BANJALUKA, U BiH čak gotovo dvije trećine, odnosno 67 odsto preduzeća ne uvodi nikakve inovacije u proizvode, proizvodne procese, niti u organizaciju i marketing firme, pokazuju podaci istraživanja, koje je objavila Agencija za statistiku BiH.
Kao ključni razlog za nesprovođenje inovativnih aktivnosti preduzeća su navela nedostatak finansijskih sredstava, ali i poteškoće u dobijanju vladinih donacija ili subvencija za inovacije. Jedna od prepreka za neuvođenja inovacija je, kako su rekli, i nedostatak kvalifikovanog kadra.
Ekonomski stručnjaci smatraju da je suština u tome da BiH nema velikih kompanija koje bi mogle ulagati u inovacije, već je riječ o malim preduzećima koja to očigledno ne mogu. Oni upozoravaju da se u svijetu danas inovacije smatraju jednim od elemenata povećanja konkurentnosti, produktivnosti rada i nivoa nacionalnog dohotka. Ipak, ako je za utjehu, u ovoj oblasti došlo je do blagog napretka.
Naime, prethodno istraživanje o inovativnosti preduzeća, koje je objavila Agencija za statistiku BiH 2014. godine, pokazalo je da 86 odsto preduzeća u BiH nije sprovodilo inovativne aktivnosti.
U Agenciji za statistiku BiH su pojasnili da su ovim novim istraživanjem prikazani podaci o inovativnim aktivnostima preduzeća, koje obuhvataju inovacije proizvoda, procesa, kao i inovacije u organizaciji i marketingu. Prema njihovim riječima, strukturu inovativnih preduzeća, kojih u BiH prema ovim podacima ima 33 odsto, čine preduzeća sa samo tehnološkim inovacijama, samo s netehnološkim inovacijama i preduzeća koja su uvela i tehnološke i netehnološke inovacije istovremeno.
“U privredi BiH manji je udio inovatora proizvoda i procesa u odnosu na inovatore u organizaciji i marketingu. Ove dvije grupe inovacija se uglavnom pojavljuju uporedno u preduzeću”, pojasnili su iz ove agencije.
Precizirali su da je od ukupnog broja preduzeća, njih 6,7 odsto uvelo samo tehnološke inovacije, zatim 9,7 odsto je uvelo samo netehnološke inovacije, dok je 16,4 osto preduzeća uvelo i tehnološke i netehnološke inovacije istovremeno. Preduzeća koja su bila inovativno aktivna najviše su nabavljala mašine, opremu, softvere i zgrade (9,5 odsto), dok su najmanje vršila eksterne usluge istraživanja i razvoja i nabavku postojećih znanja od drugih preduzeća ili organizacija (2,5 odsto).
Saša Trivić, potpredsjednik Unije udruženja poslodavaca RS, rekao je da bi se pored nedostatka finansijskih sredstava, uzrok velikog broja firmi koje ne uvode inovacije mogao tražiti i u lošim rukovodstvima nekih firmi koja ne prepoznaju da ih na tržištu neće biti ukoliko ne sprovode inovativne aktivnosti i ulažu u njih. “Oni jednostavno nisu svjesni toga da tehnologije napreduju i da se sve brzo mijenja, što treba pratiti ako se želi biti konkurentan”, rekao je Trivić.
On je upozorio da će u RS biti velikih problema u firmama koje do sada nisu sprovodile inovativne aktivnosti u nove proizvode, procese i organizaciju, što bi moglo dovesti i do njihovog zatvaranja. Ekonomisti s kojima smo razgovarali rekli su da je činjenica da država ne ulaže u taj segment, što je jedan od osnovnih uzroka što imamo negativan platni bilans, niske stope rasta i zašto nismo konkurentni na međunarodnim tržištima, jer nemamo šta da ponudimo, nego uglavnom nudimo ono što se radi već godinama. 33 odsto preduzeća u BiH uvelo bar jednu inovaciju 9,7 odsto firmi uvelo netehnološke inovacije 9,5 odsto preduzeća nabavljalo mašine, opremu, softvere i zgrade 6, 7 odsto njih uvelo samo tehnološke inovacije. Nezavisne novine