– Jelen nije uspio zamutiti Nektar
BANJALUKA, Banjalučka pivara završila je treći kvartal ove godine sa neto dobiti od 6,67 miliona KM, što je rekordan poslovni rezultat od njene privatizacije. Prema objavljenim kvartalnim finansijskim izvještajima Banjalučka pivara je za devet mjeseci prodala 359 hiljada hektolitara piva, što je rast prodaje od čak 14 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
„Za razliku od izrazito kišnog ljeta prošle godine, ove godine smo doživjeli jednu od najsuvljih i najsunčanijih ljetnih sezona u proteklih nekoliko godina. Ovim su stvoreni idealni uslovi za prodaju piva tokom cijele sezone, pa su prodajna mjesta, koja prošle godine gotovo i da nisu radila, kao na primjer bazeni i lokaliteti, gdje se organizuju razni sezonski događaji, ove godine ostvarila mnogo bolje rezultate. Ovi povoljni uslovi su doprinijeli izrazitom rastu prodaje u odnosu na prošlu godinu, naročito kada je riječ o pivu u buradima, limenkama i velikim plastičnim PET bocama“, objašnjava direktor Banjalučke pivare Nikolas Peni u Izjavi uz nerevidirani finansijski izvještaj za treći kvartal.
No, ono što je Banjalučkoj pivari pomoglo da se oporavi, moglo bi je i koštati. Riječ je o povlaštenim akcizama za male, domaće pivare.
„Vrlo vjerovatno da će Banjalučka pivara od 01. januara sledeće godine preći iz kategorije malih pivara, koje plaćaju akcizu u iznosu od 0,20 KM po litri, u kategoriju velikih pivara, koje plaćaju akcizu u iznosu od 0,25 KM po litri piva. To znači da će sledeće godine biti vrlo teško ostvariti bilo kakvo poboljšanje u neto prodajnim cijenama“, otvoreno piše Peni.
Druga opasnost je najava novih akciza, čemu se Banjalučka pivara odlučno protivi.
„Entitetski premijeri su iznijeli prijedlog za novo povećanje akciza na pivo, da bi se pomoglo finansiranje entitetskih fondova zdravstva. Ova inicijativa za pivarsku industriju znači nerazuman dodatni teret, kojem ćemo se vrlo aktivno odupirati. Konkurencija i dalje predstavlja ogroman izazov, naročito jer Molson Coors, multinacionalna pivara porijeklom iz SAD, koja je vlasnik Apatinske i Zagrebačke pivare, ciljano vrši sve veći pritisak na područje Banjaluke, te različitim strategijama i svojom finansijskom moći pokušava uzurpirati lokalno tržište piva i ograničiti izbor potrošačima“, navodi direktor Banjalučke pivare.
No, ono što Peni ne piše, a nezvanično je javna tajna, da Apatinska pivara, nakon što je izgubila višegodišnju bitku protiv plaćanja veće akcize, pokrenula agresivnu kampanju i sada neetičnim poslovnim potezima bukvalno ucjenjuje banjalučke ugostitelje.
Zakupljuju najatraktivnije lokale, brendiraju ih u prepoznatljivom stilu Jelen piva, daju nerealne astronomske iznose za zakup lokala, samo pod jednim uslovom – ne smiju točiti i prodavati Nektar pivo.
CAPITAL: Siniša Vukelić