BANJALUKA – Građani imaju pravo tražiti od Elektroprivrede RS da im se izdaju novi računi za period od 1. januara 2023. godine do 28. februara 2024. godine na kojima će cijena struje biti obračunata po tarifnom sistemu koji je važio do 1. januara 2023. godine, odnosno do donošenja odluke o tarifnom sistemu koju je osporio Ustavni sud RS.
Ovo tvrdi advokat Dario Sandić po čijoj apelaciji je, između ostalih, postupao Ustavni sud RS i 28. februara utvrdio neustavnosti u odluci Regulatorne agencije za energiju RS o tarifnim stavovima u zavisnosti od količine potrošene električne energije
„Ukoliko obračun/računi po staroj tarifi bude manji od računa koje su dobijali od januara 2023. do februara 2024. godine, građani imaju pravo da traže povrat novca. Ukoliko ne dobiju povrat novca imaju pravo da pred nadležnim sudovima podnesu tužbe protiv Elektroprivrede, te bi sudovi u konačnici trebalo da donesu oduke kojima će obavezati da se građanima isplati novčana naknada (razlika), zakonska zatezna kamata i troškovi parničnog postupka“, kaže Sandić za CAPITAL.
On objašnjava da će eventualna razlika građanima biti isplaćena na teret Elektroprivrede Republike Srpske.
„Jedno od pitanja jeste i odgovornost rukovodstva Elektroprivrede RS, odnosno direktora, upravnog odbora, nadzornog odbora, članova RERS, ministra energetike, jer su svi oni bili uključeni u postupak donošenja neustavne odluke“, kaže Sandić.
Kako se radilo o klasičnoj diskriminaciji, kaže on dalje, jasno je da je odluka zakonita i pravična i jedna od rijetkih kojima se Ustavni sud RS „usprotivio“ vlasti, a koja ide u korist građana Republike Srpske.
Podsjećamo, Ustavni sud RS odlučio je 28. februara da odluka o tarifnim stavovima za obračun električne energije koje se primjenjuju od 1. januara 2023. godine nisu u skladu sa Ustavom Srpske.
Obrazlažući svoju odluku, Ustavni sud je istakao da su osporene odluke, koje predviđaju obim potrošnje kao kriterijum za utvrđivanje naknade za nabavku električne energije, čime su krajnji kupci u okviru jedne tarifne grupe koji troše više električne energije dovedeni u nepovoljniji položaj u odnosu na krajnje kupce u okviru iste tarifne grupe koji troše manje električne energije, što je suprotno ustavnom načelu zabrane diskriminacije.
CAPITAL: D. Momić
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Zamoliće ERS građane za malo strpljenja, dok Petrović ponovo ne kupi softver (onaj od 12 mil samo sabira) koji će sve to izračunati?!
To je pretpostavljam ova odluka: https://www.ustavnisud.org/OdlukeTxt.aspx?id=4783
Par izvoda iz odluke sa
https://www.ustavnisud.org/Odluke.aspx?cat=13&subcat=39&tip=1&lang=cir&odluka=1602&odldet=4783&str=1
Sud je ocijenio da tačka IV Odluke o utvrđivanju tarifnih stavova za korisnike distributivnih sistema u Republici Srpskoj, kojom je određeno da ova odluka stupa na snagu danom donošenja, a primjenjuje se od 1. janura 2023. godine, nije u saglasnosti sa Ustavom Republike Srpske. Prema članu 109. Ustava Republike Srpske zakoni, drugi propisi i opšti akti stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja u odgovarajućem službenom glasilu, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu. Imajući u vidu da obrazloženje navedene odluke ne sadrži naročito opravdane razloge za ranije stupanje na snagu ove odluke, Sud je ocijenio da ona nije stupila na snagu u skladu sa članom 109. Ustava Republike Srpske. Pored toga, Sud je ocijenio da pojam „početka primjene“ propisa nije kategorija utvrđena Ustavom. Ustav Republike Srpske poznaje samo institut stupanja na snagu zakona, drugog propisa i opšteg akta, ali ne i institut odgođene primjene zakona, drugog propisa i opšteg akta koji je stupio na snagu.
donosilac Odluke o tarifnim stavovima za javno snabdijevanje električnom energijom u Republici Srpskoj utvrdio je u tački II pomenute odluke tarifne stavove za javno snabdijevanje po kategorijama potrošnje i grupama kupaca i tom prilikom je kupce koji se nalaze u istoj tarifnoj grupi i u istom pravnom položaju, razvrstao u različite podgrupe i to zavisno od opsega potrošnje. Predviđanje opsega potrošnje kao kriterijuma za utvrđivanje naknade za nabavku električne energije, dovodi krajnje kupce u okviru jedne tarifne grupe koji troše više električne energije u nepovoljniji položaj u odnosu na one krajnje kupce u okviru iste tarifne grupe, koji troše manje električne energije, čime se po ocjeni Suda, dovodi u pitanje načelo ravnopravnosti građana koji se nalaze u istoj pravnoj situaciji i ustavne garancije iz člana 10. Ustava Republike Srpske. Utvrđivanje tarifnih stavova za javno snabdijevanje električnom energijom u Republici Srpskoj u tački II Odluke o tarifnim stavovima za javno snabdijevanje električnom energijom u Republici Srpskoj u suprotnosti je sa načelom nediskriminacije, definisanim u odredbi člana 3. Zakona o električnoj energiji, koje predstavlja jedno od načela na kojima se zasniva ovaj zakon, odnosno koje je propisano i u odredbi člana 26. Zakona o električnoj energiji, a u kojoj se definišu principi regulacije i nadzora na tržištu električne energije od strane Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske. Uvrđivanje tarifnih stavova za javno snabdijevanje električnom energijom u Republici Srpskoj u tački II Odluke o tarifnim stavovima za javno snabdijevanje električnom energijom u Republici Srpskoj, iz istih razloga, nije u saglasnosti sa odredbom iz člana 27. tač. 3. Zakona o električnoj energiji, kojom je propisano da Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske, pored ostalog, preduzimanjem mjera i svojim aktivnostima doprinosi ostvarenju ciljeva koji se ogledaju u obezbjeđivanju stabilnog, transparentnog i nediskriminatorskog okvira. Konačno, osporeni tarifni stavovi nisu u skladu sa odredbom člana 87. st. 3 Zakona o električnoj energiji, koji predviđa da su tarifni stavovi za javno snabdijevanje krajnjih kupaca iste kategorije i grupe kupaca jednaki za sve kupce u Republici Srpskoj.