čak 80 posto ispitanih kompanija, od kojih 83 posto predstavljaju njemački kapital, izjasnilo se da bi opet izabralo Bosnu i Hercegovinu kao lokaciju za poslovanje uprkos svim izazovima na bosanskohercegovačkom tržištu.
To je izjavio direktor Predstavništva njemačke privrede u BiH Gunther Neubert predstavljajući u Sarajevu i druge pokazatelje iz ovog istraživanja koje je Predstavništvo uradilo u ulozi najvažnijeg trgovačkog partnera i jednog od najvećih investitora te saradnika s Udruženjem za unapređenje privrednih odnosa.
Iako trenutnu situaciju u BiH većina preduzeća ocjenjuju kao “ne tako dobru“, 39 posto cijeni da je bolja nego prošle godine, a svako drugo anketirano preduzeće očekuje dalje poboljšanje u ovoj godini.
-Ovo je najoptimističnija ocjena od 2009., prve godine svjetske ekonomske krize – kazao je Neubert podsjećajući da je u sličnom istraživanju provedenom za 2014. godinu, čak 41 posto ispitanika smatralo da će se sitaucija pogoršati.
Poslovnu situaciju u njihovom preduzeću, 38 posto ispitanih cijeni dobrom, a 54 posto zadovoljavajućom.
-Dakle, optimizam je puno izraženiji u odnosu na ukupnu privrednu situaciju. 82 posto preduzeća očekuje bolje poslovanje u 2016. godini, pa možemo reći da su naša preduzeća vrlo optimistična u odnosu na prijašnje stanje – riječi su direktora Predstavništva njemačke privrede u BiH.
Od ispitanih u ovoj godini, 54 posto njih očekuje da će investirati više, što je jako važan signal, dodao je.
U pogledu razvoja prometa, četiri od pet preduzeća očekuje pozitivan razvoj poslovanja, što se odražava i na broj zaposlenih jer 54 posto planira nova zapošljavanja, pa je i to najviše od 2009. godine, napominje Neubert.
Malo drukčiju sliku daju odgovori na pitanja koliko bh. tržište rada može pokriti potrebe preduzeća za stručnom radnom snagom.
Svaki četvrti ispitanik je odgovorio da je to mjera do 40 posto, što se može tumačiti kao jasan signal o nedostacima obrazovnog sistema u BiH. Gledano iz njemačkog ugla, to znači da bh. stručnjacima treba više praktičnog znanja.
Izvozne aktivnosti i dalje imaju veoma bitno mjesto u kompanijama, pola ispitanih računa na povećanje izvoza, a druga polovina na isto dosadašnje stanje.
-Tako je 2016. prva godina od 2009. da nijedna kompanija nije navela da očekuje pad izvoznih aktivnosti. Izlazak na njemačko tržište smatra bitnim ili veoma bitnim 78 posto svih ispitanika – kazao je Neubert.
Istraživanje je pokazalo i čime su kompanije veoma nezadovoljne u Bosni i Hercegovini, a to su stepen borbe protiv korupcije, pravna nesigurnost, netransparentnost javnih nabavki, prekomjerna birokratija, visoki porezi i davanja.
Najzadovoljnija su, pak, produktivnošću i zalaganjem njihovih zaposlenika, stepenom akademskog obrazovanja, mogućim članstvom Bosne i Hercegovine u Evropskoj uniji te kvalitetom i raspoloživošću lokalnih dobavljača.
Gunther Neubert je tokom ove prezentacije kazao i da će u okviru Incijative za zapadni Balkan, koju je pokrenula Angela Merkel, 9. juna u Dortmundu biti upriličena inicijativa kupaca, za šta se prijavilo čak 50 njemačkih preduzeća, a od 133 preduzeća sa zapadnog Balkana, odabranih za kontakt s njima, ove godine trećina, 44 preduzeća, dolaze iz Bosne i Hercegovine.
Pošto je izbor vršen sistemom bodovanja, od pet preduzeća zapadnog Balkana s najvećim brojem bodova, tri su iz BiH, dodao je Neubert. Fena